Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil, tips? Volvo 850 sedan..


Snytefant

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå sett en stund på både Volvo 850 og Volvo 940.

Hvilke av disse vil dere si er best?

Da med tanke på byggningskvalitet, rust, kjente problemer, kjøre komfort osv.

 

Har surfa litt på nettet, da fant jeg denne Volvo 850n

Kan dette være et godt kjøp?

Eller bør jeg gå litt høyere opp i pris?

 

Takker for svar

Endret av iRipley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordet vi ikke trenger flere helt ferske sjåfører som

finner ut at det er gøy å herje rundt med bakhjulstrekk?

 

 

Jeg syns personlig 850 er en god bil (har en i familien),

de går godt nok i bøtter og spann for en førstebil,

MEN, den er ganske tørst om du bruker gassen..

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha bil med feilhjulstrekk? :S (Forhjulstrekk)

Det var vel strengt tatt ikke det mine spørsmål handlet om.

Jeg vil ha Volvo 850 fordi jeg synes den ser bra ut og jeg har hatt lyst på en ganske lenge..

 

Noen andre med tullesvar, slik som han jeg svarte til nå, jeg trenger det ikke.

 

Jeg syns personlig 850 er en god bil (har en i familien),

de går godt nok i bøtter og spann for en førstebil,

MEN, den er ganske tørst om du bruker gassen..

Bra bensin prisene ikke er "så høye" nå da :)

 

Har dere hatt noen problemer med bilen deres?

Rust etc.

Endret av iRipley
Lenke til kommentar

De første modellene av Volvo 850 var kjent for å ha mye mer reklamasjoner og problemer i forhold til Volvo 940. Volvo 850 har bedre kjørecomfort og "nyere" stil på interiør og eksteriør enn 940-en.

 

Har en Volvo 940 Lavtrykksturbo '95 modell selv, den er helt strøken i lakken og ser veldig bra ut. Kvaliteten på 940-er er det lite å si på, det er somregel kun slitedeler som må byttes og olje og filter. Får den god olje og vanlig vedlikehold så går de så og si evig og du slipper mye tull. Rust er sjelden noe problem sålenge de har blitt vasket i løpet av vinterene de har levd, de aller fleste er 99% rustfrie. 940-er etter '95 modell er også mye mindre bensintørste enn tidligere fordi disse har små turboer (med kun nedjustert trykk på Lavtrykksturboer, samme maskinistene ellers), altså de hjelper til en del på lave turtall. De går fint på 0.8-0.9 på mila på blandet kjøring som er bedre enn 2.5L rekkefemmeren til 850 klarer.

 

Ikke la deg lure av hestekreftene til 850 med sugemotor, disse er veldig "late" hestekrefter. Har prøvd 2.5L både 10v og 20v og de er veldig trege i forhold til alle hestekreftene som er oppgitt, og ikke minst tørste. Lyden i rekkefemmeren er nydelig da men. En 850/940 turbomaskin er mye mer artig å kjøre, men det er min smak.

 

Et annet alternativ er 960 eller S90. Det er et kompromiss mellom 850 og 940. Utseende er nesten likt som 850 på de nyere, men de har også bakhjulstrekk og det er lite trøbbel med de. Det er også Multilink 2 bakstilling på nyere 960-er som gir bedre grep i svingene og bedre kjørecomfort.

 

Jeg ville gått for 940/960 også fordi du har bakhjulstrekk. Ikke bare er det morro om vintern (og sommern..), men det er også mye lettere å skru på. Du har masse plass i motorrommet så du kommer til nesten alt og hele drivverket er enkelt å komme til og billig å reparere om det skulle bli noe. Disse bilene TÅLER også til en viss grad herjing på asvalt, sålenge du som sjåfør ikke driter deg ut og overgår evnene dine.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Oj, takk for langt og fyldig svar :)

 

Når du sier "de første modellene av 850", hvilke årsmodeller snakker vi om da?

Jeg ville ikke kjøpt noe stort eldre enn 95 hvertfall, 850-en kom i 92. En jeg kjenner kjøpte 850 når den kom som en ny bil, og den var nesten mer på verksted enn den var på veien. Om det var tilfeldig og ble rettet på permanent da eller ikke veit jeg ikke, men flere jeg har pratet med sier at Volvo kommer aldri til å klare å lage en bil av like god kvalitet som 940-en igjen.

 

Har ikke hatt en 850 selv så kan ikke si noe basert på egne erfaringer.

 

95 eller nyere er det jeg ville gått for på 940 og. 940-en gjennomgikk en del forandringer da som gjør den til en bedre bil å kjøre og sikrere. Alle 940-ene fikk blandt annet setebeltestrammere og airbags, bedre lydisolering som gjør at bilen føles mer kompakt og "lun", alle bilene fikk lavtrykksturbo/turbo som gjør den sprekere, mer trimvennlig og mer økonomisk, og mange andre små forbedringer. For å ikke nevne M90 girkassen som kom i 95, som er nesten lik girkassen du finner på 850. Den føles mye tightere og nyere ut enn de tidligere girkassene.

 

960 fikk også en del forandringer fra 95 og oppover, de fikk blant annet bedre understell som gjør den mye bedre å kjøre (bredere bakaksel bla, annet impress på felgene).

 

 

850 ligger litt lavere på pris sammenlignet med 940, hvertfall gjorde de det for ca et år siden når jeg leita. Tror det har med etterspørsel å gjøre, da 940 er mer populært.

 

 

Men pass på, for på 940-er så er det mange som skriver at bilen er 95 modell i annonsen nettopp pga alle disse forandringene som kom da som gjorde bilen så mye bedre. Bilen kan også være førstegangsregistrert i 95 selv om den kom i 94. Du gjennomskuer dette ganske enkelt ved å se i vognkortet eller på girkassen. M90, altså den nye, har reversen til høyre og ned som på nyere biler, mens de gamle girkassene har en ting som du må dra opp, og så ligger reversen opp til venstre for førstegir.

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :)

 

Tar nok med meg dette når jeg skal ut på bilmarkedet til våren.

Hva det blir til, vet jeg ikke ennå, men Volvo skal det hvertfall være.

Det har jeg bestemt meg for :wee:

 

Kilometerstand, åssen bør denne være?

Har dette mye å si, eller bør man heller se på hva slags deler som er byttet, om den er godt vedlikeholdt etc.

Endret av iRipley
Lenke til kommentar

I min mening så sier kilometerstand lite om hvilken stand bilen er i. Den gir som oftest et lite pekepinn, men sier ikke akkurat hvor bra stand den bilen er i. En taxi som er gått 400- 500 000 km kan være i mye bedre stand enn en en personbil eid av en 30-åring som bruksbil som bare har kjørt og gitt blaffen i all vedlikehold. Taxi kan ofte være et godt kjøp og fordi de holder servicene og de blir vasket ofte om vinteren pga kunder, selv om de har rullet mye.

 

Det som har mye å si når det gjelder slitasje på lakk/rust er om bilen har stått i garasje og om den har vært kjørt mye på saltede veier. Min 95' modell 940 har gått i Drammen/Hønefoss (mye saltede veier). Den har original tectylbehandling enda, samme som den hadde ut fra fabrikken, og den er så og si fri for rust faktisk. Det som er minst like viktig er at tidligere eiere har vasket bilen ofte og polert den hvertfall en gang i året før vinteren.

 

Ta også en titt på oljen nedi oljelokket. Der skal det være nogenlunde reint nedi om forrige eiere har vært nøye med oljeskift og filter. Ikke fullt av svart slam og diverse.

 

Så sjekker du vanlige ting, som at bilen holder stø kurs, at demperene er bra (ved å trykke bilen ned, så skal den komme opp uten noe særlig med ettergjyng), at bremsene biter osv... Sjekk også oppi motorrommet. Eneste sted det er vanlig med litt rust på 940-er er i sveiseskjøten på kanalen til høyre ved dynamo og det der. Sjekk at det ikke har fått lov til å spre seg altfor mye der, det er noe som kan pusses ned og lakkes, evt oljes så er problemet løst uansett om det ikke er for mye. Sjekk også at motoren holder tett, at det ikke er fullt av olje rundt pakninger og diverse på motoren. Peil også oljen og sjekk at det er på et akseptabelt nivå, selv om en selger som ikke sjekker dette før han prøver å selge bilen ville vært nokså dum.

 

Om du er veldig nøye, så bør du også legge deg under bilen og se på understellet at det ikke er rust der. Bittelitt overflaterust kan det være noen steder, fex der forrige eier har skrapa nedi eller hvor det har spretti opp en stein eller lignende, det er helt normalt, men det skal ikke være noen rustangrep hvor det har spredd seg og gått dypt kan du si. Sjekk også for lekkasjer ut av girkassen og differensialen bak når du er igang selv om det er sjelden det skal være noe problem. Kjenn også på diverse stag og fester og mellomakselen når du er under der at alt sitter.

 

Når du kjører, så skal det ikke komme noe særlig med lyder i dumper, svinger osv.. Det skal ikke være noe klunking eller lignende. Gi også litt gass og slipp clutsjen brått, evt "pumpegass" litt i førstegir. Det skal ikke være noe rakling eller ulyder da. Men ikke bli for følsom for lyd, for det er normalt at når man er brå med clutsjen at det kommer litt lyd av "drivverket som strammer seg opp". Det er også normalt at når clutsjen er helt ute og på lave turtall at det "rakler" litt fra clutsjen, sånn er det på nesten alle biler.

 

Prøv også å gir til fjerde og femtegir og gi full gass i rundt 50-60 km/h. Skal ikke forekomme noen voldsomme vibrasjoner da, men litt er normalt. Sjekk også at den holder en nogenlunde stabil tomgang og at den detter fint til tomgang etter full gass og utclutsjing. Test også draget fra bunn av og til 5-6000 rpm på varm motor :). Den skal ikke kutte eller fuske, men dra fint gjennom hele registeret. Om noe av det er et problem, så er det sannsynligvis noen vakuumslanger som ikke holder helt tett, eller nedsotet lambda.

 

På 940-er er det sjelden noe som er byttet i heletatt bortsett fra slitedeler som olje, filter, luftfilter, clutsj, bremser ol.. og kanskje frontrute når bilen passerer 200- 250 000 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...