olegunnaro Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 Man må bruke makt for å få inn minnekortet feil vei, ja. Tviler på at Canon eller butikken dekker akkurat det der. Har han noe form for idiotforsikring på kameraet? Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 Neppe forsikring. Synest ærleg talt det er brukar sitt ansvar. Vil butikken ta litt av tapet er han vel heldig. Man må bruke makt for å få inn minnekortet feil vei, ja. Tviler på at Canon eller butikken dekker akkurat det der. Har han noe form for idiotforsikring på kameraet? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 Far kjøper dette kameraet til gutt på 18, og så skjer følgande: har sett minnekortet inn feil veg, skada hovedkortet (?), kamera må reparerast og kjøpar rekna med å betala "nokre tusen". Han protesterer i butikken, vil evt. kontakta Canon for å sleppa å betala/betala mindre. Gutten har brukt Nikon 5100 uten problem. Må ein betala i slike tilfelle? Argument for å sleppa? Pris - 3000? 4000? Muleg butikken ville hjelpa til med "ordning", ikkje avklart. Er dette kameraet slik at det må makt til for å få inn kortet feil veg? Kanskje ikkje så lurt å prøva... Har mange kamera, aldri hatt slike problem. Går ikkje kortet lett inn er det berre å snu det. Dette er vel en helt klar brukerfeil som bruker selv må koste reprasjonen av, skulle bare mangle. Et tips er jo å lese brukermanual,dær står det faktisk hvordan kortet skal settes inn. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Far kjøper dette kameraet til gutt på 18, og så skjer følgande: har sett minnekortet inn feil veg, skada hovedkortet (?), kamera må reparerast og kjøpar rekna med å betala "nokre tusen". Han protesterer i butikken, vil evt. kontakta Canon for å sleppa å betala/betala mindre. Gutten har brukt Nikon 5100 uten problem. Må ein betala i slike tilfelle? Argument for å sleppa? Pris - 3000? 4000? Muleg butikken ville hjelpa til med "ordning", ikkje avklart. Er dette kameraet slik at det må makt til for å få inn kortet feil veg? Kanskje ikkje så lurt å prøva... Har mange kamera, aldri hatt slike problem. Går ikkje kortet lett inn er det berre å snu det. Hadde en liknende hendelse med en 400D for noen år siden. Ja, det er mulig å sette kortet inn feil (for min del så "snudde kortet sideveis" da jeg skulle bytte kort i fullstendig mørke, var stressa og hadde dårlig tid) og trykket litt på kortet før jeg merket at kortet var sideveis. Så det er helt mulig. Resultat, en svakt bøyet kontaktpinne, som jeg selvfølgelig ikke så da jeg hadde fått satt kortet i riktig. Kontakten for "CF kontakt pinnene" er en integrert del av hovedkortet, noe som egentlig er en gedigen design flause av Canon. Det har kostet dem dyrt (i garanti reparasjoner), veldig mange har klart å bøye kontaktpinner på Canon kameraer. Hadde kontakten vært separat så kunne Canon sluppet unna med å bytte kontakten. Det er vel også en av grunnene til at Canon har gått over til SDHC kort. Jeg fikk reparert det på garantien (skule bare mangle). Sendte det rett til Serviceproffen etter råd her på forumet og siden Kamera butikken fortalte meg at det ikke gikk på garantien. Endret 27. desember 2011 av arthon Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 Takk for svar! Og fått denne kommentaren, frå ein som fiksar kamera, veit ikkje om eg ville prøvt: "Hvis det er mulig å se inn/ned i kortspalten på kameraet, så kan han forsøke, med en egnet spisstang, å bøye tilbake pinnene til opprett stilling. Ikke bruk et skrujern for å bøye dem tilbake. Det vil ikke RETTE dem slik en spisstang vil. Ta først ut batteriet og slå kameraet på og trykk på forskjellige knapper for å fjerne evnt. elektrisk lading/-spenning, dumt å kortslutte noen av pinnene i kortspalten mens man holder på. Hvis det på Canon er likt som på Sony-kameraene mine, en slags "lukket lomme" som CF-kortet skal føres inn i, og som umuliggjør feil "innførsel" av kortet, så er det kan hende umulig å se/arbeide med nevnte pinner. Da vet jeg ikke annet enn at kameraet må sendes inn." Far kjøper dette kameraet til gutt på 18, og så skjer følgande: har sett minnekortet inn feil veg, skada hovedkortet (?), kamera må reparerast og kjøpar rekna med å betala "nokre tusen". Han protesterer i butikken, vil evt. kontakta Canon for å sleppa å betala/betala mindre. Gutten har brukt Nikon 5100 uten problem. Må ein betala i slike tilfelle? Argument for å sleppa? Pris - 3000? 4000? Muleg butikken ville hjelpa til med "ordning", ikkje avklart. Er dette kameraet slik at det må makt til for å få inn kortet feil veg? Kanskje ikkje så lurt å prøva... Har mange kamera, aldri hatt slike problem. Går ikkje kortet lett inn er det berre å snu det. Hadde en liknende hendelse med en 400D for noen år siden. Ja, det er mulig å sette kortet inn feil (for min del så "snudde kortet sideveis" da jeg skulle bytte kort i fullstendig mørke, var stressa og hadde dårlig tid) og trykket litt på kortet før jeg merket at kortet var sideveis. Så det er helt mulig. Resultat, en svakt bøyet kontaktpinne, som jeg selvfølgelig ikke så da jeg hadde fått satt kortet i riktig. Kontakten for "CF kontakt pinnene" er en integrert del av hovedkortet, noe som egentlig er en gedigen design flause av Canon. Det har kostet dem dyrt (i garanti reparasjoner), veldig mange har klart å bøye kontaktpinner på Canon kameraer. Hadde kontakten vært separat så kunne Canon sluppet unna med å bytte kontakten. Det er vel også en av grunnene til at Canon har gått over til SDHC kort. Jeg fikk reparert det på garantien (skule bare mangle). Sendte det rett til Serviceproffen etter råd her på forumet og siden Kamera butikken fortalte meg at det ikke gikk på garantien. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 27. desember 2011 Takk for svar! Og fått denne kommentaren, frå ein som fiksar kamera, veit ikkje om eg ville prøvt: "Hvis det er mulig å se inn/ned i kortspalten på kameraet, så kan han forsøke, med en egnet spisstang, å bøye tilbake pinnene til opprett stilling. Ikke bruk et skrujern for å bøye dem tilbake. Det vil ikke RETTE dem slik en spisstang vil. Ta først ut batteriet og slå kameraet på og trykk på forskjellige knapper for å fjerne evnt. elektrisk lading/-spenning, dumt å kortslutte noen av pinnene i kortspalten mens man holder på. Hvis det på Canon er likt som på Sony-kameraene mine, en slags "lukket lomme" som CF-kortet skal føres inn i, og som umuliggjør feil "innførsel" av kortet, så er det kan hende umulig å se/arbeide med nevnte pinner. Da vet jeg ikke annet enn at kameraet må sendes inn." Jeg prøvde noe liknende uten hell. En så smal spisstang er også vanskelig å få tak i (koster kanskje en del). Faren er også at pinnen får "tretthetsbrudd" og at den senere brekker etter at garantien er utgått. Hadde nok først kontaktet Serviceproffen uten nødvendigvis å fortelle så mye om hvordan skaden har skjedd utenom at kortet ble satt i feil. Hvis Canon er stivbeinte og nekter å fikse det på garantien, så stå hardt på og ikke gi deg. Det er en design feil fra Canon's side at CF kort kan settes i feil, så det må sees som en fabrikasjons feil. Sett veldig mange poster rundt på forum hvor folk har klart å bøye kontakt pinnene, så det er et problem som Canon kjenner godt til. Løsningen med å reparere selv må være "siste utvei". Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 28. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2011 Hvordan i allverden er det Canons feil at noen setter inn kortet feil vei? Det må en del makt til for å greie å bøye pinnene... Kortet går jo ikke en gang mer enn en femtedel inn uten at man legger makt på det - uten at jeg har lyst til å prøve det. Det er fullstendig meningsløst å skylde på Canon for feil man gjør selv. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2011 Dette nermer seg amerikanske tendenser synes jeg... En dame der borte fikk flere hundre tusen i erstatning fordi det ikke sto noe varsel om at man kunne tørke husdyr i mikrobølgeovnen... Burde være ganske obligatorisk å sette et minnekort inn riktig vei. Det er vel slikt som står på den "step-by-step" anvisningen som ingen leser. Noen burde tydeligvis ha sett litt på denne anvisningen... Så klart kan man ha en klomsete stund og ødelegge noe, og vi vil jo så langt det er mulig prøve og få dekket all skade selv om det er vår egen feil. Men det finnes da grenser. Jeg håper for din del at du får dette gratis, men får du det ikke, så synes jeg du skal la det ligge med det. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 28. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2011 Dette nermer seg amerikanske tendenser synes jeg... En dame der borte fikk flere hundre tusen i erstatning fordi det ikke sto noe varsel om at man kunne tørke husdyr i mikrobølgeovnen... Burde være ganske obligatorisk å sette et minnekort inn riktig vei. Det er vel slikt som står på den "step-by-step" anvisningen som ingen leser. Noen burde tydeligvis ha sett litt på denne anvisningen... Så klart kan man ha en klomsete stund og ødelegge noe, og vi vil jo så langt det er mulig prøve og få dekket all skade selv om det er vår egen feil. Men det finnes da grenser. Jeg håper for din del at du får dette gratis, men får du det ikke, så synes jeg du skal la det ligge med det. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 28. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 28. desember 2011 Orsak tomt svar over, gjekk litt fort unna! Til sistnevnte om amerikanske tilstandar, så er eg litt enig og som det framgår av innlegg lenger framme var det ein eg kjenner og gutten hans som har problemet. Sjøl aldri hatt problemet. Fann fort ut at enkelte kamera har kortet "feil vei". Men ser at også her mellom "proffar" spriker oppfatningane litt. Og uansett er det lov å "prøva seg" overfor butikk og produsent. Men som nevnt i eitt svar over står rette metoden i bruksanvisningen, så... Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå