Gå til innhold

[Løst]Musikksmak

ShareFun

Anbefalte innlegg

60-tallet / Rock Check, er vel på mange måter "grunnlaget" for resten av musikksmaken min

Særlig psykadelisk. The Beatles, Syd Barrett/Pink Floyd, Jefferson Airplane, Velvet Underground

Black MetalSemi-check, men er mer i retning prog. metal. Opeth og In Flames står sterkt. Gidder ikke begynne å ramse opp, ettersom det er så mye.

Spesielt Post Black Metal Burzum, Alcest, Urfaust, Bethlehem, Shining, Hypothermia, Lifelover

Post RockSemi-check. Er ofte innom her, men har ingen dominerende stilling i min musikksmak.

Dette er en av favorittsjangrene. Artister som: Mogwai, Coldplay, Kent, SIGUR RÓS, Explosions in the Sky

PunkCheck. Her er jeg også innom flere undersjangere. Hardcore Punk (spesielt fra den norske scenen og post punk. My Bloody Valentine, Silver (norsk glam-punk), Purified in Blood. Og nei, post punk er ikke det samme som pop punk. Offspring er en veteran i musikkprofilen min, spesielt fra de tidligste albumene.

Er ikke så begeistret over ny Punk (sånn som du hører i hver amerikansk ungdomsfilm), men "Punkens Gudfar" Iggy Pop spilles veldig mye på anlegget mitt. Joy Division kan muligens flettes inn i punk-sjangeren, Joy Division er meget meget bra.

Folk / BluesCheck. Bob Dylan spesielt

Enkel og uttrykksfull musikk. Artister som Bob Dylan, Nick Drake, Don McLean, Cornelis Vreeswijk, til og med Hans Rotmo. I tillegg: Akustisk Blues, av eksempelvis John Lee Hooker. Og er det noen som har hørt om søsterparet som kaller seg Cocorosie?

GrungeCheck, slenger på alternative-sjangeren her. Som må sies å være like upresist som "indie". Spesielt inne på Nirvana

Kall meg fjortis, men jeg syns Nirvana er flott. Selv en nittenåring liker å sette seg i et hjørne, og late som han er deprimert. Jeg hører også på band som Pearl Jam, Soundgarden (Chris Cornell har en av verdens beste vokaler) og Alice in Chains.

JazzNei, aldri likt jazz

Har ikke engasjert meg i jazz, har ikke mye peiling på artister. Men er veldig fascinert. Gamle seige jazzsanger fra 40-tallet er deilig å høre på.

ElektronikaHar heller aldri likt elektronika, men det finnes enkelte tilfeller

Her slukes alt (utenom Dance, noe Vocal Trance, og en del Hardstyle). Er spesielt fan av Electro og Minimal. Danske Trentemøller og norske Røyksopp er ofte å finne på spillelistene.

Monoton britisk Techno, eller tysk Schranz byr på følelser ingen slik annen musikk kan. Armin Van Buuren, 1200 Micrograms, DJ Tïesto, nei huff, det fins tusenvis av DJ-er jeg kan liste opp her

Hip HopSemi-check, er ingen stor fan, men hører ofte på et lite utvalg. Eks: Kayne West, the Streets

Her er jeg litt usikker på hva jeg definerer som bra musikk eller ikke. Noen sanger er bare "fete" mens andre er bare ubrukelig søppel. Kanye West har lagd en del fett i det siste. Når jeg var mindre likte jeg 2pac, Dr.Dre og Eminem (hele vestkystarmadaen for den del). Noe Klovner i Kamp er brukbart, Dirty Oppland, Tommy Tee. The Streets fra England lager hørbar musikk. Men jeg vet ikke.

Noen unntak, men er stort sett innenfor de samme sjangrene som deg hvis du ser bort fra jazz og elektronika. Men jeg vil slenge på et par andre: 80-tallsrock, Tom Waits (som nærmest er en egen sjanger :cool: ) country, "indie", alternative, blues, soul/reagge.

Om man hører på "alt" eller er for min del ikke definerende for hvor "god" musikksmak noen har. Derimot ser jeg på god musikksmak som det å virkelig arbeide seg igjennom flere sjangere for å finne det man liker best. Uavhengig om jeg liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme syn på black metal som Jethrotulling. Den Satyricon-sangen hadde virkelig bra start, synes jeg ,men når vokalisten begynner å brøle synes jeg det blir litt for bad ass. Og det trynet som stirrer inn i kameralinsen på 2:06, wth? Hva vil de med den uttrykksformen? Ser helt dustete ut for meg. Skulle virkelig ønske jeg hadde digga black metal, for de som gjør det sier det gir dem veldig mye.

Over til TS, du har ikke så sær musikksmak. Å like én sjanger, eller to, er sært. men du har en over middels utvidet musikksmak. Sært i mine øyne, er f.eks psykotiske Squarepusher eller erkekeltisk Loreena Mckennitt . Så og si alt du hører på har en stor fangruppe, anerkjente og er must hos musikkelskere.

Lenke til kommentar

Tja, det kan vel tenkes at de som er interessert i å diskutere musikk er black metal tilhengere, men det skal også sies at det er en stor fangruppe innenfor hip-hop her også. Det kan også ligge i at de som liker black metal ofte uttrykker det på måten de kler seg på, i motsetning til andre musikkinteresserte, slik at det virker som at black metal har den mest hardcore fansen. Det er dog bare synsing.

Lenke til kommentar
Nettopp. og hva gjør at de blir hardcore fans? At musikken gir dem utrolig mye. (og litt fordi de føler seg übermacho, da) Jeg tenker mer enn en vanlig bekledd fyr som hører på klassisk hver nå og da.

De ulike sjangrene jeg hører på gir meg mye i hverdagen også. Forskjellen er at jeg, i likhet med mange andre mennesker ikke føler at vi må ha musikksmak som en del av imaget(klær, aksessorier, holdning osv). Det gjør "oss" ikke til mindre fans av den grunn. Jeg vet vi egentlig er sånn ca enig, men kverrulering på forum er mer underholdende enn en hjemmeeksamen :p

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Der traff du spikeren på hodet, Thlom.

Jeg syns ikke det du lister opp der er sært i det minste grann. Kanskje mangfoldig til en viss grad.

Edit: Og forresten, Alcest er ikke black metal. Heller shoegaze som ble nevnt tidligere.

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Lurer på om folk har som mål/lyst til å høre på såkalt "sær" (annerledes, uvanlig, spilles ikke regelmessig på radio etc.) musikk? Har folk lyst til å skille seg ut fra resten, er det noe de søker? Klart, de liker jo musikken de hører på, men noen ganger tenker jeg at det bare er et spill for galleriet/bare for å være, nettopp, annerledes at de hører på den musikken/de banda som de hører på. Tenker noen ganger det samme om meg selv, i hvertfall ut ifra vennegjengen min hvor jeg er ganske så alene i å høre på min musikksmak (punk. Og her er en kommentar til trådstarter; Velvet Underground og Iggy Pop er helt klart god musikk, men hadde likt det bedre selv om du trakk fram de mer fremtredende punkbanda, som feks Ramones, Sex Pistols og Clash. Menmen). Ikke at det er noe i veien med å høre på musikk hvermansen ikke aner hva er for noe, men kanskje det ikke er "virkelig"?

Angående spørsmålet, så vil jeg føye meg til alle som sier at trådstarters musikksmak (ihvertfall listen) ikke er så spesielt sær, heller at den er ganske vid og at du da har vid musikksmak, som (kanskje) er annerledes/uvanlig i forhold til mange andre som sverger til visse typer musikk (kan sikkert sette meg den siste båsen her til en viss grad).

God musikk er god musikk, så gjelder det bare å finne ut hva som er god musikk

Lenke til kommentar

Beklager, mente at de ikke var post-rock. Jeg var trøtt eller en annen dårlig unnskyldning.

Er jeg sær fordi jeg hører på både Throbbing Gristle og enkelte Aqua sanger?

Eh.. Nei. Du har lame musikksmak, kanskje, men ikke sær. Neida, det var slemt, mener bare, som jeg allerede har sagt og som Thlom skrev, har ikke noe med gap mellom sjangre å gjøre, men særhetsgraden på selve bandene. Japansk syre-shiat, ja DA har du noe som likner sær musikksmak

em..Kings of Leon? Nøytralt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...