Gjest Slettet+132 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hei. Etter lang og intens tenking over hva som burde stå på ønskelisten min denne jula, kom jeg fram til at jeg har alt jeg trenger egentlig. Det hadde selvsagt vært kjekt med nye bukser eller ullsokker, men så kom jeg på at jeg er såppas heldig å bo i Norge, noe som gjør at jeg har en økonomi som tillater meg å kunne kjøpe disse varene. Etter å ha tenkt videre, så fant jeg ut at det heller hadde vært lurere å donere alle pengene som skulle gått til julegaver, til et veldedig formål heller. Er det noen andre som føler det slikt? At vi i Norge har det såppas bra, at vi egentlig ikke trenger unødvendige julegaver? Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg har vel sagt at det eneste jeg ønsker meg til jul, er et par nye hansker til å kjøre på ski. Da jeg ikke har så alle verdens til økonomi om dagen, må jeg prioritere ting, og vært greit å slippe å kjøpe nye hansker selv. Men utenom dette, kunne jeg greit klart meg uten gaver. Er alt for mye gaver som er gaver for gavens skyld, uten at innholdet hverken er noe som blir stående fremme eller nyttig på noen annen måte. Ikke at jeg ville donert bort pengene jeg hadde spart uansett, bare i dag er det forventet at man gir gaver til alt av slekt og venner. Men nå er jeg kynisk i forhold til julen, og egentlig mener at hele julen kunne vært fjernet, utenom at folk har godt av litt ferie, trenger vi ikke tradisjonen med å fråtse i mat og drikke, og gi gaver til alle og enhver for å bedre vår egen samvittighet. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ja, det trenger jeg. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er en jobb å komme på ting å sette på ønskelisten hvert år etterhvert, så å si at jeg trenger dem er nok å ta litt hardt i. Jeg er selvfølgelig blitt vant til å få julegaver hver jul, men jeg ville nok ikke lidd svært under å ikke få dem. Men så er det jo tradisjon, og julestemning etc svekkes jo litt uten dem. Skal man tenke moral, kunne jeg like gjerne velge å gi litt mer til veldedighet resten av året. Jeg kommer uansett neppe til å frasi meg julegaver med det første. Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er en jobb å komme på ting å sette på ønskelisten hvert år etterhvert, så å si at jeg trenger dem er nok å ta litt hardt i. Jeg er selvfølgelig blitt vant til å få julegaver hver jul, men jeg ville nok ikke lidd svært under å ikke få dem. Men så er det jo tradisjon, og julestemning etc svekkes jo litt uten dem. Skal man tenke moral, kunne jeg like gjerne velge å gi litt mer til veldedighet resten av året. Jeg kommer uansett neppe til å frasi meg julegaver med det første. helt enig.. jeg liker og gi gaver, jeg liker og få gaver.. Hadde blitt helt rart og sittet på juleaften og ikke fått pakker.. Det er ikke så nøye hva jeg får, eller hvor mye det koster.. men det er litt morro og få en litt fin ting.. Så jeg kommer ikke til og gi pakkene vekk i år, men kommer nok til og gi noen kroner i rom jula.. er det ikke da de kun viser reklamer som går ut på og hjelpe andre.. Jeg er egentlig veldig skeptisk til det aller meste av organisasjoner som man skal støtte, det blir gitt helt utrolig stor mengder penger til afrika vært år, leste en plass at afrika kunne blitt bygd opp 40 ganger med så mange penger som er blitt gitt totalt.. men allikavel er det like ille som noen gang der nede.. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Et veldig godt spørsmål! Det blir mange gaver i julen. De fleste gavene kjøper vi fordi vi blir påvirket av markedskreftene og ikke tanke om hvorfor vi gir. Har i mange år gitt beskjed at jeg ikke trenger gaver fordi jeg har det jeg trenger. Har også gitt beskjed at hvis de ønsker å gi meg noe, så kan det være en donasjon til en frivillig organisasjon. Min samboer og barn har de siste tre årene gitt meg en innbetaling som er betalt til Redningstjenesten, Leger uten grenser og Norsk luftambulanse. Synes dette er en grei måte å gi til noen som trenger det. Likevel kjøper jeg gaver til mine egne barn. I år har jeg kjøpt en kjempedyr gave til hver av dem. Slike dyre gaver kan være å gå langt over streken, men de har behov for dette nå. Om det kjøpes til julepresang eller behovsrettet i løpet av nyåret blir for meg det samme. Barna blir i alle fall kjempe glade (tror jeg). Muligens dette er moralske forkastelig og at jeg er med å skaper noe som jeg ikke ønsker. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Finnes da alternativer også: http://www.etiskforbruk.no/julen-2008/etiske-julegaver.html www.gavermedmening.no Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Trenger det ikke, men er 17år sparer alt jeg kan til lappen og trenger derfor penge støtte i form av gaver så til jul i år hadde det vært kjekt Og nei jeg er ikke en vestkant snob som får alt jeg peker på. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det skjønte jeg egentlig etter første del, Ghost. Jeg trenger egentlig ikke julegaver. Sitter og funderer på hva jeg skal ønske meg til jul nå, men har ikke kommet på mye hittil.. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hei. Etter lang og intens tenking over hva som burde stå på ønskelisten min denne jula, kom jeg fram til at jeg har alt jeg trenger egentlig. Det hadde selvsagt vært kjekt med nye bukser eller ullsokker, men så kom jeg på at jeg er såppas heldig å bo i Norge, noe som gjør at jeg har en økonomi som tillater meg å kunne kjøpe disse varene. Etter å ha tenkt videre, så fant jeg ut at det heller hadde vært lurere å donere alle pengene som skulle gått til julegaver, til et veldedig formål heller. Er det noen andre som føler det slikt? At vi i Norge har det såppas bra, at vi egentlig ikke trenger unødvendige julegaver? Nå må du ikke sette griller i hodet på noen! Selvfølgelig trenger jeg julegaver - mange julegaver og store bør de være, og helst dyre. For sikkerhets skyld kjøper jeg de dyreste gavene til meg selv, jeg har da på en måte garantert meg selv om at jeg faktisk får noe dyrt og fint til jul. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Julen er ideelt sett et hyggelig rituale hvor gavedelingen uttrykker kjærlighet, ikke først og fremst en økonomisk anledning. Hvis det er derfor man feirer jul trenger man jo også julegaver, og det er synd å snyte seg for en god opplevelse fordi man ser presangene i gal sammenheng og føler seg forpliktet til å droppe dem. Det hyggeligste er kanskje å gi julegaver, og at man får noen selv også blir en naturlig følge av dette. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 JA!!! Julegavene er krykken som holder meg oppreist gjennom i hverdagen fram til neste jul. Uten julegavene hadde jeg nok ikke holdt lenge tror jeg. Livet er meningsløst nok som det er fra før. For øvrig er jeg blitt ganske proff når det gjelder jula. Hvert år når pakkene er åpnet tar jeg fram regnearket mitt og fører regnskap, og finanskrisen til tross skal jeg nok gå i pluss i år og. Sist jul hadde jeg en brutto fortjeneste på hele 3700 kroner, det er nesten 47% fortjeneste det!!! Og det akter jeg å slå i år. Det som er vanskelig med å maksimere overskudde er å forutsi hvor mye andre vil bruke på julegaver til en selv. Her kommer skattelistene godt med. Jeg kan fks. se at moren min ifjor brukte 0,7% av sin netto inntekt på julegaver til meg. Året før var det hele 0,76%, men til gjenngjeld har lønnen hennes økt med 6,9% fra året før så totalt sett snakker vi altså om en økning selv om anndelen av hennes lønn som ble brukt til julepresang til meg var mindre enn ifjor Det betyr videre at det er gode muligheter for større utbytte i kroner og øre i år enn ifjor. De neste viktige punkte er å minimere sine utgifter, og da er det å være tidlig ute som gjelder. Man har da god tid til finne et godt tilbud. Det er nemmelig ikke hva man betaler for gaven men hva mottaker tror man har betalt som teller. Da kan man fks. sette på en falsk prislapp med pris som er høyere enn den faktisk prisen og så "glemme" å ta av prislappen før man pakker inn. Det vil selvfølgelig ikke være umiddelbart utslagsgivende men poenget er at de skal huske det neste år. Det er altså snakk om en mer langsiktig taktikk. Det er imidlertid viktig å ikke bruke prislapp-trikset på for mange for å ikke vekke oppmerksomhet så ikke kast det bort på folk (besteforeldre etc.) som antageligvis ikke vil være i live eller huske det til neste år . Ønsker man imidlertid resultater i år kan det fungere godt å handle tidlig og så skryte av hvor dyr og