KimNK Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Har macbook med 2.16GHz og 3GB RAM. Hender eg redigerer litt på den òg (1Ds3-filer) og det går sånn passe. Går heilt greit å ha oppe LR og PS samtidig, så lenge du ikkje har oppe 5 TIF-filer i gangen. Lenke til kommentar
OysteinSanne Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Anbefaler de interesserte til å ta en tur innom http://nrkbeta.no/kategori/foto/ Kanskje spesielt videotesten av 5DMkII og RED. Mye nyttig og morsomt å få med seg ;-) Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Som f.eks at videofilene til MK2 nærast er ubrukelege for etterarbeid? Sweeet. Eg er faktisk ikkje så imponert av den videodelen lenger. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 24. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2008 Det kommer nok mer ann på etterarbeidet du skal gjøre. Jeg vet at man fint kan stille farger uten problemer med videon. Det du derimot ikke kan er å redde feileksponeringer, men så lenge du har litt kontroll på det du gjør går det aldeles utmerket. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Videofunksjonen er ikke ubrukelig for kortfilmskapere, men for mediebedrifter. For de så er tid penger, mens for fattige filmskapere er tid og sosialhjelp det eneste de har. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Inn i mellom akevitt, pinnekjøtt, øl og akevitt, så vil jeg bare si at 5DII først og fremst er et DSLR og ikke et high-end videokamera i tillegg. De som tror det, vil bli skuffet. Innenfor gitte rammer er videokvaliteten helt flott - faktisk glimrende i mine øyne - men denne funksjonen er som sagt bare en bonus i tillegg til alt det andre dette kamerahuset byr på - og det er en god del Endret 24. desember 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Tror fortsatt det er bedre å vente til RED scarlet kommer ut, enn å kjøpe 5D for filmbruk. Prisen kommer jo ikke til å være så mye høyere, selv med ekstra utstyr, og man kan bruke EF objektiver som er et stort pluss for de som allerede eier et Canon. ( Eller Nikon objektiver hvis man eier Nikon ) Men skal sies at 5D tar den ut i mørket, å får vi bare se om RED har noe magisk på lager neste år, mitt nyttårsforsett er ihvertfall å kjøpe Scarlet. Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Inn i mellom akevitt, pinnekjøtt, øl og akevitt, så vil jeg bare si at 5DII først og fremst er et DSLR og ikke et high-end videokamera i tillegg. De som tror det, vil bli skuffet.Innenfor gitte rammer er videokvaliteten helt flott - faktisk glimrende i mine øyne - men denne funksjonen er som sagt bare en bonus i tillegg til alt det andre dette kamerahuset byr på - og det er en god del Må si meg veldig enig med deg i dette. Det er min erfaring så langt også. En annen sak jeg har funnet ut, er at jeg må ha et par minnekort med laaaangt større kapasitet enn det jeg har nå på 4Gb Endret 25. desember 2008 av Sideburn Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 En annen sak jeg har funnet ut, er at jeg må ha et par minnekort med laaaangt større kapasitet enn det jeg har nå på 4Gb Det var det jeg regnet med også. Litt research på nettet og man kunne konstantere raw-filer i størrelsesklassen 3-4x min "lille" 8,2mpx'er. Et Lexar 8gb 300x udma er innkjøpt, ligger hjemme i påvente av å bli stappet inn i min kommende 5D Mk II. Håper bare ikke den der Euro-j*velen stiger mere for det blir å koste meg blod.. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Når det gjelder minnekort, så har jeg kjøpt meg et SanDisk CF Extreme III 16 GB - kr. 999,- på JP. Ikke det raskeste, men gjør nytten både til bilder og film. Er plass til i overkant av 500 bilder i beste raw-kvalitet Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Når det gjelder minnekort, så har jeg kjøpt meg et SanDisk CF Extreme III 16 GB - kr. 999,- på JP. Ikke det raskeste, men gjør nytten både til bilder og film. Er plass til i overkant av 500 bilder i beste raw-kvalitet Fant en tidligere artikkel her på Akam der det står: Sandisks nye Extreme III CF-kort på 32 GB og 30MB/s hastighet, er utviklet spesielt med Canons nye Eos 5D Mk2 i tankene. Ditt kort har en skrivehastighet på 20MB/s, mens 32GB har 30MB/S. Det er vel dette som må til for å få lagret HD-video til kortet. Selv opplever jeg at videoen "hakker" under avspilling, som sikkert har med skrivehastigheten på kortet å gjøre. Extreme IV får man i 16GB størrelse pr nå, men Pretec har noen sinnsyke kort på 48GB Jeg finner imidlertid ingen pris på disse i Norge, så da får man evnt bestille fra Junaiten. Edit: korrigerte meg selv før noen så det (forhåpentligvis)........... Endret 26. desember 2008 av Sideburn Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Ditt kort har en skrivehastighet på 20MB/s, mens 32GB har 30MB/S. Det er vel dette som må til for å få lagret HD-video til kortet. Selv opplever jeg at videoen "hakker" under avspilling, som sikkert har med skrivehastigheten på kortet å gjøre. Extreme IV får man i 16GB størrelse pr nå, men Pretec har noen sinnsyke kort på 48GB Jeg finner imidlertid ingen pris på disse i Norge, så da får man evnt bestille fra Junaiten. Edit: korrigerte meg selv før noen så det (forhåpentligvis)........... Tviler på at hakkingen under avspilling har noe med skrivingen til kortet å gjøre Ser at "raw" videofilen er krevende å spille av direkte på pc (har en quad-core prossessor, 3gb ram). Eneste som takler det noenlunde er Apples quicktime player. Det som funker derimot er å f.eks konvertere mov-filen til mp4-format. Dette formatet spiller på f.eks mediaplayer uten noe hakking i det hele tatt. Hadde det vært begrensninger på minnekortet mitt i forhold til skriving, så ville det vel vært "hakkete" avspilling med mp4- filen og? Ellers liker jeg ikke "trygg" mtp store minnekort på f.eks 16 eller 32 gb. Kjipt hvis det skjer en teknisk feil når kortet er nesten fullt -heldigvis skjer dette sjelden, har bare opplevd det èn gang selv. Endret 26. desember 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Hvis du kobler på en god ekstern mikrofon er det ikke noe problem å få lydkvalitet som er mer enn god nok på 5D. Var ute på en liten jobb og fikk testa det: http://vimeo.com/2636228 Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det som funker derimot er å f.eks konvertere mov-filen til mp4-format. Dette formatet spiller på f.eks mediaplayer uten noe hakking i det hele tatt. Hva bruker du for å konvertere fra mov til mp4? Det må jeg teste også....... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hvis du kobler på en god ekstern mikrofon er det ikke noe problem å få lydkvalitet som er mer enn god nok på 5D.Var ute på en liten jobb og fikk testa det: http://vimeo.com/2636228 Eller man kan bruke en bærbar DAT/Nagra/Pro Walkman/Minidisc som man synker opp clapper board og ledelyd fra kamera. Det er jo slik vi har laget 16mm kortfilm og vanlig 35mm kinofilm siden talefilm ble introdusert på tyvetallet. No sweat. Det betyr litt manuelt synkroniseringsarbeid i redigeringen, men tid er jo det en fattig kunstner har nok av. Selv har jeg en Sony WM D6C som jeg ville brukt til den jobben. Den var populær blant 16mm-folket på åtti og nittitallet på grunn av sin lave støy med metalltape (hele 80db signal/støyforhold). Mange har jo en minidisc de ikke bruker lenger. Nå kan den få nytt liv med en bærbar mikrofonforsterker/fieldmixer. Det er jo også mulig å bruke en MP3-spiller med muligheten for manuell styring av gain/volum. Mener å ha sett reklame for slike en gang i tiden. Eller kanskje denne her. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Ja, eller en mikrofon som jeg sa Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hva bruker du for å konvertere fra mov til mp4? Det må jeg teste også....... Dette programmet ble anbefalt på DP review, er gratis; http://www.squared5.com/ Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hva bruker du for å konvertere fra mov til mp4? Det må jeg teste også....... Dette programmet ble anbefalt på DP review, er gratis; http://www.squared5.com/ Du kom meg i forkjøpet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Ja, eller en mikrofon som jeg sa Jeg tar den nok litt lenger. Autolevels er djevelens oppfinnelse for seriøse filmlydteknikere, hvis det erstatter manuell innstilling av nivå istedenfor å komme i tillegg. Jeg har liten tro på at mikrofonforsterkeren til Canon er helt topp, for å si det mildt. Det er bare ikke mulig å gjøre i den størrelsen. Den har vel heller neppe linjeinngang, så en fieldmixer kan ikke brukes. Da må man til med ekstern lydopptaker, noe jeg ikke ser på som noen stor ulempe i filmproduksjon. Nyheter og slikt er noe annet, men til et Norge Rundt-innslag ville jeg aldri ha brukt den innebygde mikrofonforsterkeren. Virkelig gode mikrofoner er ikke bare bortkastet på 5D II, men umulig også hvis vi snakker om gode kondensatormikrofoner. Og det er det man bruker i filmproduksjon. Endret 26. desember 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg vet ikke hvordan det funker å kjøre inn et line-signal, men jeg regner med at det går dårlig hvis man ikke har noe i mellom. En mikrofon er ikke bare en mikrofon i dette tilfellet, men en pakke med noen innstillinger for lydnivået. http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=38523 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå