Gå til innhold

Ønsker kommentarer til oppsett av rimelig HTPC.

Anbefalte innlegg

Her er hva jeg har landet på så langt.

Kabinett: Antec Fusion Remote Silver

Hovedkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Strømforsyning: Corsair VX 450W

CPU: AMD Phenom 8750

Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Harddisk: Western Digital Caviar GP 1 TB

Pris: 4 951,- inkludert frakt fra Datakjeden (superkjøp-kampanje)

- Trenger forslag til CPU (det finnes så mange typer, og hvilken klokkehastighet trengs?)

- Er det vits å gå for kvalitetsminne, eller kan jeg bare sortere på pris?

- Er 2 GB nok for en stund?

- Vil dette oppsettet bli godt nok til å spille av det meste av filmer?

- Vil oppsettet bli støysvakt?

- Er det noe annet i oppsettet jeg bør revurdere (noe med delene som tilsier at de bør byttes ut? Er AMD rett valg?)

- Har jeg glemt noe som trengs i en HTPC?

Når det gjelder skjerm- og lydkort, forsøker jeg først med det integrerte, hvis det ikke er godt nok prøver jeg på det jeg har liggende, og i verste fall oppgraderer senere.

TV-tuner venter jeg med inntil videre.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice, likner jo veldig på det jeg har tenkt på. Noen spørsmål:

- Hvorfor Antec Fusion 430? Er ikke det en tidligere versjon av kabinettet?

- Kan du forklare hvorfor akkurat denne prosessoren? Er det viktig med flere kjerner, noe spesielt med Phenom fremfor Athlon? Hvordan er effektforbruket på denne serien?

- Hvorfor har du byttet ut CPU-vifta? Er denne mer stillegående?

- Har du kjøpt dette oppsettet selv? Fornøyd?

Lenke til kommentar

- Antec Fusion 430 er forrige versjon av kabinettet, men har medfølgende strømforsyning.

- Phenom støtter HyperTransport 3.0, i motsetning til Athlon HT2.0. HT3.0 "gjør det innebygde skjermkortet bedre". (Med athlon støtter skjermkortet bob/weave deinterlacing, med phenom støtter den i tillegg adaprive, motion adaptive, vector adaptive)

- CoreAVC utnytter flere kjerner, ffdshow er dårlig til å utnytte flere kjerner. Støtten for flere kjerner blir bedre og bedre.

- XBMC støtter hverken flere kjerner eller akselerasjon av HD med grafikkortet. I forhold til XBMC er det bedre med Intel C2D e8400.

- Effektforbruket på Phemom er høyere enn Athlon. Effektforbruket på 3 kjerner er lavere enn 4 kjerner. Men for å oppnå samme bildekvalitet trenger du ekstra skjermkort på Athlon. (Radeon HD4550), så totalt effektforbruk blir omtrent det samme.

- CPU kjøleren er passiv. (Du trenger ikke vifta i dette kabinettet).

- AMD kommer med 45nm prosessorer om en måned (Phenom II), kanskje noe å vente på.

Jeg har tilsvarende oppsett med Phenom 9750, er fornøyd med dette oppsettet. (Borsett fra XBMC).

Har byttet ut kabinettviftene med Nexus Real SIlent 1000 RPM

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Flott :) Venter nok med optisk, men da kan jeg hvertfall bruke min gamle stygge DVD-spiller!

Er Samsungen rolig? Hvorfor ville du byttet den?

Strømforsyningen valgte jeg pga pris, tilgjengelighet (den første jeg tenkte på var bare hos NetShop, og jeg har ikke lyst å handle i slike butikker..), og godt resultat i test fra hw.no.

Corsair, tenker du strøm eller minne? Minne valgte jeg ut fra pris og at du hadde valgt den i din HTPC :)

Lenke til kommentar
I dette oppsettet er minne og skjermkort flaskehals.

Ville byttet ut til et 730i hovedkort.

https://prisguiden.no/product.php?productId=102552

Takk for tilbakemeldingen. Det er nok en flaskehals ja, minne på "bare" 533mhz, men går for en PC som kun trenger å funke på maks 720p filmer. Ikke sikkert at mitt oppsett støtter det altså, men så lenge det gjør det har jeg ikke behov for noe kraftigere. Prøver også å holde prisen så lav som mulig, trenger f.eks ikke mye lagringsplass siden planen er en form for NAS i fremtiden :)

Lenke til kommentar

GA-MA78GPM-DS2H er ATX, kabinettet er mATX.

GA-MA78GM-S2HP er oppfølgeren, men tror ingen norske webshoper har tatt inn denne.

Forskjellen går på revisjonene er støtte for 140W TDP (Phenom x4 9950).

Hvis du ikke skal overklokke spiller dette ikke så stor rolle.

Edit: GA-MA78GM-S2HP er i tillegg "AM3 ready", for 45nm Phenom II prosessorene. Det er kanskje litt mer intresant :)

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=2950

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...