Gå til innhold

Lysbruken på en traktor.


Anthila

Anbefalte innlegg

Var ut å kjørte bil forleden dag. Det var bekk mørkt og støttet plutselig på en traktor. Rutinemessig skrur jeg av langlysene og venter på at traktoren også skal gjøre det samme. Men neida. Så jeg blinker med lysene, men fortsatt ingenting. Nå begynner jeg liksom å bli greit blendet og ser såvidt ingenting. Lysene skyter rett inn i bilen og lyser opp det som er.

 

GREIT tenker jeg og fyrer opp langlysene mine for å gi tilbake med samme mynt. Men idet jeg tenker "jadda din p**k" fyrer han opp langlysene sine, og jeg får se noe av det sterkeste lyset jeg noen gang har sett. (Det var like før jeg trodde han ovenpå var kommet ned på en visitt. )

Dette fører naturlig nok til at jeg må stoppe bilen og vente til traktoren har passert før jeg kan kjøre videre.

 

Hvordan kan dette være lov?

Det samme gjelder forsåvidt trailere også, hvordan kan de ha lov til å bruke så vanvittig sterkt lys? De kan jo få Ola normann til å kjøre rett i grøfta med den lysbehandligen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når ble xenonlys ulovlig?

Mener da at VW leverer enkelte biler med dette som standar-utstyr.

 

Og til trådstarter; Poenget er som oftest ikke at det er så skarpe lys, men at lysene står i en annen høyde og treffer deg på en annen måte enn når biler kjører forbi. Hadde du truffet på en bil med samme lysene tror jeg ikke du hadde reagert så kraftig.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange traktorer har på lysa bak er på grunn av at det hender de har med seg ting som stikker lenger ut enn baklyktene, og da har de på lyset slik at disse tingene skal være mulige å se.

 

Er hvertfall dette jeg fikk forklart da jeg var irritert på en traktor som blenda meg med disse j... baklysa sine...

Lenke til kommentar
Og til trådstarter; Poenget er som oftest ikke at det er så skarpe lys, men at lysene står i en annen høyde og treffer deg på en annen måte enn når biler kjører forbi. Hadde du truffet på en bil med samme lysene tror jeg ikke du hadde reagert så kraftig.

 

Driter jo i hvor lysene står, poenget er at de blender som bare faen. Hvordan i all verden skal jeg kunne kjøre i heletatt?

Lenke til kommentar

Har sitti på med traktor når det var mørkt. Denne tratoren hadde frontlaster, og kunne ikke kjøre med denne på maks høyde pga tlf-kabler, strømledninger og greier. Så vi måtte kjøre med lasteren rett foran panseret for å kunne se noe, og ikke ødelegge noe.

 

Dette førte til at lysa foran på traktoren ble fullstendig borte i fronten på lasteren. vi måtte dermed kjøre med lysene på taket for å se noe, disse er skarpe, sittter høyt og kan fort blende. Sikkert noen som irriterte seg over dette, men det var nødvendig! Så, man må nesten ta litt hensyn til en traktor som bruker mye lys om natta.

 

Heller bli blenda enn å bli spidda på en plog eller høygaffel?

Lenke til kommentar
Når ble xenonlys ulovlig?

Mener da at VW leverer enkelte biler med dette som standar-utstyr.

 

Og til trådstarter; Poenget er som oftest ikke at det er så skarpe lys, men at lysene står i en annen høyde og treffer deg på en annen måte enn når biler kjører forbi. Hadde du truffet på en bil med samme lysene tror jeg ikke du hadde reagert så kraftig.

Er ulovlig å ettermontere hvis man ikke installerer automatiske justeringsmotorer, samt sensorer på begge aksler (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar
Heller kjøre på dagen enn å være traffikkfarlig`?

Kan sitere fra et hefte som heter "VIS TRAFIKKVETT PÅ TRAKTOREN" som jeg har liggende hos meg nå:

"Unngå kjøring på offentlig vei på tider med stor trafikk ellers (rushtiden m.v.)"

 

Dette tilsier vell egentlig at man mener at man skal kjøre sent om kvelden eller tidlig om morgenen, og da får man konsekvensene som mye lysbruk.

 

Står også: "Bruk, ikke misbruk, varsellykt med blinkende gult lys". Når en traktor kjører med slikt lys kan det bety at han/hun kjører med bredt utstyr og varsler om dette, og da skal bilen ta hensyn, som som oftest blir å stanse bilen.

Lenke til kommentar
Sett dere inn i traktorførerens situasjon da.. Er ikke alltid like lett å kjøre med redskaper bak seg i mørke natten uten lys .. SPESIELT ikke uten ryggelys!

 

Hvorfor i i alle dager skulle du trenge tusenmetringer BAKOVER når du kjører FRAMOVER?

Herre jesus altså. Om du står å rygger eller styrer med noe annet og må rygge, så kan du bruke det, men ser ikke vitsen i å bruke det når du kjører på hovedveien når du ikke brøyter o.l.

Lenke til kommentar
Må også anmelde alle som kjører med xenonlys. Forferdelig.

Selv med nærlys skjærer det i øynene når det er fullstendig mørkt ute.

 

Humper i veien. Dårlige motorer som styrer lysene.

Eh... xenon er jo fult lovling så lenge du har automatisk høydejustering (eller hva det nå er) Men å ettermontere det er en annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar

Har selv Xenon lys på min bil, prøver å kjøre med grøftlys og parkeringslys på dagtid så mye som mulig, for de lysene er sterke. Men det verste er når motgående kjøretøy blinker med lysene når de selv har Xenon lys. Skal nå til å bytte ut lysene til en litt svakere utgave som så er blåere i lys men ikke like skarp.

 

Når det gjelder traktoren så er den pliktig til å lyse opp all påheng den har, men syns selv at de må vise skjønn om hvor kraftig lys de skal benytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...