Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Interessant idé, disse "følelsene". :)

 

Dersom vi snakker om skarphet er forskjellen fullstendig avhengig av oppløsning. Snakker vi skarphet og optisk korrekthet i glasset tror jeg du vil bli overrasket av Zuiko-zoomer, det samme gjelder vignettering og hjørneskarphet.

 

Men la et par få ting bære fordømt klart, jeg er ingen Canon-hater. Jeg skal faktisk handle meg en 5D i sommer, kombinert med et ypperlig 50/1.4.

 

Det eneste jeg nevner er det jeg har lest. Når vi snakker om 17-40 virket i alle fall ikke photozone imponert av det på fullformat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant idé, disse "følelsene". :)

 

Det eneste jeg nevner er det jeg har lest. Når vi snakker om 17-40 virket i alle fall ikke photozone imponert av det på fullformat.

 

Jeg hadde en 17-40 til min 5D i begynnelsen. Det objektivet har vært min favoritt lenge, men på 5D-en kom det til kort. Det ble mye vignettering, som isolert sett ikke er noe stort problem å fikse, men det ble etterhvert litt for mye jobb å rette opp hvert eneste bilde. Da kjøpte jeg en 24-70 som jeg ikke ser antydning til har samme problem. På crop er 17-40 et meget bra objektiv etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar

Det er det jeg også har oppfattet. Hjørnene virker definitivt å være hovedproblemet med 17-40 (Photozone mener det ikke er i nærheten av å ha akseptabel skarphet før f/8 ved 17mm, om jeg ikke husker feil).

 

Det er dog et vidvinkelobjektiv for en billig penge, og til landskapsfoto tror jeg nok de fleste vil finne det mer enn tiltrekkelig på fullformat. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror også at 17-40 er helt fin på fullformat til de aller fleste bruksområder, men må innrømme at jeg ikke har praktisk erfaring med dette objektivet. At det er litt mindre skarpt i ytterste del av bildeflaten, er det noe stort problem i praksis? Ikke for meg i hvertfall, men kanskje hvis landskap/arkitektur er hovedbruken.

 

Ellers stiller Tomsi spørsmålet om 5DII bare er brukandes med kremoptikk. Skal ikke nekte for at 35 1.4L og 135 2.0L er snadder på dette huset, men også "billig" fastoptikk som f.eks Canon 50 1.4, 100 2.8 macro, 35 2.0 og Canon 70-200 4.0L gir mer enn gode resultater.

Et av mine favorittobjektiver er Sigma 180 3.5 macro - kjøpt brukt for kr. 3000,-. Treeeg autofokus, men strålende på de fleste andre områder

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Første inntrykk:

Dæven, så stor og lys søker!

Liveview er snadder til makrobilder.

Tar i utgangspunktet litt lysere highlights enn jeg er vant til fra 20D - kan dette være Auto Lighting Optimizer, tro?

Føles virkelig solid og godt bygd.

Hadde et par røde stuck pixels! :( ..Leste på nettet: Sett kameraet på et bord, sett på manual cleaning (vipper essensielt opp speilet) et minutts tid (selv om du beholder objektivet/kameradekselet på), og skru så av og på kameraet igjen. ..Og de to røde pixlene var dermed borte! *phew* :)

..og for en skjerm! "Litt" oppgradering fra 20D!

 

..Og jeg fant en bug i kameraet - før man tar første bildet med kameraet, så "husker" den ikke innstillinger, som for eksempel at jeg endret bildekvalitet fra L fine til L fine + RAW. ..At ingen har trollet om dette kjempeproblemet på dpreview!! :D :D

Edit: Dvs - den husket det ikke hvis jeg skrudde det av og på. Etter at jeg hadde skutt det aller første bildet overhodet var det ikke lenger et problem. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kikker litt på annen fokusskjerm*)..

Canons Eg-S eller Eg-D?

 

Andre third party-skjermer?

 

 

 

*) ..Eller hva språkpolitiet kaller det på norsk**).. ;)

 

 

Edit: Ee-skjermene (Ee-A, Ee-D og Ee-S) skulle visst også fungere på 5DmkII, men kan like så godt bestille Eg-versjonene, hvis man skal kjøpe.. :)

 

Edit II: **) "Mattskive", var det, ja.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er jo flere muligheter..

Canon:

Eg-a - standard.

Eg-d - mer matt, hjelpelinjer.

Eg-s - enda mer matt, anbefalt største blender 2.8 eller bedre.

 

Eller:

Third party med splittprisme. Haoda ser ok ut? (..Og hvilken av dem, i så fall?)

 

Det er kjekt å ha hjelpelinjer - nice to have. Til Eg-s anbefales objektiver med minst 2.8 som største blender - burde fungere fint med objektivparken, selv om jeg sikler etter 70-200/4L.

 

Hjelpelinjer er nesten "et must"? Kjenner selv det nok hadde vært kjekt for færre horisontrettinger i etterbehandlingen.. ;)

Lenke til kommentar

Det var det jeg skulle bestille som jeg glemte å bestille fra forrige ordre!

 

Da har jeg lagt inn ordre på mattskive og en forlenger til øyemuslingen. Så kan jeg bruke det når jeg låner kameraet til en kompis inntill jeg får skrapt sammen mer penger.

 

Gratulerer, Trondster, du må slutte å friste så mye :p

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har også akkurat oppdatert og kan bare bekrefte at dette virker som bare juling.

 

Jepp. Har ikke testet videofunksjonaliteten, da jeg generelt gir bæng i å filme, men et par andre irritasjonsmomenter har blitt fikset på også, som meldingen man får om man bare har ett batteri i vertikalgrepet, og det at bildene forsvinner fra skjermen om man kommer borti nedblendingsknappen. Flottings!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...