Thor. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Da var det penger nok på konto til å oppgradere litt. Hva er det som trenger en oppfrisking? Komponenter: XFX GeForce 8800 GTS 512 MB Asus M2N32SLI Deluxe AMD64X2 6000+ (3GHZ) 1x sony 250 GB HDD OS 1x sony 1000GB HDD Lager 2x cd/dvd brenner 600W psu ukjent merke 4GB Corsair Value S. PC5300 DDR2 Det jeg ønsker er et system med bedre cpu egentlig. Jeg spiller ikke særlig mye bortsett fra wow og da holder systemet mitt. Jeg tenkte på et fremtidssiktet system der jeg kan oppgradere med enten et SLI oppsett eller crossfire alt etter hva som er best neste gang jeg velger skjermkort. Ellers så blir det sansynligvis bytte av hovedkort og cpu som er prioritert denne gangen Det jeg driver med på maskinen er egentlig alt. Konvertering av videoklipp og diverse cpu-spisende oppgaver og winrar. Ellers er det ikke stort mer å nevne. Men som sagt, er allrounder på pc. Lenke til kommentar
kommer Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) CPU: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771 HK ditt trengs ikke å byttes da det støtter SLI, men intel E8500 gjør susen Endret 6. desember 2008 av kommer Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Ser bra ut Må vel kjøpe et trådløs-kort i tilegg da.. Der har jeg et på lager. Men hva er forskjell på de forskjellige "forbokstavene"? Altså E, Q og X og hvorfor akkurat dual og ikke quad? Bare for å vite hvorfor akkurat den cpu-en.. EDIT: Jeg må bytte hk ettersom det hk-et jeg har er laget for AMD og ikke intel. Endret 6. desember 2008 av Thor. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) E står for 2 kjerne serien til Intel Q står for 4 kjerne serien til Intel X står for 2/4 kjerne seriel til Intel som er kalt Xeon (Server-prosesorar) Alle disse prosessorene er til Intel sin Sokkel 775. 4 kjernes prosessorar har svakere kjerner enn 2 kjernes prosessorar. Derfor er 2 kjernes prosessorar ambefalt til spilling, framtil program/spill støtter 4 kjerner 100%. Eg veit ikkje om nye spill i dag støtter 4 kjerner men vis du skal kjøpe ein framtidsretta prosessor så er vell 4 kjerner det beste kjøp? Men 2 kjerner prosessor gir mest ytelse for pengene framtil programmer og spill støtter 4 kjerner. Endret 6. desember 2008 av Ganam Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Ok. Takker for et utdypende svar. Dette er den første intel prosessoren siden Pentium 4 Hovedkortet som i ettertid ble redigert vekk i post #2 har jeg notert (Asus P5Q-E, P45) Vil jeg med to "store" skjermkort (de som har egen luftekanal) risikere å ikke ha plass til et pci-basert Wlankort? Lenke til kommentar
kommer Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 To store GPUer passer, så siden jeg ikke så at det var et AMD basert HK så anbefaler jeg fortsatt Asus P5Q-E, P45, bra klokkemuligheter Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Daså Har en slik kjøler fra før med alle delene i behold og kjøper gjerne en Zalman 120 vifte til å ha på andre siden, skaper bedre gjennomsug. Sammen med nevnt kh og cpu vil dette se bra ut . Er det denne cpu-en som kan voltmoddes ved å feste en teip over to bestemte punkt? Og vil det resultere i tap av garanti? Lenke til kommentar
kommer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Konge vifte har den samme pluss Noctua sin vifte for gjennomsug http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362551 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg har vel likt oppsett.. Bak er det en original cooler master vifte. På noctua cpu-kjøler sitter vifta som kom med, det er også en noctua-vifte forran. Neste blir en zalman vifte for ekstra drakraft og likevel stillegående. Brukte prisguide og fant da ut at jeg sparte omkring 4-500 om jeg kjøpte delene hos netonnet. La ved en splitter for å forsyne to vifter på en 3-pins så jeg kan putte begge på samme kontakt. Dette ser ut til å bli en bra, men stillegående maskin til mitt bruk. Oppsett til nå: 19.