Gå til innhold

Lysbruken på en traktor.

Anthila

Anbefalte innlegg

Jeg selv har kjørt endel med traktor i endel år så har litt erfaring med dette, er ikke helt sikker på hvordan reglene er med lysbruk da det er endel år siden jeg tok lappen på traktor.

Men en ting jeg vil si til dere, prøv å sett dere inn i en traktor med henger og fronterlesser, særlig på litt mindre traktorer(90-120 hester) så har man ikke den beste oversikten.

Det er som regel en grunn til at man bruker "arbeidslysene" da som regel frontlysene er dekket av fronthydralikken /lasteapperat /vekter.

Men "arbeidslysene" er ikke så sterke, det er bare vinkelen de er satt i, da du som regel har 2 lys ned mot panseret/veien forran deg og 2 lys litt til siden.

Disse går som regel ann å få stilt manuel eller hvis dem er satt ut i litt feil vinkel pga noe har vært borti dem så kan dette være uheldig.

Spørs litt hvilken type vei du kjører på men når jeg har kjørt snø osv da har saftblanderen vært brukt flittig, da ikke er så lett se at en traktor plutselig kan ha farlig redskap bak på 3 punkten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men men, det er ihvertfall bedre med for mye lys, eller for lite... Møtte en traktor her en dag og han hadde 2 lys, venstre og høyre side av førerhuset. Langt unna lignet det jo på en bil som hadde dårlig lys. Såg ikke hva det var før jeg var ganske så close... Må si jeg blir "litt" irritert over slike ting :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...