Gå til innhold

SLI vs Crossfire (hva er det, og hvordan fungerer det?)

Anbefalte innlegg

Hei, leste litt rundt og skjønte det sånn at crossfire var en teknologi fra ATI og sli fra Nvidia. greit, men:

1. Hvordan vet jeg om HK'et støtter sli eller crossfire? Hvor står det?

2. Hvis jeg har et skjermkort, eks MSI 9800gtx, kan jeg da gjøre det i crossfire?

3. Hvor stor forskjell er det i ytelse på crossfire og sli?

4. Får man 2* ytesle ved å kjøre 2 skjermkort, eller er det bare en bedre ytelse? Hvor stor er denne forskjellen? F eks: wow, crysis, half-life2.

Takker på forhånd for svar.

Endret av larsingedude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn kort sett så finner du som regel beskrivelsen under egenskapene når du ser på hovedkort.

Ytelsemessig så har både Nvidia Og Amd/ati gode løsninger som skalerer bra, men regn med buggy drivere hos begge og at crossfire / sli ikke alltid fungerer.

Et Nvidia korst støtter ikke crossfire og et Ati kort vil ikke støtte Sli.

Det finnes hovedkort som støtter både crossfire og Sli (x58 og i7 var det vell noen modeller der).

I noen tilfeller så skallerer ytelsen bortimot 100%, men som regel får man kun en boost generelt i ytelsen.

Personlig så synnes jeg ikke Crossfire eller SLi lønner seg nettop fordi at ytelsen ikke skalerer like bra, men skal man ha det aller beste så kan man jo vurdere 2x 4870X2 I crossfire. Da har man 4xGpu til sammen.

En god fordell med Nvidia dog er at man har Cuda og ved å kjøpe seg et nytt Nvidia kort så kan man sette det eldre kortet til PhysX beregninger noe som vil øke ytelsen på AI og annet.

Det beste kjøpet synnes jeg personlig er 4850 der du får grei ytelse til en billig penge, deretter så er vel 4870 det neste kortet på lista til ok pris / ytelse.

Lenke til kommentar
Sånn kort sett så finner du som regel beskrivelsen under egenskapene når du ser på hovedkort.

Ytelsemessig så har både Nvidia Og Amd/ati gode løsninger som skalerer bra, men regn med buggy drivere hos begge og at crossfire / sli ikke alltid fungerer.

Et Nvidia korst støtter ikke crossfire og et Ati kort vil ikke støtte Sli.

Det finnes hovedkort som støtter både crossfire og Sli (x58 og i7 var det vell noen modeller der).

I noen tilfeller så skallerer ytelsen bortimot 100%, men som regel får man kun en boost generelt i ytelsen.

Personlig så synnes jeg ikke Crossfire eller SLi lønner seg nettop fordi at ytelsen ikke skalerer like bra, men skal man ha det aller beste så kan man jo vurdere 2x 4870X2 I crossfire. Da har man 4xGpu til sammen.

En god fordell med Nvidia dog er at man har Cuda og ved å kjøpe seg et nytt Nvidia kort så kan man sette det eldre kortet til PhysX beregninger noe som vil øke ytelsen på AI og annet.

Det beste kjøpet synnes jeg personlig er 4850 der du får grei ytelse til en billig penge, deretter så er vel 4870 det neste kortet på lista til ok pris / ytelse.

Hvem lager i dag HK som støtter sli?

Lenke til kommentar

SLi og Crossfire var enkelt å se på specs før.

Er det Nvidia brikkesett på HKet (nForce) så er det SLi støtte men ikke Crossfire.

Om det er AMD eller Intel brikkesett så har du Crossfire støtte, dog er ikke alle HK egnet til Crossfire selv om de har støtte, herunder de med P35 brikkesett.

Og nå har vi Core i7 med X58 fra Intel som er unntak nr 2 fra denne regelen, og her får du BÅDE SLi og Crossfire støtte.

På sokkel 775 har Nvidia dårlige SLi løsninger, brikkesettene er elendige og SLi oppsettet PCI-E messig er skrot og ikke bedre enn PCI-E 1.0.

Vet ikke om 790i er samme sak men NF200 brikken er ikke der og det er den som er den store synderen, dog om den finnes inne i selve 790i chippen så er det fortsatt samme sak noe som jeg mistenker siden Core i7 fikk en relativt god SLi boost.

Ytelsen av SLi og Crossfire avhenger av programmet, oppløsningen og detaljer.

I lave oppløsninger lønner det seg ikke med Crossfire eller SLi, da overheaden (Prosessor kraft som kreves for å fordele arbeidet) blir større enn det du kan innhente og ytelses boosten kan bli likt eller verre enn ett kort.

WoW støtter IKKE SLi eller Crossfire og legger ikke en høy last på skjermkortet etter det jeg har sett.

Har selv Crossfire og det våger jeg å kalle "Folkeløsningen" den er mye mer fleksibel enn SLi og opptil Core i7 kom så skalerte den bedre også.

For eksempel med Crossfire kan du kjøre 1x 4850 og 1x 4870 eller 4870X2 med forskjellig minne, dog blir det ikke sterkere enn det svakeste kortet.

SLi derimot er avhengig av ett IDENTISK kort men du kan variere minnet på det, igjen blir totale minnet likt det svakeste kortet.

Lenke til kommentar
For eksempel med Crossfire kan du kjøre 1x 4850 og 1x 4870 eller 4870X2 med forskjellig minne, dog blir det ikke sterkere enn det svakeste kortet.

Dette mener jeg er feil (alt for trøtt til å gidde å slå det opp nå..). Hvis man kjører 2 forakjellge ATI kort (eks 4850 og 4870) vil disse jobbe på sine respektive hastigheter uavhengig av hverandre, selv om de jobber sammen i crossfire x.

EDIT: Hastighet på minne og GPU jobber uavhengig, men du vil kun unytte så mye minne som det kortet med minst minne.

Det var gjerne det du mente?

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Dette mener jeg er feil (alt for trøtt til å gidde å slå det opp nå..). Hvis man kjører 2 forakjellge ATI kort (eks 4850 og 4870) vil disse jobbe på sine respektive hastigheter uavhengig av hverandre, selv om de jobber sammen i crossfire x.

Med AFR, som vel mer eller mindre brukes utelukkende i dag, vil det svakeste kortet bestemme ytelsen da det kraftigste kortet må vente på det svakeste er ferdig med å rendre sitt frame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...