tnto Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 trenger litt hjelp har 2X WD VelociRaptor 300GB som eg har tenkt å ha i raid 0. men fikk ikke gjere dette når dataen var ny for BIOS måtte oppdateres. etter som eg har forståt me eg slette de som er på hardisken no og starte heilt fra bun for å kunne gå inn i bios å aktivere raid. da kommer mitt spørsmål. korleis sletter eg hardisken så eg kan aktivere raid?? er litt lost no eit til spørsmål er raid 0 på to VelociRaptorer overkill? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 HDDen som du ikke har OS på kan du formatere inne i Windows (regner med at det er Win du bruker). Gjøres enkelt ved å høyreklikke på HDD-symbolet i Min Datamaskin og velge "Formater". Den HDDen du har OSet på kan du formatere ved å starte opp Windows fra CD. Sett i denne og start maskinen på nytt. Du er kanskje nødt til å gå inn i BIOS og sette CD/DVD-drevet som første prioritet i oppstartsrekkefølgen. Deretter følger du bare instruksjonene på skjermen, men husk at du skal kun formater og ikke installere Win på nytt ennå. Når du har gjort dette har du to stk tomme HDDer som er klare for å settes opp i RAID. RAID-O på 2 stk VelociRaptor er overkill ja, men når du nå har diskene allerede, så hadde jeg gjort det. Hadde du derimot spurt om det var værdt å kjøpe to slike HDDer for å ha dem i RAID-0, så hadde svaret vært blankt nei Lenke til kommentar
tnto Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Ja men de var jo supert tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 HDDen som du ikke har OS på kan du formatere inne i Windows (regner med at det er Win du bruker). Gjøres enkelt ved å høyreklikke på HDD-symbolet i Min Datamaskin og velge "Formater". Den HDDen du har OSet på kan du formatere ved å starte opp Windows fra CD. Sett i denne og start maskinen på nytt. Du er kanskje nødt til å gå inn i BIOS og sette CD/DVD-drevet som første prioritet i oppstartsrekkefølgen. Deretter følger du bare instruksjonene på skjermen, men husk at du skal kun formater og ikke installere Win på nytt ennå. Når du har gjort dette har du to stk tomme HDDer som er klare for å settes opp i RAID. RAID-O på 2 stk VelociRaptor er overkill ja, men når du nå har diskene allerede, så hadde jeg gjort det. Hadde du derimot spurt om det var værdt å kjøpe to slike HDDer for å ha dem i RAID-0, så hadde svaret vært blankt nei 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere Bare ut av nyskjerrighet, HVA er det du gjør som krever så mye BÅNDBREDDE? Det er jo helt klart at du får mye random IOPS liksom, men med mindre du skal laste mange gigabytes av filer på 100MB+ så har du litt overkill på båndbredda di. I de aller fleste tilfeller ville du fått større praktisk utbytte av 2-3 SSD i raid-0 eller 5. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere Bare ut av nyskjerrighet, HVA er det du gjør som krever så mye BÅNDBREDDE? Det er jo helt klart at du får mye random IOPS liksom, men med mindre du skal laste mange gigabytes av filer på 100MB+ så har du litt overkill på båndbredda di. I de aller fleste tilfeller ville du fått større praktisk utbytte av 2-3 SSD i raid-0 eller 5. Når ting skal pakkes ut og ting skal flyttes liker jeg at det tar kortest mulig tid. Å flytte filer med 500MB/s + synes jeg er flott. Jeg trenger det ikkje, men jeg vil ha det fordeom Lenke til kommentar
tnto Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere 8 stk?? koster de ikkje litt og da? og er ikkje alt tapt vis ein går konk, når du har raid 0 da?? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Nizzen er vel en av dem man godt kan kalle for "spesielt interesserte", hehe Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere 8 stk?? koster de ikkje litt og da? og er ikkje alt tapt vis ein går konk, når du har raid 0 da?? Joda, men det driter han nok i Backup er tingen. Dessuten er han nizze, og det nærmer seg jul. Vet hvem jeg misunner hvis han får avataren sin i "julegave" Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 2 velociraptorer er IKKJE overkill! Selv har jeg 8stk 15k sasdisker i raid-0, og enda vil jeg ha det raskere 8 stk?? koster de ikkje litt og da? og er ikkje alt tapt vis ein går konk, når du har raid 0 da?? Joda, men det driter han nok i Backup er tingen. Dessuten er han nizze, og det nærmer seg jul. Vet hvem jeg misunner hvis han får avataren sin i "julegave" Har 12 stk 15k SAS disker. Julegaven har jeg allerede fått, da jeg blir pappa om akkurat 2 mnd Lenke til kommentar
tnto Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 nåken har tydlig vis nåken rå skin av maskiner da, og godt clocet Lenke til kommentar
tnto Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Har 12 stk 15k SAS disker. Julegaven har jeg allerede fått, da jeg blir pappa om akkurat 2 mnd 12 stykk de er saker det 2-3 SAS disker hadde kansje gjort susen ja. ps gratis me komende fars rolle Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Ja, grattiz med ungen nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå