Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Bare et PS til olar0701 til slutt: Poenget mitt var ikke "veigrep" på 5D-en (hva er egentlig det?), men balanse i oppsettet. Optikk og kamera bør tilpasses hverandre. Jeg står fortsatt for at det vil være mer hensiktsmessig å først kjøpe god optikk til et "dårligere" kamera, dersom planen er å kjøpe feks 5D mkII etter hvert.

 

Er helt enig i det. Poenget mitt er at "god optikk" til 5DII og til "crop" for den saks skyld, gjerne kan være god fastoptikk, som f.eks Sigma/Canon 50 1.4 og div. makro-objektiv. Det er ikke nødvendigvis bare L-optikk som er saliggjørende. F.eks kjøpe jeg en brukt Sigma 180 macro 3.5 til kr. 3000,-. Eneste objektivet jeg har som matcher denne f.eks på skarphet er den vidunderlige 135 2.0L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare et PS til olar0701 til slutt: Poenget mitt var ikke "veigrep" på 5D-en (hva er egentlig det?), men balanse i oppsettet. Optikk og kamera bør tilpasses hverandre. Jeg står fortsatt for at det vil være mer hensiktsmessig å først kjøpe god optikk til et "dårligere" kamera, dersom planen er å kjøpe feks 5D mkII etter hvert.

 

Er helt enig i det. Poenget mitt er at "god optikk" til 5DII og til "crop" for den saks skyld, gjerne kan være god fastoptikk, som f.eks Sigma/Canon 50 1.4 og div. makro-objektiv. Det er ikke nødvendigvis bare L-optikk som er saliggjørende. F.eks kjøpe jeg en brukt Sigma 180 macro 3.5 til kr. 3000,-. Eneste objektivet jeg har som matcher denne f.eks på skarphet er den vidunderlige 135 2.0L

 

Men, da er vi helt salig enige.....er det ikke herlig :D

 

Har forresten hørt mye bra om Sigmas 180 macro, uten at jeg har testet denne selv. Som du ser av avataren min, er jeg dessverre håpløst Canon-L-frelst... :whistle:

Lenke til kommentar
Men, da er vi helt salig enige.....er det ikke herlig

 

Har forresten hørt mye bra om Sigmas 180 macro, uten at jeg har testet denne selv. Som du ser av avataren min, er jeg dessverre håpløst Canon-L-frelst...

 

Enighet er aldri feil...

 

Ellers står det respekt av optikken din. Felles for oss begge er vel at ingen av oss kan klage på utstyret hvis bildene blir rævva :)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Men, da er vi helt salig enige.....er det ikke herlig

 

Har forresten hørt mye bra om Sigmas 180 macro, uten at jeg har testet denne selv. Som du ser av avataren min, er jeg dessverre håpløst Canon-L-frelst...

 

Enighet er aldri feil...

 

Ellers står det respekt av optikken din. Felles for oss begge er vel at ingen av oss kan klage på utstyret hvis bildene blir rævva :)

 

Nei, dessverre kan man ikke det :whistle:

Jeg var også så dum at jeg testet en 400mm f2,8L her om dagen...*sukk*

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmm - postet i akambrukernes bilder juli (les eventuelt om bildene der), men burde vel heller postet her. Tok noen snapshots med høy ISO, og synes det er ganske så greit støymessig - hadde ikke kunnet ta håndholdte bilder i så dårlig lys med gamle 20D'en.. :)

Som sagt litt dårlig kontrast og refleksjoner på grunn av en glassrute, men allikevel.

 

Et par håndholdte bilder:

post-71211-1247049661_thumb.jpg

24-70@70, ISO 3200, f/2.8, 1/13s

 

post-71211-1247049677_thumb.jpg

24-70@70, ISO 6400, f/2.8, 1/25s

 

 

Jo, 3200 ISO kan godt gå an - til nød 6400 også.. :thumbup:

(Disclaimer: Bildene justert på dårlig læppis-skjerm..)

Lenke til kommentar

Høy ISO på 5D Mk II er suverent.

Har selv brukt 6.400 masse. H1/12.800 går av og til greit, mens H2/25.600 er for spesielt interesserte. Men igjen, *må* man ta bildet og lys/forhold begrenser mulighetene, så ja, - 25.600 funker greit.

 

Jeg har noen bilder tatt i et klasserom som er "belgmørkt", kun opplyst av en prosjektør på lerret. Bildene er helt og fullt presentable, om enn ikke akkurat Magnum ;)

Har også flere bilder tatt på 25.600 ute i Nord-Norge i begynnelsen av februar kl 21:30 på kvelden, kun opplyst av 3/4 måne. Skalerer man dette ned til 4-5mp, så er de fullt ut brukbare som dokumentasjon av en fin tur. (Var astronomitur med "Barnas Turlag" til Skibotn).

Lenke til kommentar

aaahh.. merker hver eneste gang jeg leser om denne så klør det i lommeboken. Men det er nesten ingen som har denne på lager til fornuftig pris (kanskje en sammenheng) men jeg skal uansett trolig til singapore i høst så kanskje like greit å plukke en opp der.. ligger på ca 3800$ som gir en pris her hjemme på ca 17000,- takket være den norske kronen sin kollaps.

 

Er det noen som har forsket mere på de siste video mulighetene nå som man har mere kontroll på lukkertid og åpning og hvordan dette har påvirket kameraet sine egenskaper på video?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Var selv på nippet til å kjøpe dette kameraet,hadde 7D blitt annonsert en uke eller to senere så hadde jeg hatt 5D i dag.

Er fortsatt usikker på om jeg valgte rett :hmm:

Har du ikke vært ute i regnværet med 7D alt?

 

Tom

 

Jeg tenker ikke vær,men fordelene til FF brikken ved feks landskapsfotografering.

Har ikke fått prøvd ut kamera for å si om det er noen vesentlig forskjell mellom disse to til det bruket

Lenke til kommentar
Jeg tenker ikke vær,men fordelene til FF brikken ved feks landskapsfotografering.

Har ikke fått prøvd ut kamera for å si om det er noen vesentlig forskjell mellom disse to til det bruket

Prøvde ut en MkII i går ettermiddag (og i dag morges); og det ble stort sett landskapsbilder. Den store oppløsningen (særlig sammenlignet med EOS 30D) var en klar fordel. Men ellers ser jeg ingen umiddelbar fordel - det er ofte ønskelig med stor DOF på landskapsbilder; og det er crop's store styrke.

 

Tom

 

Jeg har vært i regnvær med 5D2. :)

Nyt bedre autofokus, film og oppløsning med tele - jeg nyter selv bredere vinkel. Pro og contra. Begge er fine. :)

Ja, begge er fine - meget fine. Problemet er at der er egentlig "både og" istedet for "enten eller" :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tenker ikke vær,men fordelene til FF brikken ved feks landskapsfotografering.

Har ikke fått prøvd ut kamera for å si om det er noen vesentlig forskjell mellom disse to til det bruket

Prøvde ut en MkII i går ettermiddag (og i dag morges); og det ble stort sett landskapsbilder. Den store oppløsningen (særlig sammenlignet med EOS 30D) var en klar fordel. Men ellers ser jeg ingen umiddelbar fordel - det er ofte ønskelig med stor DOF på landskapsbilder; og det er crop's store styrke.

 

Tom

 

Jeg har vært i regnvær med 5D2. :)

Nyt bedre autofokus, film og oppløsning med tele - jeg nyter selv bredere vinkel. Pro og contra. Begge er fine. :)

Ja, begge er fine - meget fine. Problemet er at der er egentlig "både og" istedet for "enten eller" :)

 

Tom

 

Som sagt så har jeg ikke funnet noe å klage på enda ang 7D, bare så synd at det er sånt drittvær ute,det har regnet og blåst sammenhengende i 7 uker og vi har ikke hatt så mye nedbør på 107 år , så det begrenser testingen :cry:

Lenke til kommentar
Prøvde ut en MkII i går ettermiddag (og i dag morges); og det ble stort sett landskapsbilder. Den store oppløsningen (særlig sammenlignet med EOS 30D) var en klar fordel. Men ellers ser jeg ingen umiddelbar fordel - det er ofte ønskelig med stor DOF på landskapsbilder; og det er crop's store styrke.

I forhold til et cropkamera med samme pixelantall, så har fullframe større pixler, og så kan man stoppe litt mer ned uten å få diffraksjonsproblemer. Man har også ofte bedre ISO-ytelse på grunn av større pixler, så man kan gå opp i ISO som kompensasjon for mindre blender.

 

Ja, det er tynnere DOF på samme brennvidde. Men - objektivet ditt blir mye bredere. Pick your poison - bredt objektiv eller dyp dof. :)

Lenke til kommentar
Som sagt så har jeg ikke funnet noe å klage på enda ang 7D, bare så synd at det er sånt drittvær ute,det har regnet og blåst sammenhengende i 7 uker og vi har ikke hatt så mye nedbør på 107 år , så det begrenser testingen :cry:
Tullball, det er jo perfekte forhold for å finne ut om værtetningen er verdt penga :p
Lenke til kommentar
Som sagt så har jeg ikke funnet noe å klage på enda ang 7D, bare så synd at det er sånt drittvær ute,det har regnet og blåst sammenhengende i 7 uker og vi har ikke hatt så mye nedbør på 107 år , så det begrenser testingen :cry:
Tullball, det er jo perfekte forhold for å finne ut om værtetningen er verdt penga :p

 

 

Værtettinga ja den er sikkert fullgod,jeg brukte jo 50D i regnvær hele dager uten problem.

Jeg tenker heller på sikkelig vær/lysforhold for å prøve ut bildekvalitet, det nye fokussystemet osv osv .. Men dette ble vel mye 7D i feil tråd :blush:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sikler på dette kameraet ja, men er redd for at jeg ikke har kraftig nok maskin til å redigere bilder på 21megapixler,

 

Har en 2år gammel MacBookPro med:

-2,16GHz Intel Core 2 Duo

-3GB 667MHz DDR2 SDRAM

-Aty ReadonX1600 128Vram

-hardisk på 5400rpm/LaCie disk Fire Wire 800, 800 Mbit/s (100 MB/s)

 

Jeg driver ikke med så kraftig Redigering, mest cropping, hvitbalanse osv, bruker Aperture,

Har nå et Eos 40d på 10Megapixler og pcen fungerer fint til å redigere bilder fra dette kameraet.

Kommer ikke til å drive med noe filmredigering med HD siden maskinen ikke er kraftig nok til dette.

 

Er det noen som har greie på dette så takker jeg for svar.

Bilderedigeringen går nok kjempebra på de specsene, men videoredigeringen er nok litt mer tvilsomt. Kan riktignok ikke bekrefte at det ikke holder til 1080p videoredigering. Jeg selv bruker en 4kjerners Intel i7 med 8gigabyte ram

 

PS: beklager at jeg svarte på et så gammelt innlegg, det må ha blitt noe feil når jeg leste tråden første gang.

Endret av vetlittomaltmenikkemyeomnoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...