Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Erfaringstråd for Canon 5D mark II

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke at det hjalp så mye - NTSC er viden kjent for sin mangel på kvalitet på fargegjengivelse.

Jepp - fargene ble faseforskjøvet i NTSC ved dårlige mottakerforhold, som kunne gi feil tint, mens fargene ble synket i PAL ved å endre fasen i hver nye linje. (Phase Alternating Line - dere vet. ;) )

Derfor NTSC står for Never The Same Color (twice) - onde tunger vil ha det til at PAL er Picture Always Lousy.. ;)

Blir litt Feil Side Av Mjøsa*), det her.

*) Der har den ene siden det gode argumentet at de bor på den solsida, mens den andre siden hevder at bokstavene bilskiltene "FS" på førstnevnte side viser det ganske klart, og står for Feil Side.

Lenke til kommentar

Ikke verre enn å conforme til 29.97 fps i Cinema Tools, evt. bare sette ned hastigheta på videoen til 99,9% når man redigerer - men det burde strengt tatt være på plass rett fra kamera. :p

Fører til faseskift i lyd - alt blir litt mørkere. Knot og møkk. Mye greiere å ha alt riktig fra starten av.

Mitt store spørsmål blir heller - de nye 23.967, 29.97 og 25fps - blir alle "native" fra sensoren, sånn det skal være, eller er det interpolering/skalering/drit og møkk?

Håper det er ekte native fps - kunne også forklare hvorfor det har tatt over et år å utvikle.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ikke verre enn å conforme til 29.97 fps i Cinema Tools, evt. bare sette ned hastigheta på videoen til 99,9% når man redigerer - men det burde strengt tatt være på plass rett fra kamera. :p

Fører til faseskift i lyd - alt blir litt mørkere. Knot og møkk. Mye greiere å ha alt riktig fra starten av.

Jeg redigerte med 30fps som timebase, siden filene ikke er i 30fps men i 29,97fps vil de da med 100% hastighet spilles av for raskt. Det som skjer er at kameraet tar opp i 29,97 fps, men av en eller annen grunn leses filene som 30fps - dermed må hastigheten ned til 29,97fps i etterbehandlinga for å unngå syncissues og faseskift.

Edit: Veldig enig i at det er greit å ha ting rett fra starten av though. :D

Edit2: Hmmm, kan se ut som jeg må bite i meg ordene mine, ser ut som jeg endte opp med å IKKE endre på farten på den konserten - epic fail fra min side. :)

Edit3: Ville ikke la meg lagre teksten med gjennomstreking av en eller annen grunn, så la den i spoiler istedet.

Edit4: Var nok bare jeg som blanda sammen litt, når man tar opp video med mac-klienten til World of Warcraft, oppfører den seg litt rart i Final Cut, som gjør det vanskelig å synce Ventrilo skikkelig. :p

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Mente du med hyggelig pris på mark II på bruktmarkedet om det skulle komme en III-er snart? Eller pleier butikkene å "dumpe" prisene når nye modeller kommer i fotoverden? Jeg synes prisnedgangen fra lansering er så markant at det er vanskelig å se for seg en ytterligere nedgang.

Jeg tenkte på prisene i butikk. De pleier å dette litt helt på slutten. Det jeg også lurer på, er om Canon kommer med en 3D i tillegg tl 5D - noe som bør jekke ned prisen på 5D MkII.

Ikke det - jeg kjøper min en gang i mai - åkke som :D

3D er påstått å kun være fantasi såvidt jeg har lest. Skal du ikke vente på 5DIII med 7D's fokussystem, bedre speed, 30mp sensor :innocent: etc

Men lurer selv på når 5DII faller under 15.000..

Tor

Lenke til kommentar

3D er påstått å kun være fantasi såvidt jeg har lest. Skal du ikke vente på 5DIII med 7D's fokussystem, bedre speed, 30mp sensor :innocent: etc

Klart det er fri fantasi - men det er mange som ønsker seg et "kompakt" hus som både er raskere og mer avansert enn 5D. Men jeg er ikke en av de. Jeg ønsker akkurat den ytelsen som 5D Mk II har - bare så billig som mulig. Og ettersom det er plass for begge deler, er det mer naturlig å komme med en 3D nå og ikke gjøre noe 5D MkII på et par år enda.

Jeg vil tippe det skjer når 5D MkIII eller en 3D har blitt lansert og er i butikkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tor

Med mindre du MÅ ha 5dmkII splitter nytt, så får du det jo rundt 15000 brukt hos meget mange personer rundt om i Norge. Jeg kjøpte mitt ca et år gammelt inkl 3 batterier til 15k. Meget pent brukt. Man kan jo selvfølgelig kjøre på med brukt som sagt.

Preben

Lenke til kommentar

Tor

Med mindre du MÅ ha 5dmkII splitter nytt, så får du det jo rundt 15000 brukt hos meget mange personer rundt om i Norge. Jeg kjøpte mitt ca et år gammelt inkl 3 batterier til 15k. Meget pent brukt. Man kan jo selvfølgelig kjøre på med brukt som sagt.

Preben

Synes 14-15.000 er for mye for et brukt eksemplar når nytt nå kan fåes et sted over 16.000. Jeg føler at de få som selger brukte 5DII tar utgangspunkt i prisen de selv kjøpte det for, og det er feil. Dagens nypris minus normalt fall i det å være brukt er normalen.

Men som vanlig er det noe som helst ville hatt overskudd på salget ;)

At 5DII nå faller jevnt og trutt kan være at mk3'eren kommer senere i år, jeg tipper Canon ønsker å holde teten med 5D og Nikon kommer vel snart med en ny D700(?) og dermed nok er rimelig langt kommet en 5DIII allerede. Det som blir spennende med den er hva de gjør med sensoren, om den jekkes opp mot 25-30mp, samtidig burde man ihvertfall ha 5bps..

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

5D MK lll , tja ta det beste fra MK ll + det beste fra 7D , da får du en uslåelig kombinasjon :cool:

7D-funksjonaliteten med fullframe sensor? Joda - det ville vært en vinner, spesielt hvis man beholdt skuddtakten.

Men - vet ikke om jeg hadde kjøpt en, hvis jeg hadde valget mellom et sånt hypotetisk ("3D"?) hus og en "vanlig" 5DmkII. Sammenlignet med 5DmkII sånn den er i dag ville prisen vært høyere - 7D er IMHO spekket høyere enn 5DmkII funksjonelt sett, og jeg vet ikke om jeg hadde kunnet legge på det lille ekstra - 5DmkII sprang nok av budsjetter som den gjorde.. ;)

Men - tror ikkeproff-fullframesegmentet til Canon vil splittes opp ved neste korsvei - tipper det kommer to fullframe kamerahus, delt enten opp i Billig og Dyr eller delt opp i Sport og Studio/Landskap.

Tror det vil være mye å tjene på å ha et billigere entrypoint til Fullframe, men tror også det er en del å tjene på å lage light-versjoner av 1D og 1Ds. ..Som Land Rover, som fant ut at SUV-kjøpere (SUV startet jo med Honda CR-V) var middelklasse som egentlig ville ha Range Rover (eller Discovery), men ikke hadde råd - tok ikke lenge før Land Rover også kom med sin egen SUV - Freelander.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...