Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Får prøve det neste gang jeg filmer da.

 

Fikk forøvrig Error 30 i dag. Lurer på om jeg skal slutte å ta med kamera på fylla. Fikk litt angst når jeg hørte lukkeren, før det på mystisk vis løste seg litt senere. :ohmy:

 

Error 30 er det lukkeren? Husker ikke kodene i farten, men hvis det er lukkeren så begynte mitt gamle 50D først med å i perioder gi lukkerfeil før det plutselig bare tok kvelden for godt og lukkeren måtte skiftes.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jepp, er lukkeren. Satser på å få kamera inn på service ganske raskt. Må bare bestemme meg for om jeg skal gjøre det før eller etter jul. MÅ ha kamera tilbake til 5/6. februar, siden jeg drar til Cuba da. Er dog litt dumt å være uten kamera i jula.

 

Vurderer dog å handle enten et 5D classic eller 1D III som kamera nummer to - er direkte kjipt å bruke den gamle 350Den min.

Lenke til kommentar

Jepp, er lukkeren. Satser på å få kamera inn på service ganske raskt. Må bare bestemme meg for om jeg skal gjøre det før eller etter jul. MÅ ha kamera tilbake til 5/6. februar, siden jeg drar til Cuba da. Er dog litt dumt å være uten kamera i jula.

Da leverer du kamera nå. Ventetid på service er ikke noe du gambler med.

 

Vurderer dog å handle enten et 5D classic eller 1D III som kamera nummer to - er direkte kjipt å bruke den gamle 350Den min.

1DMkIII er vel lurest, så får du 1.3 crop til glede for teleobjektivene dine. Hvis du har slike da ...

Lenke til kommentar

Jepp, er lukkeren. Satser på å få kamera inn på service ganske raskt. Må bare bestemme meg for om jeg skal gjøre det før eller etter jul. MÅ ha kamera tilbake til 5/6. februar, siden jeg drar til Cuba da. Er dog litt dumt å være uten kamera i jula.

 

Vurderer dog å handle enten et 5D classic eller 1D III som kamera nummer to - er direkte kjipt å bruke den gamle 350Den min.

 

Ok, da ville jeg fått det fikset raskest mulig, det gikk ikke særlig mange dagene fra første varsel til full stopp.

 

5Dmk1? Tja, hvor mye må du gi for den gamle saken? Er det 5-6000 ville jeg heller kjøpt f.eks et nytt 550D som hus nr 2, tror bildekvaliteten fra det er minst like god, eller bedre. Dessuten har du videogreiene. IDIII, det var vel det(?) jeg linket til i en annen tråd som viste at 7D ga noe bedre resultater, og både 550D, 60D og 7D har muligens noenlunde lik sensor. Canon gjorde et hopp frem med 18mp cropsensoren.

 

Selv har jeg både crop og ff og føler det er en god kombi å bruke i par, og som jeg har ment lenge er det liten reell forskjell mellom 7D og 5DII i bildekvalitet i praksis, eneste er høy ISO som 5DII er noe bedre på, men hvor ofte man er der oppe er selvsagt inviduelt. Og du har allerede 5DII når behovet for høy ISO er der.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jepp, er lukkeren. Satser på å få kamera inn på service ganske raskt. Må bare bestemme meg for om jeg skal gjøre det før eller etter jul. MÅ ha kamera tilbake til 5/6. februar, siden jeg drar til Cuba da. Er dog litt dumt å være uten kamera i jula.

Da leverer du kamera nå. Ventetid på service er ikke noe du gambler med.

Mmmmm. Spørs om jeg til og med får det sendt til Mo i løpet av uka, så er det sjangs for at jeg får det tilbake i mellomjula.

 

Vurderer dog å handle enten et 5D classic eller 1D III som kamera nummer to - er direkte kjipt å bruke den gamle 350Den min.

1DMkIII er vel lurest, så får du 1.3 crop til glede for teleobjektivene dine. Hvis du har slike da ...

Tja. Låner 70-200mm nå og da. Ser for meg at jeg kommer til å handle tele mot sommeren, når jeg ikke har like stor mulighet til å låne når jeg trenger det. Men jeg er sjeldent telebegrensa uansett - 200mm på FF holder i lange baner for min del. Iallefall til den type foto jeg tar for tiden.

 

5Dmk1? Tja, hvor mye må du gi for den gamle saken? Er det 5-6000 ville jeg heller kjøpt f.eks et nytt 550D som hus nr 2, tror bildekvaliteten fra det er minst like god, eller bedre. Dessuten har du videogreiene. IDIII, det var vel det(?) jeg linket til i en annen tråd som viste at 7D ga noe bedre resultater, og både 550D, 60D og 7D har muligens noenlunde lik sensor. Canon gjorde et hopp frem med 18mp cropsensoren.

 

Selv har jeg både crop og ff og føler det er en god kombi å bruke i par, og som jeg har ment lenge er det liten reell forskjell mellom 7D og 5DII i bildekvalitet i praksis, eneste er høy ISO som 5DII er noe bedre på, men hvor ofte man er der oppe er selvsagt inviduelt. Og du har allerede 5DII når behovet for høy ISO er der.

 

Tor

550D/60D/7D ligger fortsatt litt bak både 5D og 1D III på høy ISO - noe som er ganske viktig imo. Dessuten har jeg ikke objektiver som passer veldig fint (for min del) på 1.6 crop. Om jeg skulle bli uten 5D II, er 24mm på 1,6 crop i mange tilfeller ikke vidt nok, mens det nesten går bra på 1,3 crop.

 

Kvalitetsforskjellen på bilder tatt med 5D II og 7D i godt lys er nok som du sier minimal - jeg blir stadig imponert over hvor bra min gamle 350D gjør det i tilstrekkelig lys. Men jeg tar iallefall like mange bilder hvor ISO3200+ er nødvendig som bilder ute i dagslys.

 

550D er uansett et uaktuelt hus, byggekvalitet, grep og søker er for dårlig. Heller egentlig mest mot 1D III, pga. høy-iso-ytelse, doble minnekortspor, byggekvalitet, AF og skuddtakt. De to sistnevnte er ikke superviktige, men det hender at jeg må skyte sport.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hadde min 5DmkII til reparasjon - lysmåleren hadde sagt takk for seg.

Leverte den inn og fikk det fikset på reklamasjon.

 

En tid senere legger jeg merke til at lysmåleren overeksponerer 2/3 trinn i forhold til eksponering via liveview.

 

Jeg har installert en ekstra matt Eg-S mattskive (som til de grader anbefales av undertegnede for bedre fokuskontroll for fastoptikk mer lyssterk enn f/2.8) - den gir mye bedre visning av hvor fokusplanet ligger, på bekostning av at den stjeler litt lys.

 

I menyen kan man spesifisere hvilken mattskive man har installert - Eg-A (standard), Eg-D (standard med linjer) eller Eg-S (ekstra matt).

Det jeg har gjort er å spesifisere "Eg-A", selv om det egentlig er en Eg-S - og vips, så eksponerer den korrekt.

 

Så - hvis du har installert Eg-A eller Eg-D, og kameraet alltid undereksponerer litt, så kan du velge "Eg-S" for å få det til å overeksponere litt mer, eller som jeg har gjort - hvis du har installert Eg-S og det overeksponerer litt, så kan du velge "Eg-A" eller "Eg-D" for å få korrekt eksponering. :)

 

Godt mulig reparatørene ikke tok høyde for at det var "Eg-S"-mattskive da de reparerte og kalibrerte ny lysmåler.

 

Så - jeg er happy - nå eksponerer kameraet korrekt. Og - jeg har ingen planer å gå tilbake til Eg-A, så jeg gidder ikke sende kameraet inn igjen. :)

Lenke til kommentar

Ellers (har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste, for å si det mildt) - noen som har planer om å oppgradere til 5DmkIII (eller hva etterfølgeren(e) nå kommer til å hete) når de(n) kommer?

 

Ikke jeg, i alle fall. Er happy puppy med min mkII, og har planer om å bruke den i mange år til - hvis jeg skulle oppgradert så skulle det vært fordi 1) det kommer noe fantastisk nytt i mkIII og 2) fordi jeg nettopp har vunnet hovedgevinst i lotto, derfor allerede har kjøpt all optikk jeg har lyst på og nå sliter med hva jeg nå skal bruke penger på. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ellers (har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste, for å si det mildt) - noen som har planer om å oppgradere til 5DmkIII (eller hva etterfølgeren(e) nå kommer til å hete) når de(n) kommer?

 

Ikke jeg, i alle fall. Er happy puppy med min mkII, og har planer om å bruke den i mange år til - hvis jeg skulle oppgradert så skulle det vært fordi 1) det kommer noe fantastisk nytt i mkIII og 2) fordi jeg nettopp har vunnet hovedgevinst i lotto, derfor allerede har kjøpt all optikk jeg har lyst på og nå sliter med hva jeg nå skal bruke penger på. ;)

Det er vanskelig å forbedre noe som er bra i utgangspunktet.

 

Hvis en "5Dmk3" eller hva nå barnet vil hete får vesentlig bedre dynamisk område ved ISO 100 (ala Nikon D7000), litt mer 7D-aktig (PD) AF, praktisk interessant (CD)AF i video/liveview-modi så er det kanskje noe for meg. Mer sannsynlig vil jeg vente 4 år eller så på en "5DmkIV".

 

-k

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ellers (har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste, for å si det mildt) - noen som har planer om å oppgradere til 5DmkIII (eller hva etterfølgeren(e) nå kommer til å hete) når de(n) kommer?

 

Ikke jeg, i alle fall. Er happy puppy med min mkII, og har planer om å bruke den i mange år til - hvis jeg skulle oppgradert så skulle det vært fordi 1) det kommer noe fantastisk nytt i mkIII og 2) fordi jeg nettopp har vunnet hovedgevinst i lotto, derfor allerede har kjøpt all optikk jeg har lyst på og nå sliter med hva jeg nå skal bruke penger på. ;)

Blir nok en Mark III på meg ja, hvis jeg føler forandringene er verdt det. :)

 

All optikk har jeg, så den bekymringen har jeg ikke lenger :)

Lenke til kommentar

Ellers (har vært lite aktivitet i denne tråden i det siste, for å si det mildt) - noen som har planer om å oppgradere til 5DmkIII (eller hva etterfølgeren(e) nå kommer til å hete) når de(n) kommer?

Spørs om det blir en 1D X-lite, eller megapixelmonster.

 

Jeg er mest gira på 1D X for tiden, men om 5D III gir meg nesten det samme til halvparten av prisen, blir det fort 5D på nytt. Må uansett ha meg et nytt hus i løpet av neste år, så får se hva som er mest praktisk når alle korta er på bordet. :)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Far kjøper dette kameraet til gutt på 18, og så skjer følgande: har sett minnekortet inn feil veg, skada hovedkortet (?), kamera må reparerast og kjøpar rekna med å betala "nokre tusen". Han protesterer i butikken, vil evt. kontakta Canon for å sleppa å betala/betala mindre. Gutten har brukt Nikon 5100 uten problem.

Må ein betala i slike tilfelle? Argument for å sleppa? Pris - 3000? 4000? Muleg butikken ville hjelpa til med "ordning", ikkje avklart.

Er dette kameraet slik at det må makt til for å få inn kortet feil veg? Kanskje ikkje så lurt å prøva...

 

Har mange kamera, aldri hatt slike problem. Går ikkje kortet lett inn er det berre å snu det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...