Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shakycam tatt av en med absolutt null peil på video, spesielt fokusering, motivet er OMGCUTE-synes-kun-fotografen, men jeg liker at man kan filme i svakt innelys på ISO 3200. :)

 

 

Tok et kjapt snapshot av den hvite puta, og satte hvitbalansen til det bildet. 5DII's innebygde hvitbalansejustering er god for justering av custom hvitbalanse - det er en helt annen verden enn auto hvitbalanse, for å si det mildt. Den gir meg (via DPP) til tider bedre hvitbalanse enn Adobe Camera Raw en gang har justeringsmuligheter for!

 

(Edit: Klippet er ellers rett fra kameraet - filen uploadet direkte til YouTube.)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Shakycam tatt av en med absolutt null peil på video, spesielt fokusering, motivet er OMGCUTE-synes-kun-fotografen, men jeg liker at man kan filme i svakt innelys på ISO 3200. :)

Filmen blir nok bedre motatt av tvillingenes bestemødre enn oss ;) Men det er et godt eksempel på hva som er mulig.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke verst det der. Selv foretrekker jeg i sånne tilfeller vid-enden på 24-70en min - siden det blir litt lettere å fokusere etter fokusskalaen. :p

 

Drev selv og redigerte en 30-minutters langt konsertvideo fra helgen i går - var på NM i Janitsjar i hegla. Tror det ble ganske bra, fikk ei i salen til å sette opp stativ og filme oss mens vi spilte - så tok jeg selv opp litt (handholdt) video fra alt det andre som skjedde der nede (i Trondheim). Tror dog jeg er litt miljøskadd etter å stortsett bare ha sett sort/hvit-filmer de siste ukene - alt utenom klippene der vi spilte ble sort/hvit etterhvert. :p

 

Pluraleyes er forøvrig genialt om du får behov for å synce lyd med eksternt opptak. Legger bare filmfilene (med lyd fra kamera) og lydfilene i samme tidslinje, så skjer alt automagisk. :D

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Da må jeg visst melde meg inn som medlem i denne tråden og ;)

 

Jeg har ikke lest Manuella, kun befølt, ei heller klikket på knappen enda, men ser at det meste av menyer etc er likt som på 50D. Hva er maks autoiso? Og funker autoisoen også ved manuelle instilninger?

 

Edit: Sjekka selv ved manuell inst. og fant ut at den ikke funker, men setter seg som 50D på ISO 400, noe som var en skuffelse dersom det stemmer(?) På 7D funker autoISO som den skal også på manuelt valg.

 

Oppover går den til maks ISO3200 (som på 7D), vet ikke om det er noen måte å få autoISO grensen oppover på?

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Autoiso fungerer av en eller annen rar grunn bare i LiveView når man er i M-modus. :/

 

Her er forresten konsertopptak av da Mo Hornmusikk spilte i førstedivisjon i NM i Janitsjar forrige helg:

http://vimeo.com/10447252

 

Lyd ble tatt opp av "lydfolkene" i Olavshallen og synca mot video fra mitt 5D II som jeg stasjonerte strategisk med noen jeg kjente i salen - det som ikke er konsertopptak er tatt opp av meg. Satt sammen i Final Cut Pro og fargekorigert i Apple Color. Sikkert ikke interessant innhold for andre enn vi som spilte (selv om begge stykkene er fantastisk fine i seg selv), men det viser iallefall hva glade amatører som meg får til. :p

Lenke til kommentar

Movie Display. :) Testa nettopp de andre, der fungerer IKKE auto-iso. :|

 

Synes Canon burde fikse opp litt på auto-iso-funksjonen.

 

Synes det er snodig at de lar den virke kun på en setting, ufattelig for meg. Det er jo kun en softwaregreie å forandre på.

 

Nå har jeg prøvd 5DII'n litt - må si at 7D føles som en helt annen generasjon i forskjell, alt virker mye mer moderne og 5DII som noe som minner om da jeg hadde 400D. Merkelig at på så kort tid som det er mellom 5DII og 7D skal gi så store utslag. Forstår godt de som mener at Canon kommer raskere enn før planlagt med en modernisering av 5D - altså mk3.

 

Tor

Lenke til kommentar

Movie Display. :) Testa nettopp de andre, der fungerer IKKE auto-iso. :|

 

Synes Canon burde fikse opp litt på auto-iso-funksjonen.

 

Synes det er snodig at de lar den virke kun på en setting, ufattelig for meg. Det er jo kun en softwaregreie å forandre på.

 

Nå har jeg prøvd 5DII'n litt - må si at 7D føles som en helt annen generasjon i forskjell, alt virker mye mer moderne og 5DII som noe som minner om da jeg hadde 400D. Merkelig at på så kort tid som det er mellom 5DII og 7D skal gi så store utslag. Forstår godt de som mener at Canon kommer raskere enn før planlagt med en modernisering av 5D - altså mk3.

 

Tor

 

Nå er jo dette to helt forskjellige hus da..

 

Hva med det som virkelig betyr noe, bildekvalitet, er du happy?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd 5DII'n litt - må si at 7D føles som en helt annen generasjon i forskjell, alt virker mye mer moderne og 5DII som noe som minner om da jeg hadde 400D. Merkelig at på så kort tid som det er mellom 5DII og 7D skal gi så store utslag. Forstår godt de som mener at Canon kommer raskere enn før planlagt med en modernisering av 5D - altså mk3.

7D er et hakk "høyere" opp funksjonsmessig enn 5DII - det som er bedre på 5DII er størrelsen på sensoren, men resten er et hakk under 7D.

 

..Men til de som kritiserer movie-funksjonen i 5DII - husk at det tross alt er den aller, aller første speilrefleksen med full HD - det er tross alt førstegenerasjons speilrefleks-film. Synes allikevel de har gjort mye riktig, jeg. :)

Lenke til kommentar

Movie Display. :) Testa nettopp de andre, der fungerer IKKE auto-iso. :|

 

Synes Canon burde fikse opp litt på auto-iso-funksjonen.

 

Synes det er snodig at de lar den virke kun på en setting, ufattelig for meg. Det er jo kun en softwaregreie å forandre på.

 

Nå har jeg prøvd 5DII'n litt - må si at 7D føles som en helt annen generasjon i forskjell, alt virker mye mer moderne og 5DII som noe som minner om da jeg hadde 400D. Merkelig at på så kort tid som det er mellom 5DII og 7D skal gi så store utslag. Forstår godt de som mener at Canon kommer raskere enn før planlagt med en modernisering av 5D - altså mk3.

 

Tor

 

Nå er jo dette to helt forskjellige hus da..

 

Hva med det som virkelig betyr noe, bildekvalitet, er du happy?

 

Ja det er det garantert, altså 2 forskjellige hus. Og må undre meg på at ikke autoisoen funker i manuell modus på 5DII, det er ganske fantastisk. Ser man bort fra den noe større sensoren føles 7D som en helt annen verden. Blir som en ferrari mot en gubbevolvo.

 

Bildekvalitet er selvsagt det viktigste, foreløpig har jeg ikke fått satt det skikkelig på prøve for å sammenligne med 7D, men regner med å ikke bli skuffet der ihvertfall :)

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå som vi har 24/25p og manuel styring på lyden har jeg så og si ingen ting å utsette på filmmodusen. 720p 60fps hadde vært sweet, men er absolutt ikke noe nødvendighet. Hell, til og med med "bare" 30fps var jeg fornøyd. :p

 

Vel og bra - men hadde heller sett at de fikset det slik at autoiso funket på manuell først. Har Canon glemt at det og kan tas bilder med 5DII - og ikke bare filmsnutter ;)

 

Tor

Lenke til kommentar

Edit: Sjekka selv ved manuell inst. og fant ut at den ikke funker, men setter seg som 50D på ISO 400, noe som var en skuffelse dersom det stemmer(?) På 7D funker autoISO som den skal også på manuelt valg.

Det var vel egentlig noe Canon kom med 7D'en (vet ikke om de allerede hadde autoiso med 1D mk III), som du også vet så var det ikke autoiso i manuel modus på 50D'en.

Nå har jeg ikke 5D mk II, så jeg var ikke klar over at 5D mk II har det samme oppsettet som 50D har når det gjelder manuel modus.

Egentlig, dette med ikke autoiso i manuel modus, det er ikke ett kjempeproblem, sannheten er vel egentlig at vi er for dovne og vil at kameraet skal utføre alt automatisk for oss.

 

Nå som du har både 7D og 5 D mk II, føler du at det er noe bildekvalitet forskjell mellom de to?

Lenke til kommentar

Edit: Sjekka selv ved manuell inst. og fant ut at den ikke funker, men setter seg som 50D på ISO 400, noe som var en skuffelse dersom det stemmer(?) På 7D funker autoISO som den skal også på manuelt valg.

Det var vel egentlig noe Canon kom med 7D'en (vet ikke om de allerede hadde autoiso med 1D mk III), som du også vet så var det ikke autoiso i manuel modus på 50D'en.

Nå har jeg ikke 5D mk II, så jeg var ikke klar over at 5D mk II har det samme oppsettet som 50D har når det gjelder manuel modus.

Egentlig, dette med ikke autoiso i manuel modus, det er ikke ett kjempeproblem, sannheten er vel egentlig at vi er for dovne og vil at kameraet skal utføre alt automatisk for oss.

 

Nå som du har både 7D og 5 D mk II, føler du at det er noe bildekvalitet forskjell mellom de to?

Men 50D har "safety shift", og det fungere sånn nogenlunde likt Auto ISO ved manuell modus på 7D. Om "safety shift" er på og man skyter i manuell og lysforholdene plutselig endrer seg så vil ISO og/eller blender endres automatisk. Jeg er litt usikker på algoritmen her og nor det ene endres kontra det andre.

 

Nå har jo 7D begge deler så forskjeller er det jo, det er jo også mulig at "safety shift" fungerer litt forskjellig mellom 7D og 50D.

 

5DMkII har så vidt jeg vet også "safety shift" funksjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her var det blitt stille.

 

Ingen som har oppdaget noe nytt med kameraet sitt, som er glade for nye firmwarer eller akkurat har kjøpt det? :)

 

Jeg har begynt på en liten kortfilm som skal være helt i begynnelsen på teateroppsetning i Moss om et par uker. Leker med steadicam og utrolig liten dybdeskarphet.

 

Prøver også å få med Canon eller noen fotobutikker på det som kanskje blir Norges første flerkameraproduksjon av et helt teaterstykke :)

Lenke til kommentar

Her var det blitt stille.

 

Ingen som har oppdaget noe nytt med kameraet sitt, som er glade for nye firmwarer eller akkurat har kjøpt det? :)

 

Jeg har begynt på en liten kortfilm som skal være helt i begynnelsen på teateroppsetning i Moss om et par uker. Leker med steadicam og utrolig liten dybdeskarphet.

 

Prøver også å få med Canon eller noen fotobutikker på det som kanskje blir Norges første flerkameraproduksjon av et helt teaterstykke :)

 

Har vel kanskje noe med hvor mange som har 5DII her :)

 

Jeg har ikke brukt videosaken enda, men regner med at dersom jeg kommer til å prøve video så bruker jeg 7D'n som er litt enklere til det. Høres spennende ut dine prosjekter, håper det går som forventet.

 

Ellers funker 5DII'n min greit nok til det jeg bruker det til og foreløpig uten tekniske problemer.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dævv tråd.

 

Skaffet meg et slikt et hus for et par timer siden. Mer korrekt blir vel bestilt, men men. Får det vel i begynnelsen av neste uke.

 

Noen som kan vise et 50mm vs 85mm utsnitt? Bare for å få et perspektiv på, vel, perspektivforskjellen. Tok 85 1.4 med men tenker å ta en 50 1.8 bare på gøy, når det kommer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...