Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil 25-30 000 kr


snowhill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
960 er vel litt dyrere?

Yep, dem er det i Norge hvertfall. Det er ikke så mange av dem og det er liksom den "ekslusive" varianten av 940. Multilink bakstilling og andre understellsoppgraderinger, nytt interiør og design osv... Spesiellt de som har alt av utstyr, aircondition, 4x elvinduer, elseter, skinn interiør osv.. Det finnes også en Royal Executive versjon som du skal jobbe litt for å få tak i tror jeg :).

 

960-en het S90 siste året den ble laget.

Lenke til kommentar
960 er vel litt dyrere?

Yep, dem er det i Norge hvertfall. Det er ikke så mange av dem og det er liksom den "ekslusive" varianten av 940. Multilink bakstilling og andre understellsoppgraderinger, nytt interiør og design osv... Spesiellt de som har alt av utstyr, aircondition, 4x elvinduer, elseter, skinn interiør osv.. Det finnes også en Royal Executive versjon som du skal jobbe litt for å få tak i tror jeg :).

 

960-en het S90 siste året den ble laget.

 

Stemmer stemmer, en glemt direktørbil:)

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips chrml :)

 

Men har begynnt å falle for den "nye" 460'n, altså den versjonen med facelift (wannabe 850 look), og ser at den er selges veldig billig. Finner ikke en eneste en som koster over 30 000, og de har også en akseptabel km. stand.

Er det en grunn til det?

Og er det ikke sånn at renault har produsert motorene, og resten av bilen i tyskland eller noe sånt? Har det noe å si, sånn med tanke på kvalitet og driftsikkerhet? :)

 

Hvis det ikke ligger noen lik begravet et sted, så begynner 460 å ta en solid ledelse :p

Lenke til kommentar
460 er litt laber i kvaliteten i forhold til 740, 940 osv, men er ingen dårlig bil. Er ikke disse produsert i nederland?

En i familien hadde 460. Det var iallefall en skikkelig drittbil. Feil på støtt og stadig. 460 er vel også kjent som den Volvoen med dårligst kvalitet.

Lenke til kommentar

Man kan være heldig og uheldig. Jeg vet at 460 ikke er en super bil når det kommer til kvaliteten, det var derfor jeg sa den var dårligere enn andre typiske volvoer. Jeg hadde også hørt at 460 var en skikkelig drittbil, men det de jeg snakket med på et volvoverksted sa når jeg jobbet der var at de bilene var helt ålreit. Ikke en stjerne i volvos historie. Det var vel disse som ble laget på DAF i Nederland om jeg ikke tar helt feil. Ikke en bil jeg ville hatt som førstegangsbil, men ikke fremmed for å ha en som nr.2 bil.

 

jeg ville anbefalt deg en annen volvo. Eller kanskje en japse?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
460 er litt laber i kvaliteten i forhold til 740, 940 osv, men er ingen dårlig bil. Er ikke disse produsert i nederland?

En i familien hadde 460. Det var iallefall en skikkelig drittbil. Feil på støtt og stadig. 460 er vel også kjent som den Volvoen med dårligst kvalitet.

Der tar du feil, den er ikke kjent som volvoen med dårligst kvalitet, Alle kan være uheldig med bilen sin samtidig som andre kan være heldig med bilen de kjøper.

 

Men ikke snakk om at 460 har dårligere kvalitet enn de andre volvoene, tvert imot, men det vet du nok ikke før du har kjørt en selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
460 er litt laber i kvaliteten i forhold til 740, 940 osv, men er ingen dårlig bil. Er ikke disse produsert i nederland?

En i familien hadde 460. Det var iallefall en skikkelig drittbil. Feil på støtt og stadig. 460 er vel også kjent som den Volvoen med dårligst kvalitet.

Der tar du feil, den er ikke kjent som volvoen med dårligst kvalitet, Alle kan være uheldig med bilen sin samtidig som andre kan være heldig med bilen de kjøper.

 

Men ikke snakk om at 460 har dårligere kvalitet enn de andre volvoene, tvert imot, men det vet du nok ikke før du har kjørt en selv.

 

Man vet det vel om man har jobbet på et Volvoverksted? Har i tillegg snakket masse med mekanikere som har jobbet er i rundt 10 år, og alle vr enig i at 460 ikke var de beste fra volvo, tvert i mot. Jeg snakker ikke ut i fra luften her.

Men som du sa, alle biler er jo forskjellig, så det er ingen garanti for at den 460 han evt kjøper faller sammen.

Lenke til kommentar

Gutta på verkstedet vet som regel hva de snakker om, men var heller ikke innlegge ditt jeg sikta til.

 

Dessuten er det en renault mottor som står under panseret på det fleste 460ene, men er ikke den dummeste mottoren det heller. Jeg hadde ikke kjøpt en bil som hadde gått over 200 000km vis det ikke var fordi at det var en volvo (holdbarhet og kvalitet)

 

Driftsikker bil til den grei pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gutta på verkstedet vet som regel hva de snakker om, men var heller ikke innlegge ditt jeg sikta til.

Så da er den ikke spesielt driftsikker da? :p

 

Renaultmotorer finner man i flere Nissan-modeller også, og de er vel kjent for god kvalitet.

Jo den er driftsikker. Jeg sa at gutta på verkstedet vet som regel hva de snakker om. Ingen har sakt at den ikke er driftsikker og det tviler jeg sterkt på at de ville sakt på et seriøst bilverksted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et veldig seriøst bilverksted som bare driver med Volvo. Frydenbø bilsenter, kanskje du har hørt om det?

Men du har jo tydeligvis bestemt deg for at den Volvoen er driftsikker, uansett hva andre sier. Alt er relativt. Den er nok mer driftsikker enn en Jaguar fra tidlig 80-tall, men ikke i forhold til mange andre biler. Japse er den tryggeste veien å gå, og om man vil ha volvo kan man kjøpe seg en 360 og få bakhjulstrekk med på kjøpet. Evt en større bil som 740, 850, 940 da alle disse er teknisk bra biler med lite problemer.

Lenke til kommentar
Det er et veldig seriøst bilverksted som bare driver med Volvo. Frydenbø bilsenter, kanskje du har hørt om det?

Men du har jo tydeligvis bestemt deg for at den Volvoen er driftsikker, uansett hva andre sier. Alt er relativt. Den er nok mer driftsikker enn en Jaguar fra tidlig 80-tall, men ikke i forhold til mange andre biler. Japse er den tryggeste veien å gå, og om man vil ha volvo kan man kjøpe seg en 360 og få bakhjulstrekk med på kjøpet. Evt en større bil som 740, 850, 940 da alle disse er teknisk bra biler med lite problemer.

Har hørt om Frydenbø ja, de driver med renault og land rover vis jeg ikke har helt feil.

 

Nei jeg har ikke bestemt meg for at det er en driftsikker bil, men har hatt flere biler med åra og volvo 460 er en bil jeg har vendt tilbake til som jeg er svært fornøyd med. Den ligger kanskje ikke like høyt opp på lista som volvo 740, 850 osv. noe jeg er fullt klar over. Men det er ikke en dårlig bil av den grunn. Bare og passe på at man kjøper en 460 i bra stand som ikke er ungdomskjørt, det har en god del og si, gjelder alle bilmerker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den Frydenbø jeg jobbet på driver bare med Volvo. Med en sjelden Renault i blant, men i utgangspunktet bare Volvo.

Hvis man bruker tid på å finne en fin bil som er i god stand og er blitt godt tatt vare på, så har man nok en grei bil ja. Men en godt holdt japse i samme standen er et tryggere valg, med noen unntak.

Lenke til kommentar
Den Frydenbø jeg jobbet på driver bare med Volvo. Med en sjelden Renault i blant, men i utgangspunktet bare Volvo.

Hvis man bruker tid på å finne en fin bil som er i god stand og er blitt godt tatt vare på, så har man nok en grei bil ja. Men en godt holdt japse i samme standen er et tryggere valg, med noen unntak.

Ja japanske biler er ikke et dumt valg. Men volvo, Bmw og mercedes er biler som gjerne kan ha gått noen km ekstra uten at det har så mye og si på driverke på bilen osv i forhold til andre bilmerker. Så en Bmw eller en volvo i godstand med noen km på måleren er heller ikke et dumt valg.

Endret av cola98
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såklart er Volvo og Bmw bra biler, men om man absolutt vil ha en Volvo så er ikke 460 den beste bilen å gå for. Bmw er fantastiske biler det, så lenge de ikke er rævkjørt.

Skal man ha en billig Volvo, går man for en 740. Det er den Volvoen der jeg syns man får mest bil for pengene. Men man kan selvsagt være uheldig med en 740 også, for all del.

Lenke til kommentar
Såklart er Volvo og Bmw bra biler, men om man absolutt vil ha en Volvo så er ikke 460 den beste bilen å gå for. Bmw er fantastiske biler det, så lenge de ikke er rævkjørt.

Skal man ha en billig Volvo, går man for en 740. Det er den Volvoen der jeg syns man får mest bil for pengene. Men man kan selvsagt være uheldig med en 740 også, for all del.

Ja alle biler har sine minus og minuse på 460`n er rust i hjulbuene, utenom det så er det ikke så mye, men enig med deg 740 er bra biler, selvom de suger endel bensin.

 

heheh vi får nesten si oss enig der, god jul

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ungdomsforsikring på BMW er ikke akkurat billig, så det er dyrt å være ung og eie BMW (hvertfall typiske modeller som E36, E34, E30 osv.)
Det med forsikring vet jeg at jeg er dyrt, men faktisk ikke så fryktelig avskrekkende ca. 8500 i året for ansvarsforsikring, for en 318. Og det synes jeg faktisk ikke er så ille ;)

 

Jeg har også begynnt å vurdere volvo 850, så er det en driftsikker bil? Og hva bør jeg se etter? :)

Eller volvo 460 (de modellene etter facelift, fra 94 og utover)?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1044225

 

Har lagt inn mange tråder med svar på spørsmål om Volvo 850 og 940 der. 940-en er mer driftssikker enn 850-en. Om du vil ha en 940 med litt "facelift", så har du 960 nyere enn 95, disse er det sjelden problemer med og til tross for at motoren er fransk på disse, og de er nesten helt like 850 Sedan og S70 Sedan. Da får du også bakhjulstrekk å leike med :), noe som jeg mener er et must på en ungdomsbil.

 

960-ene er ganske sjeldne i Norge da, så de er litt dyrere enn 940 og 850. 850 ligger lavest i pris, pga mindre etterspørsel kanskje?

1. Han får seg aldri en 960 95+ for 30.000kr :-P

2. 960 med rekke-6 har ikke fransk motor

3. 960 er ikke en 940 med facelift, her er det over 1400 endringer(!), hvorav noen er ganske vesentlige, som f.eks. annen vinkel på ruter, forbedret kollisjonssikkerhet (front og sidekollisjon), irs og irs mk2, nye fjærbein++++.

4. 960 95 er ikke lik som 850/s70 :-P Kanskje for det utrente øyet, men bilen er vesentlig anderledes i utseende.

 

Ellers er det gode biler du anbefaler, men S70 faller også innenfor 960 95+ prisene (sånn ca).

En fin 960 95 koster gjerne 80-120.000kr (ser til tider noen bulkete og stygge går for rundt 60-70k).

En s70 koster gjerne 70-90.000kr (evnt mer, om det f.eks er T5).

 

960 95 er ganske sjeldent problemer med, det har du helt rett i.

850 er også en veldig sikker og driftssikker bil.

 

Jeg vil si eneste moderne volvo som han kan få for det budsjettet, må være 850.

S70 og 960 95 blir alt for dyr, selv den eldre 960 koster gjerne 40-60.000kr for et bra eksemplar.

 

Når du tenker på fransk motor, tenker du nok på PRV-6 Motoren, som var sammarbeidsprosjekt mellom Peugot, Renault og Volvo. Dette er V6 motorene B27, B28 og B280.

De motorene kom i: 260, 760, 780, samt noen EKSTREMT få 960 (første typen, veeeldig sjeldent).

 

Dog., blir det feil å kalle motoren fransk.

Opphavet til rekke-6 motoren som er i 960en, er et sammarbeid mellom Volvo og Porsches Weissach ingeniørsenter.

De fleste nyere volvomotorer (av bensin), bygger på samme konseptet med modulære motorer.

 

Dette beetyr at du f.eks. kan ta en 2.5 blokk fra 960, så kan du hive inn en 3.0 veiv fra s80t6, dette fører da til 2.8 liter slagvolum og tykke vegger. Stemplene kan du ta fra en annen volvo turbomotor, så har du lav kompresjon også.

 

Men, siden det er modulære motorer, er det litt mer "pes" å skru på, da kamakslene står i spenn under toppdeksel.

 

Mine anbefalinger:

* 240 1989 eller nyere, "rustfri", ikke bulkete, pen i lakken, samt bra i interiør (b230f, lh2.4) > veldig lett å turbokonvertere

* 850 95+

* 740 tic (kan kanskje finne en ok bil til 30k, men jeg tviler litt)

* 940 med b230f, lh 2.4

 

edit: skrev feil

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...