Gå til innhold

dvd+5.1 = ingen stemmer!


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver spille av en dvd funker all lyd etc, men stemmene er veldig lave.

Noen som vet hvorfor/har hatt samme problem?

 

Lydanlegg: Z-5500, logitech

Avspillingsmedium: PC, lyd fra HK: Hovedkort, har ikke hatt råd til lydkort enda ^^

 

bruker også optisk kabel om det har noe å si

 

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du bruker digital lydkabel så er det lite vits å kjøpe nytt lydkort. Den viktigste fordelen med separate lydkort sammenlignet med det innebygde lydkortet i hovedkortet er at separate lydkort oftest har lavere analogt støynivå. (Et PCI-lydkort kan bruke masse plass på store høykvalitets analoge komponenter, noe det ikke er plass til på hovedkortet) Når lyden er digital hele veien til forsterkeren forsvinner dette problemet, du har ikke noe analog støy uansett.

 

Litt bakgrunn: Når du kobler til forsterkeren med digital kabel bruker du en kommunikasjonsprotokoll som heter S/PDIF (Sony/Philips Digital Interconnect Format). Denne protokollen kan bruke to kabeltyper: Optisk eller Coax. Pluggen som brukes på den optiske kabelen heter TOSLINK (ToshibaLink), coaxkabelen er samme type som brukes til komposittvideo (den gode gamle videokabelen med gule plugger) og bruker vanlige RCA-plugger. Optisk og coax kabelene overfører nøyaktig samme signal, så det er ingen store fordeler eller ulemper med den ene eller den andre typen.

 

S/PDIF ble designet spesifikt for DVD og støtter derfor de samme lydformatene som DVD-filmer kan ha:

- Ukomprimert lyd (PCM) i stereo

- Komprimert lyd i Dolby Digital (AC-3) format, 5.1 surround eller stereo

- Komprimert lyd i DTS format, 5.1 surround

 

Grunnen til at ukomprimert lyd bare kan overføres i stereo er at det ikke er nok båndbredde i S/PDIF til ukomprimert surround. DTS-lyd i 5.1 bruker like mye båndbredde som ukomprimert stereo, Dolby Digital bruker omtrent halvparten.

 

Det som sannsynligvis skjer hos deg er at media playeren din dekoder Dolby Digital lyden og sender den ukomprimert til lydkortet. Lydkortet sender dermed lyden fra høyre og venstre kanal til S/PDIF-interfacet, fordi bare stereo kan brukes når lyden er ukomprimert. I filmer med 5.1 lyd er tale hovedsakelig i senterkanalen, og derfor faller den bort. Z-5500 settet prøver å mikse sterolyden opp til surround igjen, så alle høyttalerene blir brukt, men det hjeler lite når senterkanalen allerede er borte.

 

Det du må gjøre, som radivx påpeker i forrige post, er å finne en innstilling for S/PDIF passthrough i media playeren din. Dette gjør at lyden sendes i sitt originale format rett til S/PDIF-interfacet uten å bli dekodet først. Du får altså den originale Dolby Digital/DTS-lyden rett inn i forsterkeren.

 

Et nyttig triks for å sjekke hvilket lydformat du får inn på Z-5500 kontrollenheten: Slå av kontrollenheten. Hold inne 'input' og 'effect' knappene (på kontrollenheten, ikke fjernkontrollen) samtidig i seks sekunder, til teksten "Stream Display On" dukker opp i displayet. Denne funksjonen gjør at lydformatet vises i noen få sekunder i displayet, så du kan sjekke at S/PDIF passthrough virker. (Trykk optical på fjernkontrollen for å vise på nytt)

 

Ukomprimert lyd vises for eksempel som: PCM 2/0 48 (Stereo 48 kHz)

Hvis du har fungerende passthrough og spiller en film med DD 5.1 vil displayet vise Dolby-logoen og 3/2 4816 (3 kanaler foran, 2 bak, 48 kHz 16 bit)

 

Jeg husker ikke om Windows Media Player støtter S/PDIF passthrough. De fleste media playere skal støtte det, for eksempel Media Player Classic Home Cinema og VLC.

Endret av josef_stalin
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :D

har vært litt borte så fikk ikke svart før nå...

 

Forsto ikke helt hva du mente, men forsto at jeg ikke skulle dekode lyden fra, feks. en .avi fil, før jeg sender den til anlegget (aka over S/PDIF-kablen (som forresten er av den optiske typen))?

 

Om jeg har rett da, hvordan gjør jeg dette?

 

jeg bruker VLC, og fant en boks med: "Enable Audio". Når jeg "holder over den" kommer det en forklarings boks hvor det står: "you can completly disable the audio output. The Audio decoding stage will not take place, thus saving some processor power". Ut ifra det jeg har forstått er det vel det jeg ser etter, men når jeg skrur den av og kjører "Diagnostic On" tingen, får jeg fortsatt PCM 2/0 48 som audio "inn". Det er forresten samme problemet etter dette, lyden er der, men ikke stemmer/center

 

tenker jeg helt feil? eller bare gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar
jeg bruker VLC, og fant en boks med: "Enable Audio"

Den må nok være slått på. Jeg er ganske sikker på at innstillingen du leter etter skal ha S/PDIF i navnet. Det kan hende du må slå på visning av avanserte innstillinger for å finne den. (Jeg har ikke en PC med VLC installert foran meg akkurat nå, så jeg kan dessverre ikke dobbeltsjekke det)

 

Husk at ikke alle videofiler har surroundlyd. Hvis du spiller en DVD er du nesten garantert at lyden er Dolby Digital 5.1, men avi filer kan ha mange andre formater. Hvis du for eksempel laster ned filmer fra kilder som muligens ikke er helt lovlige :p så er lyden vanligvis i mp3 format, og bare stereo. I så fall får du PCM 2/0 uansett om S/PDIF passthrough er slått av eller på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...