NeoGeo Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Har litt problemer med og få min nye SATA disk til og fungere. Har en Seagate SATA disk på 80GB innstalert på ett P4P-E hovedkort. Harddisken er koblet til hovedkortet og strømkoblingen er på. Harddisken har ingen jumpere som trengs og stilles. Når jeg starter finner ikke biosen harddisken, prøvde med winxp boot cd, men den avbrøt pga den heller ikke fant noen harddisk. Har ikke fått kjørt fdisk pga med boot disken jeg lagde i winxp skjedde det ingenting når jeg skrev "fdisk" :- Har foresten bios 1002 på hovedkortet. Jeg fikk en advarsel "No Array is defined", jeg trykket da ctrl+F2 og kom inn på et program som jeg tror har noen med oppsett av raid og gjøre, der fant jeg iværtfall harddisken. Jeg har nå slengt på en annen harddisk også med WinXP install, så hvordan kan jeg formatere den nye disken fra WinXP? Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Her høres det ut som du må installere drivere for S-ATA kontrolleren på hovedkortet. Akkuratt som med eldre raid/IDE kontrollere på eldre hovdedkort. (kontrollere fra Promise og HighPoint) blir IKKE disse installert i Windows eller under installasjonen, pga Windows ikke har disse driverne installert fra før av. Under Windows installasjon får du beskjed om "press XXX to install third-party drivers for XXX" Det er da du skal installere driverne. Installere du Windows uten de driverne og du etterpå prøver å boote fra disken på DEN kontrolleren, får du feilmelding under booting av Windows. Du må derfor installere driverne enten UNDER installasjonen, eller ETTER Windows er installert, men skal du boote fra S-ATA disken, er du nødt til å gjøre dette UNDER installasjonen.(evt bruke Ghost og overføre Windows til S-ATA disken. Men jeg aner ikke om Ghost støtter Promise/Highpoint kontrollere i Dos...) Så enkelt og greit, installer drivere for kontrolleren så skal du se at undere skjer Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Okey, men hvordan skal jeg da gå fram for og foreta en ny install da? Jeg har tilgang til fdisk foresten nå, men jeg klare ikke og formatere den der heller. Hvis jeg booter fra XP cd'en, skal jeg trykke F2 eller hva det var for og laste inn raid kontrollerene mener du? Eneste indikasjonen jeg har på at disken er operasjonel er der jeg definerer Aray saken under bootinga...der står det nå functional. Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Under Xp-installasjonen så kommer det fram nederst på skjermen der at du skal trykke F6 for å installere driverene.. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Du må gå inn på raid oppsettet og og velge definer raid og velg raid 0 selv om du har bare 1 disk tilkoblet. Etter at du har gjort det bør du finne den både med fdisk og i Windows/Linux. Det må jeg gjøre med mitt Asus A7V8X Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Er Raid 0 det samme som Mirror? Jeg har nå oppsettet som Stripe, men hvis jeg prøver og forandre det til Mirror så kommer det opp en advarsel om at jeg må ha minimum 2 disker for og gjøre dette, så resetter den seg automatisk tilbake til stripe. Er det noe jeg må gjøre i biosen for og få dette til og virke? Jeg har enablet Raid/Sata optionen. Vilken tallkobinasjon i fdisk er det jeg skal kjøre for og formatere disken når/hvis jeg finner den da? Begynner og bli deperat :- Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Under Xp-installasjonen så kommer det fram nederst på skjermen der at du skal trykke F6 for å installere driverene.. Jeg har testa det, og får da melding om og sette inn driver disk i A: :- Fulgte ikke med noen diskett... Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 driverne ligger sikkert på en cd som fulgte med hovedkortet Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 ja åsså må du enable det i biosen da.. glemte å si det.. står i biosen et sted.. står sikkert på diabled.. sett det på enabled Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Under Xp-installasjonen så kommer det fram nederst på skjermen der at du skal trykke F6 for å installere driverene.. Jeg har testa det, og får da melding om og sette inn driver disk i A: :- Fulgte ikke med noen diskett... Hva slags raid-driver er det på hk'et da? Highpoint? Viss du i så fall ikke har driverene, gå inn på hjemmesiden til driverprodusenten og last ned driverene, og legg de inn på en diskett. Jeg hadde omtrent samme problemet med mitt Abit KG7 raid hk før når jeg skulle installere Win2k. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå