Best_92 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) HEI! Hvor i Norge kan man ta siviløkonom utdanning? Og hvilken ekstra fag på videregående burde jeg velge? Trenger jeg matte R og S? Eller holder det med matte P? Endret 29. desember 2008 av Best_92 Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Det er vel egentlig bare å velge å vrake, alle de store høyskolene tilbyr den utdannelsen. Du har BI, NHH, HHB, HiO, HiB, UiA, HiB, HiT, UiS osv. Endret 6. desember 2008 av juxtapose Lenke til kommentar
Sniper_Elite Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Skader ikke å leite litt selv: Opptakskrav: Generell studiekompetanse og særkrav i matematikk: 2MX/2MY/3MZ. Altså må du ha ekstra matte, enten R eller S, du bør ta så mye matte du klarer. Økonomi-utdanning er veldig mye matte Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 6. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2008 Skader ikke å leite litt selv: Opptakskrav: Generell studiekompetanse og særkrav i matematikk: 2MX/2MY/3MZ. Altså må du ha ekstra matte, enten R eller S, du bør ta så mye matte du klarer. Økonomi-utdanning er veldig mye matte Men, det holder med S matte:)? Trenger ikke R? Og går ikke å ta P? Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Kjør på med så mye matematikk som mulig, helst den vanskeligste matten ®? Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Enten R1 eller S1+S2. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det beste vil dog være å ta R2. hvis du er redd for matte, har det ingen hensikt å studere økonomi. Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Siviløkonom er basert på regnskap og budsjett og alt det? Ikke linkinger osv? Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det aller lureste vil være å høre med din rådgiver, men jeg tror ikke R1+R2 er det riktige valget her. R-matten fokuserer på realfaglige ting, mens S-matte er mer samfunnsfaglig (og inkluderer mer økonomi). Jeg tror S-matte vil være optimalt, men som sagt, hør med rådgiver Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det aller lureste vil være å høre med din rådgiver, men jeg tror ikke R1+R2 er det riktige valget her. R-matten fokuserer på realfaglige ting, mens S-matte er mer samfunnsfaglig (og inkluderer mer økonomi). Jeg tror S-matte vil være optimalt, men som sagt, hør med rådgiver For å lære seg matematikk, er det best med R-matte. det lille samfunnsfaglige du lærer i S-matte går du fort igjennom på universitetet uansett, det viktigste er å bli fortrolig med regneteknikk og vitenskapelig matematisk tankegang. Da er det bedre med mer og vanskeligere arbeid, og det får du med R-matte. Best_92: Nei. På siv.øk.-studiet vil du jobbe MASSE med ligninger og spesielt funksjoner. Økonomisk teori er ikke så mye "regnskaper og budsjetter" som tørr matematisk teori. Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg har forhørt meg litt rundt, og det sies at de ikke bruker noe ordentlig vanskelig matte i økonomi utdanning på BI. Er det sant? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg har forhørt meg litt rundt, og det sies at de ikke bruker noe ordentlig vanskelig matte i økonomi utdanning på BI. Er det sant? Det er det reneste sludder. BI har mer matte enn noen andre siviløkonomutdannelser i Norge. Har du problemer med matematikk skal du holde deg langt unna økonomiutdanninger. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 For å lære seg matematikk, er det best med R-matte. det lille samfunnsfaglige du lærer i S-matte går du fort igjennom på universitetet uansett, det viktigste er å bli fortrolig med regneteknikk og vitenskapelig matematisk tankegang. Da er det bedre med mer og vanskeligere arbeid, og det får du med R-matte. Godt poeng. Forskjellen på r-matten og s-matten er stort sett at r-matten går raskere gjennom ting. "Samfunnsfaglig matte" er bare et fancy navn de har laget, for ikke å stigmatisere gruppen som velger den trege matematikken. Dessverre har navnet ført til at en del folk misforstår hva slags matte de bør ta. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg har forhørt meg litt rundt, og det sies at de ikke bruker noe ordentlig vanskelig matte i økonomi utdanning på BI. Er det sant? Pølsevev ... Masse oppgaver om funksjonsdrøfting, integralregning, derivasjon, rekker og linær algebra. Er ikke bare å sitte å trykke i Excel ... Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hehe. Du skal hvertfall ikke føle deg skremt av matten. Klem til med så mye matte du klarer på videregående, så blir studiene en dans på roser. Kjæresten min studerer økadm på HiST, og hun fikk en veldig god kickstart på det aller første matteemnet nettopp pga at hun har hatt 2- og spesielt 3mx. Så selv om det ikke er et krav er det absolutt lurt å velge matte på videregående. Lenke til kommentar
gossipgirl89 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hehe. Du skal hvertfall ikke føle deg skremt av matten. Klem til med så mye matte du klarer på videregående, så blir studiene en dans på roser. Kjæresten min studerer økadm på HiST, og hun fikk en veldig god kickstart på det aller første matteemnet nettopp pga at hun har hatt 2- og spesielt 3mx.Så selv om det ikke er et krav er det absolutt lurt å velge matte på videregående. Hva mener du med "at hun har hatt 2- og spesielt 3mx"? Hadde hun 2- i 3mx? Da er det kanskje håp for meg og! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hun har hatt 2MX og 3MX. Karakteren er ikke så heftig viktig. Det viktigste er at du støter på ting som du har sett før, og lettere kan forholde deg til og lære mer om. Her er noen flere eksempler for å forklare skrivemåten: Jeg er glad i jule- og påskemat. Jeg liker rock- og popmusikk. Det er kult med gran- og furutrær. Endret 28. desember 2008 av fredrikg- Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 All matten de første årene får du med deg med 2- og 3MX (brukte selv oppgaveboken til "Matte for økonomi- og samfunnsfag" under 2MX). Velger du R-matte alle årene, så har du et godt grunnlag. Lenke til kommentar
Best_92 Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 All matten de første årene får du med deg med 2- og 3MX (brukte selv oppgaveboken til "Matte for økonomi- og samfunnsfag" under 2MX). Velger du R-matte alle årene, så har du et godt grunnlag. Ikke P? Så det hjelper lite med ekstrafag som Næringsøkonomi og markedsføring på vgs? Lenke til kommentar
conolo Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 De fagene hjelper deg ikke til å bli bedre i matte, så nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå