mortania Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Jeg fant ikke mindre enn tre Senseo kaffemaskiner da jeg ryddet stuen her for en stund siden, og vi er så heldige nå at vi får beholde en. Denne krever Senseo kaffepads. Noen erfaringer om hvordan resultatet blir? Hvordan dette smaker? (smaker som i; smaker det skikkelig kaffe eller dårlig dispenserkaffe?) Link til artiklene Endret 6. desember 2008 av mortania Lenke til kommentar
gohando5 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Slike maskiner trodde jeg brukte e.s.e pods? Vell, jeg fikk smake på en foretning. Det smaker grusomt, det var ekstrahert olger i kaffen, den smakte en smule for bitter og uten aroma, skummet som var på toppen smakte vann. Æsj! Lenke til kommentar
hvvliet Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 ESE-pads er til espresso-maskiner, altså med trykk > 9 bar. Kaffepadsene som Philips' Senseo og Santé's SunCafé bruker (det er noen flere maskinprodusenter som Bosch, Melitta, Tefal etc. men de er ikke tilgengelige uten videre i Norge såvidt jeg vet), har en diameter på ca. 7cm og inneholder alt fra 7 gram til 11 gram kaffe. Inneholdet av en kaffepads kan være alt fra (for) mye robusta til Jamaica Blue Mountain. Selve brygging er noe mellom en vanlig kaffetrakter (gravitasjonen gjør jobben) og en espresso (masse trykk). Santé har et trykk på 2,5-3,5 bar, Senseo-maskinen mellom 1 og 1,5 bar. Langt fra espresso, og det blir ikke noe crema av det såklart. Over tid blir effekten av boileren mindre og det kan føre til at vannet ikke blir varmt nok til å få kaffesmaken ut av padsen (< 92 grader, men dette er i grunnen en smak-og-behag-sak). Det man som kaffemaskin-produsent bør gjøre er å ikke programmere maskinen til å varme opp vannet en tidsbestemt periode, men bruke en sensor som måler temperatur i boileren (jeg vet at Santé har en temperatursensor men jeg vet ikke om Senseo har det). Ellers blir pressekammeret til en espressomaskin også dårligere over tid - 15 bar som de fleste pumper leverer er jo rimelig mye. PS: Jeg drifter kaffepads.no og sante.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå