Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Erfaringstråd for Canon 5D mark II

Anbefalte innlegg

Fordeler med 5D mk II vs mk I:

Liveview - veldig kjekt til makroskudd og der fokus er viktig.

Markant bedre skjerm - du kan tydelig se på skjermen om det ble skarpt eller ikke.

Høyere oppløsning - kan croppe litt mer, eller tyne enda litt mer ut hvis du skal printe plakater eller større.

Litt bedre ISO-egenskaper.

Enda litt bedre jpg'er rett ut fra kamera.

Video.

Hadde jeg oppgradert hvis jeg allerede hadde en 5DmkI? Neppe. Opp fra 20D var det en no-brainer. :)

Men - mk II er sweet.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordeler med 5D mk II vs mk I:

Liveview - veldig kjekt til makroskudd og der fokus er viktig.

Markant bedre skjerm - du kan tydelig se på skjermen om det ble skarpt eller ikke.

Høyere oppløsning - kan croppe litt mer, eller tyne enda litt mer ut hvis du skal printe plakater eller større.

Litt bedre ISO-egenskaper.

Enda litt bedre jpg'er rett ut fra kamera.

Video.

Hadde jeg oppgradert hvis jeg allerede hadde en 5DmkI? Neppe. Opp fra 20D var det en no-brainer. :)

Nå er vel ikke skjermen på originale 5D så veldig mye å skryte av, mener jeg å huske. Men neppe så dårlig som den på 30D :p

Oppløsning og ISO egenskaper synes jeg ikke er gode nok argumenter for en oppgradering.

Jeg liker live-view; det er mye nyttigere enn det enkelte hevder (men det er nok fordi har de ikke har det selv ;) )

Video ser jeg nytten av.

Så når vi legger alle disse tingene sammen, så er det et greit argument for å oppgradere. Dvs. at jeg synes at det vil være verdt det. Men det er ikke et "must; og du trenger ikke å ha dårlig samvittig for å oppgradere.

Det eneste argumentet mot oppgradering nå, er at Canon kommer (sannsynligvis) med noe nytt i løpet av året. Jeg tipper i august. Kommer det en erstatning for 5D MkII,så vil enten det nye kameraet være det du bør oppgradere til, eller så får du en 5DMkII til e meget hyggelig pris ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror 30D og 5D har samme skjerm..

Men så er det jo heldigvis ikke skjermen som tar bilder. :p

Sant nok. Det jeg syntes var litt morsomt, var at etter at jeg prøvde å justere (alle) mine skjermer med Spyder 3 (express); så så de akkurat ut som skjermen på min 30D. Det skal særdeles tunge argumenter for å selge meg skjerm-kalibrering ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du dobbeltkommuniserer!! :!:

Det eneste argumentet mot oppgradering nå, er at Canon kommer (sannsynligvis) med noe nytt i løpet av året. Jeg tipper i august. Kommer det en erstatning for 5D MkII,så vil enten det nye kameraet være det du bør oppgradere til, eller så får du en 5DMkII til e meget hyggelig pris ;)

Kloke ord. Sprøtt nok har jeg klart meg strålende med min 5D, inntil forrige helg, da det snødde masse og jeg ikke turte å ta med utstyret mitt ut.

Mente du med hyggelig pris på mark II på bruktmarkedet om det skulle komme en III-er snart? Eller pleier butikkene å "dumpe" prisene når nye modeller kommer i fotoverden? Jeg synes prisnedgangen fra lansering er så markant at det er vanskelig å se for seg en ytterligere nedgang.

Lenke til kommentar

Mente du med hyggelig pris på mark II på bruktmarkedet om det skulle komme en III-er snart? Eller pleier butikkene å "dumpe" prisene når nye modeller kommer i fotoverden? Jeg synes prisnedgangen fra lansering er så markant at det er vanskelig å se for seg en ytterligere nedgang.

Jeg tenkte på prisene i butikk. De pleier å dette litt helt på slutten. Det jeg også lurer på, er om Canon kommer med en 3D i tillegg tl 5D - noe som bør jekke ned prisen på 5D MkII.

Ikke det - jeg kjøper min en gang i mai - åkke som :D

Lenke til kommentar

Firmwaren i min er 1.0.6, på Canon sine norske sider anbefales en oppdatering til 1.0.7 for å unngå visse problemer. Men når jeg følger linken der kommer jeg til en engelsk firmwareoppdatering til 1.2.4 Uansett så får jeg ikke lastet ned noe, websiden henviser til at det kreves trolig kreves innlogging. (HTTP Forbidden)

Hva er dette?

Lenke til kommentar

Du kan laste ned firmware updates for alle Canon sine DSLR modeller på denne siden, her finner du selvsagt også 1.2.4 for 5D MkII. Da slipper du slike "tulleproblemer", og firmwaren er i tillegg tilgjengelig på disse sidene med en gang den er sluppet. :thumbup:

Takk for det, men jeg får akkurat det samme problemet der. (Har vært der før)

Lenke til kommentar

Hva i all verdens navn og rike er disse problemene du snakker om?

1) Gå inn på http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html

2) Trykk på "I agree".

3) Klikk på Firmware Update Version 1.2.4 (Windows extraction).

4) Kjør exe-filen. Da ender du opp med en fil.

5) Følg instruksjonene i linken i 1) - dvs formater CF-kortet, kopier fila inn i roten på kortet, gå inn på kameramenyen for firmware og oppdater.

..Hva i alle verdens navn og rike er dette forbidden-greiene dine? I så fall er problemene i din ende - dette har ingen innlogging whatsoever..

Lenke til kommentar

Hva i all verdens navn og rike er disse problemene du snakker om?

1) Gå inn på http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html

2) Trykk på "I agree".

3) Klikk på Firmware Update Version 1.2.4 (Windows extraction).

4) Kjør exe-filen. Da ender du opp med en fil.

5) Følg instruksjonene i linken i 1) - dvs formater CF-kortet, kopier fila inn i roten på kortet, gå inn på kameramenyen for firmware og oppdater.

..Hva i alle verdens navn og rike er dette forbidden-greiene dine? I så fall er problemene i din ende - dette har ingen innlogging whatsoever..

Jeg skal prøve igjen i morgen, men jeg har gjort akkurat som du beskriver over, og det er da jeg trykker på Windows extraction at det stopper og jeg får ikke tilgang til nettsiden. Godt mulig det er noe internettfeil i min ende, men hva vet jeg ikke. Ellers takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve igjen i morgen, men jeg har gjort akkurat som du beskriver over, og det er da jeg trykker på Windows extraction at det stopper og jeg får ikke tilgang til nettsiden. Godt mulig det er noe internettfeil i min ende, men hva vet jeg ikke. Ellers takk for hjelpen.

Vil tro du har noe antivirus/brannmur-et eller annet som nekter deg å laste ned exe-filer..

Lenke til kommentar

Gleder meg veldig til den nye firmwaren som nå er bekreftet i mars..

30fps blir "ekte" 29.97fps.

Det kommer ekte 24fps (=23.976fps).

Det blir plutselig mange flere muligheter for proffene å lage skikkelige filmklipp med 5DmkII.

For oss nisser, som bare legger ræl opp på youtube uansett, har det ingen stor praktisk betydning, men det er gøy å kunne brenne ting til Blu-Ray i überkvalitet.. :)

Derimot kommer det til å ha en god del å si å få ekte Tv og Av-prioritet, og det å kunne styre mikrofonnivået.

Nå skal jeg bare ha meg en god bok eller noe annet for å instruere i grunnleggende videoteknikk - noen som har noe å anbefale?

Detta blir gøy!

Lenke til kommentar

Litt OT: Hvorfor akkurat 23.976fps og 29.97fps?

Det er det som er standarden for 30fps og 24fps. Spesielt viktig når det skal settes sammen med andre klipp, og ikke minst når det skal synkes med lyd. Døllt å avspille lyd i 30fps og bilde i 29.97fps - blir etterhvert litt dubbet film..

Skal eksperimentere litt mer med å filme - på film kommer man også unna med mye lengere lukkertider enn til stillfotografi (og dermed kan man gå ned i ISO) - er det ikke blur i bevegelser ser det ikke ekte og flytende ut.. :)

Hmm - kanskje kjøpe et videohode med stang?

Lenke til kommentar

Det er det som er standarden for 30fps og 24fps. Spesielt viktig når det skal settes sammen med andre klipp, og ikke minst når det skal synkes med lyd. Døllt å avspille lyd i 30fps og bilde i 29.97fps - blir etterhvert litt dubbet film..

Skjønner godt at det må være eksakt ... Har sett nok italienske filmer fra 70-tallet til å være kurert for lyd/bilde synk-feil.

Forklaringen er forsåvidt grei:

When NTSC color was introduced in 1953, the older rate of 60 fields per second was reduced by a factor of 1000/1001 to avoid interference between the chroma subcarrier and the broadcast sound carrier.

Ikke at det hjalp så mye - NTSC er viden kjent for sin mangel på kvalitet på fargegjengivelse.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...