Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Halla Jeg kjøpte meg pc til komplett i august. Jeg valgte et MSI-hovedkort ;( Ja, den funka fint, men etter ca. 1 mnd fikk jeg problemer med hovedkortet, og etter en stund måtte jeg sende inn pcen. Fikk den igjen etter 1 mnd med venting ( i går) Jeg tok den inn, satte den opp og den funka fint. Dag 2: Jeg starta pcen og det kommer opp en feilmelding " A disk read error occured. Press ctrl+ alt + del to restart" Jeg restartet mange ganger men det funker ikke. Har sjekka inni men jeg er veeldig newbie så jeg overser sikkert noe Er dette noe som kan fikses her hjemme eller må den sendes inn til komplett? Vil definitivt ikke sende den inn i redsel om å må vente en måned til og gå glipp av fm, flight sim og sånt i julen og juleferien Kan noen hjelpe meg? Ville vært evig takknemlig! Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 BUMP 1: Hvilken feil var det du fikk tidligere, som gjorde at du måtte sende den inn? 2: Hva var konklusjonen til komplett, å hva fikset dem på den? 3: Kjedde det noe unormalt med PCen på dag 1? 4: Kjedde det noe unormalt med PCen på dag 2, før du fikk denne feilen du snakker om? 5: Har du sjekket over at alle kabler sitter skikkelig i? 6: Har du sjekket at boot rekefølgern/enheten er valgt rett i bios? (eks. hvis biose har blitt null stilt..) 7: Det står ingen CD/dvd i spilleren eller noen usb minne penner koblet til, nei? 8: Kommer Hden rett opp under oppstart? Dvs. finner Biosen den rett, med rett størrelse? 9: Har du mulighet for å sjekke HDen i en annen PC, for å se om det er deffekt eller ikke? 10... .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Takk for svar! BUMP 1: Hvilken feil var det du fikk tidligere, som gjorde at du måtte sende den inn? 2: Hva var konklusjonen til komplett, å hva fikset dem på den? 3: Kjedde det noe unormalt med PCen på dag 1? 4: Kjedde det noe unormalt med PCen på dag 2, før du fikk denne feilen du snakker om? 5: Har du sjekket over at alle kabler sitter skikkelig i? 6: Har du sjekket at boot rekefølgern/enheten er valgt rett i bios? (eks. hvis biose har blitt null stilt..) 7: Det står ingen CD/dvd i spilleren eller noen usb minne penner koblet til, nei? 8: Kommer Hden rett opp under oppstart? Dvs. finner Biosen den rett, med rett størrelse? 9: Har du mulighet for å sjekke HDen i en annen PC, for å se om det er deffekt eller ikke? 10... .:CyberMan:. 1.Tidligere fikk jeg en feil som gjorde at pcen slo seg av mens jeg f.eks spillte. Den skrudde seg ikke på før etter et par dager og sånn fortsatte det. 2. Fikk ingen konklusjon 3.Ingenting galt med den på dag 1. Den funka perfekt og det var deilig! 4. Denne feilmeldingen var det eneste som skjedde dag 2. Fikk ikke gjort noe på dag 2 før denne feilmeldingen kom. 5.Ja, har gjort det. 6.Dette har jeg ikke peil. på, men når jeg gikk i bios stod det bare noe ang cd rommet. Ganske rart! 7.Nope. 8.alt ser normalt ut inntil feilmeldingen. 9.Hva er HD? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 HD=forkortelse for harddisk. Disk read error kan tyde på problemer med harddisken. Har du hørt noen smumle lyder fra datamaskinen tidligere? Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 HD=forkortelse for harddisk. Disk read error kan tyde på problemer med harddisken. Har du hørt noen smumle lyder fra datamaskinen tidligere? Nei Men det at det står noe om cd rom bare i bios da? Sikker på at disk read error ikke er cd-rommet? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Meget sannsynlig at det er en "halvdefekt" harddisk. Hadde samme problem selv, og komplett hadde samme konklusjon. Meget sannsynlig at det er en "halvdefekt" harddisk. Hadde samme problem selv, og komplett hadde samme konklusjon. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Meget sannsynlig at det er en "halvdefekt" harddisk. Hadde samme problem selv, og komplett hadde samme konklusjon. Meget sannsynlig at det er en "halvdefekt" harddisk. Hadde samme problem selv, og komplett hadde samme konklusjon. dvs.? Lenke til kommentar
troari Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Sjekk kabler til hardisken! Ikke uvanlig at de løsner helt eller delvis etter å ha blitt fraktet i posten. Alternativet at du går inn i Bios og sjekker om boot rekkefølge er endret. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Sjekk kabler til hardisken! Ikke uvanlig at de løsner helt eller delvis etter å ha blitt fraktet i posten. Alternativet at du går inn i Bios og sjekker om boot rekkefølge er endret. Har ikke peiling på det derre boot rekkefølge osv.! Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Dette kommer i bios: "please select boot device: CD/DVD: PM-TSSTcorp cddvdw sh-s2 Sata: 4M-st3320620as Hva er dette ? Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Yess! Fant en svart ledning som kommer fra cd-rommet men den har ikke feste, den ligger løs. Har aldri sett en sånn ledning ligge løs før. Har sett mange løse men ikke den sorten. Lurer bare ¨på hvor den skal stå. Hvis dette nummeret hjelper så hadde det vært fint. NR: 1394 står det på den. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Prøvde å feste den en plass på HK. Satt som støpt, men fyfaen det lukta svidd etter jeg skrudden på Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) 1394 er mest sannsynlig firewire, og om du har kobla den inn i usb-kontakten eller IR kontakten på hovedkortet er det stor sannsynlighet for at du har svidd noe. Halvdefekt harddisk = harddisk som virker, men som har maaaange bad sectors, eller en feil på kretskortet som ikke nødvendigvis forhindrer skriving og lesing av all data. Endret 7. desember 2008 av Flimzes Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) En kompis fortalte meg via msn at jeg måtte inn i BIOS og legge SATA øverst (harddisken). Men jeg kommer inn i bios, ser at sata ikke er øverst, det er ide master cddvd som er det. Det står i parantes at sata 1, 2,3,4,5,6 er not detected!? Får ikke flytta de øverst, eller hvordan gjør man det? EDIT!: Sata 5 står det ikke not detected på! Det står [st33220620as] Da er det sikkert denne som må flyttes øverst, men hvordan gjør jeg det?? Endret 7. desember 2008 av Sindris1 Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 En kompis fortalte meg via msn at jeg måtte inn i BIOS og legge SATA øverst (harddisken). Men jeg kommer inn i bios, ser at sata ikke er øverst, det er ide master cddvd som er det. Det står i parantes at sata 1, 2,3,4,5,6 er not detected!? Får ikke flytta de øverst, eller hvordan gjør man det? EDIT!: Sata 5 står det ikke not detected på! Det står [st33220620as] Da er det sikkert denne som må flyttes øverst, men hvordan gjør jeg det?? BUMP Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Prøvde å feste den en plass på HK. Satt som støpt, men fyfaen det lukta svidd etter jeg skrudden på ^^Med tanke på hva du har gjort her, å din manglende kunskap og forståelse for hva som kan gå gale, hvis du gjør noe gale.. Så vil jeg STERKT fraråde deg å gjøre noe særlig mere på egenhånd.. (For husk, det du har gjort her, er nok til at du har ødelakt hovedkortet og at du videre har mistet garantien på PCen i sin heilet/eller på Hovedkortet. Som fort kan føre til at komplett krever noen 1000 lapper for å fikse feilen, framfor at du får gjort det gratis..) Inne i en PC, så er alt i fra idiot sikkert, å mange kabler går til mange forskjellig plasser, men er LANGT i fra det samme.. En slik kabel koblet feil, kan føre til det som du sikkert allerede har gjort, en kortslutning, spennings utligning osv osv.. Lel om kortet ser ut til å fremdeles fungerer, så kan det godt hende at alle USB portene eller noeannet, nå er ødelakt.. Eller enda vere, at du harfått et ustabil hovedkort.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Dersom du skal gjøre med inni maskinen annbefaler jeg at du stripper vekk alle unødvendige harddisker så du ikke taper mer data enn du allerede har. Du har kanskje ødelagt en motstand eller lignende på hovedkortet. Dette kan føre til ustabilitet i senere tid. Skaden kan være merkbar med en gang, etter en uke eller flere måneder. Du er advart! Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 En kompis fortalte meg via msn at jeg måtte inn i BIOS og legge SATA øverst (harddisken). Men jeg kommer inn i bios, ser at sata ikke er øverst, det er ide master cddvd som er det. Det står i parantes at sata 1, 2,3,4,5,6 er not detected!? Får ikke flytta de øverst, eller hvordan gjør man det? EDIT!: Sata 5 står det ikke not detected på! Det står [st33220620as] Da er det sikkert denne som må flyttes øverst, men hvordan gjør jeg det?? Så lenge du ikke har en CD/DVD i spilleren, såhar det ingnting å si om sata HDen står føst, eller som nr to, bak cd-romen. Videre i dine tidligere beskrivelse der du bare såg en cddvd enhet, å her at du får at sata enhet ikke er gjenkjent, så vil dette tyde på at kabelen imellom Hovedkortet og hardisken ikke er rett... At hardisken ikke får strøm.. (Strømkabelen) At hardisken er deffekt.. Eller så klart at hovedkortet var, eller ble deffekt etter den feilkoblingen din.. :/ Enkleste måten å sjekke dettepå, er å prøve hardisken din i en annen pc, eller en annen hardisk i din pc. (Eventuelt koble den til i en annen sate og strøm kabel/port..) PS: ikke prøve/gjør noe, hvis du ikke er sikker på at det er rett.. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Aksjeleif Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Det skjedde det samme før og etter det med hk ( Håper ikke noe vil skje ass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå