Gå til innhold

Erfaringstråd for Canon 5D mark II


Anbefalte innlegg

Sony har kanskje litt bedre oppløsning, men kan ikke henge med når ISOen går opp.

5D mkII er ekstremt mye bedre enn Sony A900 på høy ISO (400 og oppover). A900 virker som den sier "takk for seg" på detaljer når den passerer ISO400. Noe skuffende, og egentlig uforsåelig siden basis for sensor i A900 er den samme som benyttes i D3x som ikke har disse problemene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil et EF 35mm F/2 fungere på 5D Mark II? Er det bedre å kjøpe kiten med 24-105mm eller er det bedre å kjøpe 24-70 - tenker primært landskapsfotografering.

 

35 2.0 skal fungere helt flott på fullformat uten at jeg har testet det selv.

Når det gjelder 5DII er det nok best å kjøpe kit`et fordi du da får 24-105 til en gunstig pris. Jeg har brukt begge objektivene du nevner på 5DII (solgte 24-70 og kjøpte 24-105). Begge er meget bra og passer flott til landskap.

Lenke til kommentar
5D mkII er ekstremt mye bedre enn Sony A900 på høy ISO (400 og oppover). A900 virker som den sier "takk for seg" på detaljer når den passerer ISO400. Noe skuffende, og egentlig uforsåelig siden basis for sensor i A900 er den samme som benyttes i D3x som ikke har disse problemene.

Nikon har designet sensoren og fått den produsert på en Sony-fabrikk.

Det er ikke samme sensor.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvordan vil et EF 35mm F/2 fungere på 5D Mark II? Er det bedre å kjøpe kiten med 24-105mm eller er det bedre å kjøpe 24-70 - tenker primært landskapsfotografering.

 

35 2.0 skal fungere helt flott på fullformat uten at jeg har testet det selv.

Når det gjelder 5DII er det nok best å kjøpe kit`et fordi du da får 24-105 til en gunstig pris. Jeg har brukt begge objektivene du nevner på 5DII (solgte 24-70 og kjøpte 24-105). Begge er meget bra og passer flott til landskap.

 

Har nå hørt fra en som har 5DmkII + 24-105, at dette objektivet rett og slett ikke duger på 5D-en. Han har gått over til å bruke 24-70 hele tiden, da dette gir bedre resultater på dette huset.

Lenke til kommentar
Har nå hørt fra en som har 5DmkII + 24-105, at dette objektivet rett og slett ikke duger på 5D-en. Han har gått over til å bruke 24-70 hele tiden, da dette gir bedre resultater på dette huset.

 

At 24-105 ikke duger i det hele tatt kjenner jeg meg ikke igjen i, og er neppe den gjengse oppfatning blant brukere.

 

Jeg kan være enig i at 24-70 er bedre på 2.8, samt at 24-105 helt klart er best på 105 :thumbup:

Lenke til kommentar
Har nå hørt fra en som har 5DmkII + 24-105, at dette objektivet rett og slett ikke duger på 5D-en. Han har gått over til å bruke 24-70 hele tiden, da dette gir bedre resultater på dette huset.

 

At 24-105 ikke duger i det hele tatt kjenner jeg meg ikke igjen i, og er neppe den gjengse oppfatning blant brukere.

 

Jeg kan være enig i at 24-70 er bedre på 2.8, samt at 24-105 helt klart er best på 105 :thumbup:

Hva mener du med at 24-70mm er bedre på 2.8? 24-105mm går bare til 4.0 ?

Lenke til kommentar
Har nå hørt fra en som har 5DmkII + 24-105, at dette objektivet rett og slett ikke duger på 5D-en. Han har gått over til å bruke 24-70 hele tiden, da dette gir bedre resultater på dette huset.

 

At 24-105 ikke duger i det hele tatt kjenner jeg meg ikke igjen i, og er neppe den gjengse oppfatning blant brukere.

 

Jeg kan være enig i at 24-70 er bedre på 2.8, samt at 24-105 helt klart er best på 105 :thumbup:

Hva mener du med at 24-70mm er bedre på 2.8? 24-105mm går bare til 4.0 ?

Prøvde bare å være morsom, ser at det ikke var vellykket - sorry...

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Har nå hørt fra en som har 5DmkII + 24-105, at dette objektivet rett og slett ikke duger på 5D-en. Han har gått over til å bruke 24-70 hele tiden, da dette gir bedre resultater på dette huset.

 

At 24-105 ikke duger i det hele tatt kjenner jeg meg ikke igjen i, og er neppe den gjengse oppfatning blant brukere.

 

Jeg kan være enig i at 24-70 er bedre på 2.8, samt at 24-105 helt klart er best på 105 :thumbup:

 

Vel, jeg har ikke testet begge selv, så jeg kan ikke uttale meg med sikkerhet. Han påpekte imidlertid at han fikk fortegning og/eller vignettering med 105-en, noe han ikke fikk med 24-70. Sistnevnte kan jeg bekrefte fungerer helt utmrket på 5D-en, da det er mitt standardobjektiv.

Lenke til kommentar
Om jeg husker Fotografi rett var verken 24-105 eller 24-70 egentlig noe å roppe hoppsann hipp hurra for på 5Dmk2. Men jeg kan huske feil. Et av dem fikk i alle fall litt begrenset omtale om jeg ikke husker feil.

24-105 har to "problem" den produserer litt mørke hjørner på full blenderåpning mot f.eks blå himmel og i tillegg er den ikke spesielt rettegnede på 24mm. 24-70 er bedre på disse områdene. Imidlertid lar begge deler seg lett korrigere i f.eks DPP.

 

Skarphet, kontrast og farger er like for begge objektivene, personlig synes jeg at 24-105 er mere allsidig

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Har en 24-70, som jeg er veldig fornøyd med. Vil det lønne seg uansett å kjøpe kit når man kjøper 5D2, fordi man stort sett kan selge 24-105 for prisforskjellen?

Kunne også være interessant å sammenligne de to objektivene, hva man selv føler og hvordan de ligger i hånden. Kan selv se fordeler ved å ha begge to, men det er litt overdrevet, da - andre objektiver jeg heller vil prioritere.. ;)

Lenke til kommentar

Har lagt ut to bilder tatt på blender 5.6 100 iso på 24mm som kanskje er den brennvidden hvor objektivet er svakest. Begge bildene er tatt i forholdsvis "hardt" lys, men viser litt av potensialet til dette objektivet som av enkelte stemples som "totalt ubrukelig på 5DII.

Linken finner du her. Bildene kan lastes ned og pixelpeepes på i 100% hvis ønskelig for fingranskning av detaljer. Dette er ingen vitenskapelig test, men viser objektivet i praktisk bruk

Lenke til kommentar
At uttrykket "ikke duger" blir til "totalt ubrukelig" er vel en mild omskrivning? Høres nesten ut som om du blir personlig forbannet over at en annen kar ikke var fornøyd med et objektiv du tilsynelatende liker godt selv.......

 

He, he, nei jeg er blid som en sol, jeg. Faktisk anser jeg meg selv for å være særdeles lite fanboy både i forhold til eget Canon utstyr og andre merker. Ville bare gjøre et forsøk på å vise at 24-105 "duger" ganske så godt på 5DII. Om det oppfattes som "forbannelse" er jo ganske så trist :!:

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig,så er jeg dritt lei målinger. Jeg har prøvd en del optikk i løpet av det siste året; og det enste objektivet som har imponert meg mest, er Olympus 40-150mm f/4-5.6. Billig som fy; men skarpere enn noe av det jeg har på Canon (riktignok crop).

 

Ut ifra det mange sier, så må man ha super-optikk for å kunne bruke en 5D MkII. I såfall har du mistet meg; jeg hadde gleden av å Gia sin 17-40mm på min EOS 3 (analog) og det virket veldig bra. Men så leser jeg at 17-40 er ikke duganes for en 5D Mk II. Hvorfor det og hvor er bildene.

 

Hvis det er slik at man må ha optikk som er mye bedre en 17-40mm får å ha glede av en 5D Mk II, så glem meg. Jeg velger meg heller en billig Olympus. Så kan dere le så mye dere gidder.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...