Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Jeg har vært i regnvær med 5D2. :)

Nyt bedre autofokus, film og oppløsning med tele - jeg nyter selv bredere vinkel. Pro og contra. Begge er fine. :)

Vet du om det er gjort noen forbedringer anngående værtettingen ?.

Jeg leste nettopp att enkelte av de første 5dmk2 som kom på markedet var utsatt for korrosjon etter kort tidt bruk .

Må si jeg ble litt skeptisk da , siden jeg nettopp har kjøpt dette kamera ....

Jeg har brukt 5dmk1 i flere år uten noe som helst problem med kondens eller lign .

Det er like godt som nytt enda .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke du skal være bekymret - de har faktisk forbedret værtettingen en hel del fra mkI..

Jeg mente om de kanskje kunne ha forbedret værtettingen underveis ,fra de første 5dmk2 som kom på markedet , til de som selges idag .

Ellers så må jeg si det var mye annet som var forbedret fra 5d - 5dmk2 . Jeg ble virkelig imponert , alt fra film , skjerm , til høy Iso egenskapene , de var virkelig helt råe :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Under menyvalget "Skjermvisning" velger du Film+Stillbilde -> Filmvisning. I liveview trykker du SET-knappen for å starte opptak. Manualen er kun laget for Nikonister. :tease:

 

Nei, det har ikke vaterfunksjonen til 7D.

 

Har ikke 5D direkteknapp for filming slik som 7D har ?

Hørtes utrolig tungvindt ut om en må inn i menyen .

Jeg har faktisk prøvd 5D MK ll , men jeg brukte ikke videodelen .

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som bruker custom-funksjonene på programhjulet? Man har jo tre custom-funksjoner på hjulet, C1, C2 og C3.

Har endelig kikket litt på disse, og de er ganske snasne. De lagrer simpelthen stort sett alle innstillinger på kameraet, bildeformat, stilling på programhjulet, custom functions, ISO, drive, hvitbalanse - stort sett alt - selv fokus-"beep"! :)

 

Har kommet fram til at mine to spesielle settings er at jeg ofte tar innebilder med Av og ISO 3200, og at jeg tar spesielle stativbilder, med Av, ISO 100, speillås og to sekunders forsinkelse.

 

Satte hjulet på Av, ISO 3200 og alt det andre "vanlige" (AF single shot, drive one shot ++) og lagret som Custom Function 1.

Satte deretter hjulet igjen på Av, men aktiverte ting og tang som speillås, to sekunders forsinkelse etc og lagret som neste Custom Function.

 

..Det der er ikke dumt, får jeg si! :)

 

Litt knotete ellers når jeg skal skru speillås av og på - så skal jeg også typisk ha drive på 2sek, ISO 100 etc, og så glemmer jeg å stille tilbake til neste gang jeg skal ta bilder. Mye greiere å ha på en custom function - når jeg skal ha speillås skal jeg jo typisk også ha flere andre spesielle innstillinger samtidig. Det samme med innebilder på høy ISO - ISO pleier ellers å stå fast på 100.

 

Me like - de har tenkt! :)

 

 

Det neste nå blir å endelig kikke på picture styles, tenker jeg - mistenker at jeg har forbedringspotensiale der også. Kan nok være en kjapp måte å skifte fargetoner til portretter, landskapsbilder etc, så jeg ikke skal starte "forfra" i hver RAW-konvertering. :)

Lenke til kommentar

Noen som bruker custom-funksjonene på programhjulet? Man har jo tre custom-funksjoner på hjulet, C1, C2 og C3.

Har endelig kikket litt på disse, og de er ganske snasne. De lagrer simpelthen stort sett alle innstillinger på kameraet, bildeformat, stilling på programhjulet, custom functions, ISO, drive, hvitbalanse - stort sett alt - selv fokus-"beep"! :)

 

Det neste nå blir å endelig kikke på picture styles, tenker jeg - mistenker at jeg har forbedringspotensiale der også. Kan nok være en kjapp måte å skifte fargetoner til portretter, landskapsbilder etc, så jeg ikke skal starte "forfra" i hver RAW-konvertering. :)

 

Custom-funksjonene er geniale og brukes flittig. Jeg programmerer om mine alt ettersom hva jeg skal gjøre og tid på året.

Når det gjelder picture-styles, så tror jeg at du må benytte DPP for å få med dette ved import av RAW. Andre RAW-konverterere får ikke med seg disse innstillingene fra kameraet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder picture-styles, så tror jeg at du må benytte DPP for å få med dette ved import av RAW. Andre RAW-konverterere får ikke med seg disse innstillingene fra kameraet.

Har erfaring med at ekstreme hvitbalanser som fungerer fint i kameraet og DPP fungerer dynge/ikke i det hele tatt i ACR (Adobe Camera Raw).

 

Tror jeg skal prøve å utnytte picture styles, distorsjon- og vignette-korreksjonen i DPP. Hvem trenger DxO-programvaren når korrigeringen er innebygd i DPP? :D

Lenke til kommentar

Drool - det er mye bra som i følge Canonrumors kommer med:

 

NTSC: 1080p30, 1080p24, 480p30

PAL: 1080p25, 1080p24

 

Adds manually sound recording level function (64 levels) with audio meter.

Adds a histogram display (brightness or RGB) for shooting movies in manual exposure.

Adds shutter-priority (Tv) and aperture-priority (Av) exposure modes for shooting movies.

Changes the audio sampling frequency from 44.1kHz to 48 kHz.

 

Kildebilde:

IMG_0696-copy.jpg

 

Sweet!! :dribble::w00t:

Lenke til kommentar

Det er ellers såvidt jeg forstår mye å hente i kvalitet på video på senere DSLR'er - nå er det bare noen få av pixlene som kommer med på videoen. Dette gir aliasing og moire i film, og kunne gjerne vært bedre.

 

Den "skikkelige" løsningen er å pixel binne - så mange pixler på sensoren slås sammen til hvert enkelt pixel på video - vil gi enda bedre performance i dårlig lys og markant mer detaljert video..

 

Artikkel om 5D-aliasing, selv om artikkelforfatterne IMHO overdriver problemet en lille smule*), og torturer sensoren med urealistiske testmønstre. Det er egentlig ikke ille - aliasing er vi vant til fra dataspill, og høyere oppløsning med litt aliasing er ofte bedre enn lavere oppløsning med mindre aliasing.

 

Men - rom for forbedring. :)

 

*) ..Som man sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...