- Viftesplitter "Y" form: http://www.netonnet.no/item.asp?iid=149614 69.- Zalman ZM-F3 120MM(til cpu kjøler): http://www.netonnet.no/item.asp?iid=129602 1299.- HK ASUS P5Q-E: http://www.netonnet.no/item.asp?iid=145343 1599.- CPU Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz s775: http://www.netonnet.no/item.asp?iid=131847 HK+CPU på komplett: 3370 HK+CPU på NetOnNet: 2898 Differanse: 472 Noen innvendinger før jeg trykker kjøp? Unnskyld skrivefeilene men klokken er langt på natt. Endret 7. desember 2008 av Thor. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg ville ventet til AMDs 45nm-modeller lanseres (mener at det var 8. januar); det er sikkert en fordel med fire kjerner i de oppgavene og Deneb er kompatibel med AM2-hovedkort. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Idiotisk å kjøpe akkurat nå. Skjermkortene til Ati er i ferd med å synke i pris. Deneb II kommer snart på markedet og kommer til å senke prisene ytterliggere på intel og amd cpuer. DDR3? X58 og i7? Tror nok du kan være lur å vente med å oppgradere til man finner ut hva det lønner seg å satse på fremover, gi deg tid selv til januar /februar og fortsett å spar. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 E står for 2 kjerne serien til IntelQ står for 4 kjerne serien til Intel X står for 2/4 kjerne seriel til Intel som er kalt Xeon (Server-prosesorar) Disse bokstavene beskriver egentlig TDP-klasse. Jeg tror at E er for prosessorer opptil 65 watt og X er for prosessorer på 65 watt og oppover, dette gjelder for desktop- og serverprosessorer. Eksempler: C2E X6800 (75 watt, dobbelkjerne), Xeon X3230 (100 watt, firekjerner) og C2D E8500 (65 watt, dobbelkjerne). Q (og QX) kommer av at Intel lot være å følge opp logisk navngiving og kalte prosessorer som skulle X for Q, dette gjelder heldigvis bare for skrivebordsmarkedet. Jeg gjetter at det var for at de ikke ville lansere X6600 og X6700 (Q6600 og QX6700) for priser helt hinsides fornuft når de allerede hadde X6800 og E6600 på markedet. 4 kjernes prosessorar har svakere kjerner enn 2 kjernes prosessorar.Dette er da ikke en regel. Greit nok, hvis en sammenligner en dobbelkjerne med en firekjerne i samme pris- og/eller TDP-klasse så vil en finne dette. Men en QX9770 er raskere enn alle dobbeltkjerner i oppgaver som bare utnytter én kjerner. Lenke til kommentar
kommer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Idiotisk å kjøpe akkurat nå.Skjermkortene til Ati er i ferd med å synke i pris. Deneb II kommer snart på markedet og kommer til å senke prisene ytterliggere på intel og amd cpuer. DDR3? X58 og i7? Tror nok du kan være lur å vente med å oppgradere til man finner ut hva det lønner seg å satse på fremover, gi deg tid selv til januar /februar og fortsett å spar. DDR3 X58 og i7 kommer til å være ekstremt kostbart i lang tid framover, og den eneste i7 prosessoren som er et realistisk kjøp er i7 920, som må se seg slått i de fleste spill av E8500. Skal man game så velger man Core 2 duo. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har jo ventet et halvår med å oppgradere. Skulle jeg ventet på "nytt" hardware hele tiden hadde jeg spart med søkkrik. Ny cpu på meg, min bror får komponentene jeg ikke trenger lengre. Og hva er ca. pris på de kommende komponentene? Nesten sikkert at det er dyrere siden det er "aktuelt". Lenke til kommentar
kommer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Så sant så sant. Men har du husket kjølepasta? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har to tuber fra tidligere kjøleprodukter. Mener du jeg bør bytte ut stock-pastaen på cpu? Lenke til kommentar
kommer Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg har to tuber fra tidligere kjøleprodukter. Mener du jeg bør bytte ut stock-pastaen på cpu? Ja vil anbefale det, de fleste har dårligere kjøleegenskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå