Gå til innhold

Spm. angående lyd til hjemmekino.

Anbefalte innlegg

Hei

Går med tanker om å investere i en skikkelig hjemmekino med tiden. Elsker film og spill og føler jeg trenger noe bedre enn kassetven nå. Så i første omgang blir det film og spill, selv om tv og pc på lerret frister også.

Problemet er bare at jeg har generelt lite peiling på hjemmekino og da spesielt lyd, så det er hovedsaklig her jeg har de fleste spørsmål. Eneste erfaring jeg har fra tidligere med høytalerkjøp o.l er noen PC-høytalere jeg kjøpte til 1000lappen. Det sier vel sitt..

Har et rimelig stramt budsjett. Begynte derfor å lese litt rundt om hva som kunne gi skikkelig valuta. Er ingen entusiast så eneste kriteriene er god og fyldig lyd for hvermansen. Har lest endel rundt og spesielt på avforum.no.

Her snublet jeg over en surronundpakke som het Dynavoice F-6. Designet likte jeg veldig godt og ble ekstra positivt når jeg knapt nok fant et dårlig ord om denne pakken. Prisen virker jo for god til å være sant også. Erfaringer på denne? og vil prisen stige etter nyttår? evt vil produktet utgå?

Link

Så ser jeg i butikker som Elkjøp og Lefdals aviser. Her selges det anlegg med masse småhøytalere til en både billigere og dyrere pris. Hvorfor selges ikke F-6 i butikker? Er de annerledes enn disse pakkene? (tilkobling og slikt), og er de bedre? Finnes det bedre alternativ til 3000,- ?

Hovedtingen jeg lurer på er tilkoblingen. Har forstått at jeg bør investere i en receiver. Mine spørsmål:

Kobles alle høytalere inn i en receiver som igjen kobles til projektor og strømforsyning?(blir det ikke veldig langt for høytalerne som står rundt i rommet å nå receiveren?

Har høytalerene egen strømforsyning?

Hva om jeg ikke har receiver?

Hvilke kabler brukes og kan de tilkobles pc og vanlig tv? (hvis jeg kjøper høytalere før projektor)

Som sagt. Er noob, men trenger svar på noen enkle spørsmål før jeg for alvor går inn å investerer. Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine spørsmål:

Kobles alle høytalere inn i en receiver som igjen kobles til projektor og strømforsyning?(blir det ikke veldig langt for høytalerne som står rundt i rommet å nå receiveren?

Har høytalerene egen strømforsyning?

Hva om jeg ikke har receiver?

Hvilke kabler brukes og kan de tilkobles pc og vanlig tv? (hvis jeg kjøper høytalere før projektor)

Som sagt. Er noob, men trenger svar på noen enkle spørsmål før jeg for alvor går inn å investerer. Takker for all hjelp.

Recieveren er selve kontrollsenteret i hjemmekinoen og tar seg av det meste. Alt du har av utstyr kobles til denne. Avstanden innefor et rom er ikke for langt for en høytalerkabel, men styr vekk fra de tynneste dårligst skjermede kablene.

Høytalere har ikke egen strømforsyning, det er receiverens oppgave og levere strøm til disse. Hvis du ikke har en receiver må du rett og slett kjøpe en :)

En skikkelig receiver støtter d meste av kabler, men hvis resten av utstyret du har er forholdsvis nytt så støtter det HDMI som er det beste.

Edit: En mulig teori på hvorfor F-6 ikke selges i butikk er at de er for billige, det er for lite å tjene på å ta dem inn.

Endret av svante
Lenke til kommentar
Hvorfor selges ikke F-6 i butikker? Er de annerledes enn disse pakkene? (tilkobling og slikt), og er de bedre? Finnes det bedre alternativ til 3000,- ?

Tror ikke du vil finne noe stort bedre til 3000,- Dette er ekstremt lite for et helt surround sett. Og vanligvis får du det du betaler for, men her får du ifølge alle jeg har hørt fra litt mer. Så det er en god begynnelse for deg på stramt budsjett. Her får du ikke med subwoofer da, så om du ikke kjøper dette og vil lydbildet ditt bli litt flatt.

Hva er forresten budsjettet ditt?

Endret av Sjokoladekake
Lenke til kommentar

Sannelig, der er ingen subwoofer. Ser at surround.no har en pakke med F-6 + en XTZ 10" sub. Og da dobles plutselig prisen. Vil nødig bruke mer enn 5k på lyd. Klarer vel å finne noe ok til den prisen? Som sagt, prøver å lese meg litt opp om hjemmekino og har mange (sikkert teite) spm. :) Takker for all hjelp

La meg bare sjekke om jeg har et skikkelig bildet av forholdet mellom komponenter og receiver:

Jeg vil ha lyd/bilde i HD på projektoren. Her er vel HDMI stikkordet, men gjelder dette også høytalerne?

Blir det da (evt.)1xHDMI fra høytalere til receiver, 1xHDMI fra ps3 til receiver, 1xHDMI fra RikstvHD til receiver, og f.eks 1xHMDI fra stuepc til receiver, for så å ha kun 1xHDMI fra receiver til projektor som da viser alt som står i receiveren? Og at jeg kan switche mellom de forskjellige komponentene?

og hvis jeg vil ha såpass mange ting med HDMI, må jeg da ha en rådyr receiver? Har sett på f.eks Yamaha RX-V659 som det står "bare" har 2 HDMI inn og 1 ut. RX-V659 virker å passe meg perfekt, bortsett fra dette.

Håper dette ble forståelig.

Endret av Bibbo
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg misforstår deg litt, men du kan ikke koble til høyttalere med HDMI. Høytalerene er passive enheter som drives av receiveren, og kobles til med helt vanlige høyttalerkabler. En kabel til hver høyttaler. De ser omtrent ut som vanlige strømkabler.

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/hoeyttalerkabler/

HDMI bruker du kun til å koble til TV og inputenheter som DVD, Playstation, osv.

Lenke til kommentar

Som iskaldcola sier så er det høytalerkabler, som er en egen type kabler, og ikke HDMI som skal brukes til høytalerene. Resten av utstyret du har listet opp kobles best til med HDMI kabler. Det betyr at hvis du ikke har mer utstyr enn nevnt her så holder det med 3 HDMI inn i receiveren og du trenger ikke gå så veldig opp i pris før det er vanlig. En annen løsning er å kjøpe en HDMI switch. Da kobler du flere HDMI kabler inn i denne switchen og så en enkel HDMI kabel ut som går til receiveren.

En annen ting du bør tenke på er om du planlegger å skaffe en ny tv med tiden og er hvor mange HDMI ut du har. Det kan være en ide å gå for en receiver med 2 HDMI ut. Hvis du må kjøpe to HDMI switcher (en for inn og en for ut) for å få koblet til alt utstyret ditt så lønner deg seg fort å legge litt ekstra i ein receiver.

Lenke til kommentar

Har sett litt rundt nå, og funnet følgende forslag til et nytt (og rimelig!) lyd-oppsett til min kommende hjemmekino:

Receiver:

Sony STR-DG520B 5.1 Surround

En av de billigste på markedet, men ble positiv da jeg fant mye god omtale om den.

Også Kompletts produktanmeldelse viser mange fornøyde kunder.

Her får jeg 2X HDMI (ps3 og evt. HDTV). Det er alt jeg trenger. Trenger ikke HD lyd og 7.1 Virker helt ok. Skal etterhvert kombinere denne med en HDready/HD projektor og satser på et pent bilde for det utrente øyet.

Har dog hørt at denne ikke overfører lyd gjennom HDMI. Hva i praksis vil dette medføre av tilkobling og lydkvalitet?

Link

Det er vel her den største usikkerheten ligger. Vil det være lurere å vente et par mnd og investere i en receiver til rundt 5k som tar både lyd og bilde gjennom HDMI? Vil jeg oppleve enda bedre lyd med en bedre receiver?

Høytalere:

Her står valget mellom en Dynavoice F-6 pakke: Link

og en Patos-pakke fra Komplett:Link

F-6 kommer vel på 3k, mens Patos-pakken blir noe billigere. Heller mest mot Patos-pakken, men er usikker.

Det jeg lurer litt på er hvordan disse vil spille uten subwoofer? Det vil komme uansett komme etterhvert.

Begge to har fått god kritikk og virker solide.

Ellers kan jeg si at jeg har et relativt lite rom. Ca 3m fra sofa til skjerm.

Med litt tilbehør (kabler, kabelgater osv) kommer dette på under 5k. Passer meg perfekt.

Virker dette som et bedre alternativ enn å kjøpe en "pakke" til samme pris på Elkjøp?

Vil det bli en opptur fra kassetv-lyd ? :p

Sett gjerne opp andre forslag som passer mitt super-stramme budsjett:)

Endret av Bibbo
Lenke til kommentar

Enkelt komponenter (receiver, høyttalere osv) er som oftest bedre enn komplette pakker da du har muligheten til å oppgradere i senere tid. Jeg ville gått for Dynavoice pakken da dette har fått veldig gode kritikker i kjente hjemmekino magasiner. Kan ikke alltid stole på hva folk skriver på komplett.no. Siden den ikke overfører lyd gjennom HDMI så har du 2 valg, Coaxial eller optisk (sony receiveren har begge disse). Du vil nok ikke merke noe forskjell i lyden, men jeg foretrekker optisk. 3 meter fra tv til sofa er heller ikke lite, dette er ganske normalt i stuer her til lands.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp ;) Har bestemt meg for å spare litt lengre og heller investere i noe ordentlig når det kommer til receiver. Skal det først være så skal det først være.

Jeg kommer nok tilbake når det nærmer seg kjøp :-) Gutta på disksjon.no svikter aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...