fin gave man har kjøpt. Folk føler seg da vanligvis presset til å kjøpe noe dyrt til deg Og for all del, spør hva folk ønsker seg til jul. Folk er som regel beskjedene si sokker eller noe annet billig. Bruk gjerne litt tid på å klage over dårlig økonomi i forveien. Folk forventer da ikke så mye fra deg og er likanes til å gi deg noe fint for å trøste. For å være sikker på å få maksimal uttelling er det også viktig å begynne tidlig (gjerne i januar) med å fortelle venner og familie hva man så gjerne skulle hatt og hvor mye enklere livet hadde vært om du bare hadde hatt ditten eller datten. Folk flest synes det er vanskelig å finne på gaver å kjøpe og er da vanligvis villig til å betale litt ekstra for å være sikker på at gaven faller i smak, og akkurat her er det faktisk ganske mye å hente inn. Sist men ikke minst er det viktig å ikke furte om man får en billigere gave enn man har gitt. Det gjør sjeldent saken bedre. Da er det bedre å hinte til skjevheten og håpe personen får så dårlig samvittighet at det i hvertfall kjøper noe fint og dyrt neste år Men for all del folkens, vær for guds skyld diskret. Tar man for kraftig i er det fare for å bli gjennomskuet og da kan man risikere å gå i null flere år, eller i verste fall gå i minus God jul og lykke til alle sammen Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg trenger egentlig ingenting til jul sånn konkret, men det er en tradisjon. Å donnere alle julepengene til veledighetsformell stiller jeg meg skeptisk til. Da ville jeg heller droppet å kjøpe/få gaver. Føler regnskapet går sånn noenlunde i null ved det jeg investerer/får i gaver. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 *SNIPP* Du vet tydeligvis ikke hva Jula er for noe du Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg trenger egentlig ingenting til jul sånn konkret, men det er en tradisjon. Å donnere alle julepengene til veledighetsformell stiller jeg meg skeptisk til. Da ville jeg heller droppet å kjøpe/få gaver. Føler regnskapet går sånn noenlunde i null ved det jeg investerer/får i gaver. Vel, går det i null synes jeg man nesten like gjerne kan la vær å gi gaver. Det vil uansett altid være noen som gir deg en gave selv om man aldri gir noe selv. Riktig nok kan man ikke vente seg det helt store overskuddet men det blir da i allefall noe, og noe er altid bedre enn null. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 *SNIPP* Du vet tydeligvis ikke hva Jula er for noe du Det vet jeg vel. Jula er en annen rangs bursdag, det i og med at man ikke trenger bruke penger på andre når man har bursdag. Det som dog er dumt med bursdag er at man ofte må ha fest, og det koster jo. Litt kan spares ved å handle alt på Nille, men alikevel.....ærlig talt altså. Den eneste gode måte å snike seg unna på er å prøve å få folk til arangere surprise-party. Det eller tur på byen, men man må alikevel kjøp i allefall noen av drinkene selv Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Hva er julen? Jeg forbinder den kun med mat og gaver, punktum. At den har betydd noe annet før er uviktig, i hvert fall for meg. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Vel selv er jeg ateist så ser på julen at det beynner å bli lysere ute og at det er en tradisjon. Hadde fint klart meg uten gaver, selv om de ikke hadde blitt det samme, men i år så tregner jeg sårt da jeg fyller 18 i januar og skal ha lappen, kjekt med litt penge støtte Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Trenger jeg julegaver? Hva søren trenger jeg egentlig? Jeg bor i norge -- det finnes ikke noe jeg TRENGER. Men det finnes ting jeg ØNSKER meg. Men de fleste tingene jeg ønsker meg eksisterer ikke. Og alt jeg ønsker meg ønsker jeg meg av ren og pur egoisme -- ikke fordi jeg trenger noe. Men så igjen... Man gir også gaver i den nordiske julen av pur egoisme fordi man ønsker noe eller en reaksjon fra den man gir noe til. Med unntak av når man gir gaver til sine egne barn, selvsagt. Det er bare overlevelseinstinktene. Endret 6. desember 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Julen er for meg bare noen fridager i en hektisk skoletid. Aldri likt tradisjonell norsk julemat, med untak av pinnekjøttet vi har på selve julaften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå