Gå til innhold

Ubuntu 8.10 og Vista fildelingsproblem

Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner som kjører på Vista. Den ene fungerer som filserver. Jeg benytter naturligvis passordbeskyttet tilgang, det vil si at "alle" eller "Gjest" naturligvis ikke har tilgang.

Jeg har også en maskin som kjører Ubuntu 8.10. Jeg har filer på denne jeg vil dele med Vista maskinene, og jeg vil selvfølgelig ha de bruker og passord beskyttet, ikke delt med med alle.

Jeg trenger en "smb.conf" fil som fungerer for ett slikt oppsett.

Jeg har forsøkt å endre sikkerhetsprotokollen i Vista:

http://www.builderau.com.au/blogs/codemonk...htm?p=339270746

Jeg har opprettet samba bruker og passord, men jeg får dette rett og slett ikke til å fungere.

Hvis noen har en "kakeoppskrft" fra en standard 8.10 installasjon, så ville jeg sette veldig pris på all hjelp. Bare husk at jeg ikke er villig til å anonym pålogging uten passord og brukernavn.

Hvilken pakker trenger jeg utover det normale? Hva skal til for å få Ubuntu og Vista til å snakke sammen?

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger Samba for fildeling med Windows(og du trenger ikke å endre på Vista).

På toppen i forumet finner du en guide for hvordan du sette opp en "hjemme server" med Ubuntu, hvorpå det forklares hvordan man setter opp Samba med krav om brukernavn/passord(se side to).

Er det noe du ikke forstår der så er det sikkert noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Kakeoppskrift (med mer) finner du i den offisielle dokumentasjonen:

https://help.ubuntu.com/community/SettingUp...%20SMB%20shares

Takker for tipset. Nå er jo ikke innholdet i den dokumentasjonen særlig fersk, da det ikke går å konfigurere nettverkskort på den måten som beskrives der.

Ved å følge beskrivelsen i lenken du har gitt, så får jeg kun kontakt fra Ubuntu til Vista er ved hjelp av cifs, Nautilus finner kun maskinene men ikke noen mapper. Ett annet problem er at maskinen henger når den slåes av, med en feilmelding om at en cifs ikke svarer.

Mest alvorlig, Ubuntu har en tegnsettfeil mot Vista, da filer med æøå i filnavnet på Vista maskinen ikke er tilgjengelige. Hvordan fikses dette?

Frode

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke å rote med smb.conf?

Åpne Synaptic og legg inn "system-config-samba". Her kan du legge til brukere og shares osv.

Ligger i System > Admin. > Samba

Nå har jeg ingen Vista-maskin så jeg kan ikke teste.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Ett annet problem er at maskinen henger når den slåes av, med en feilmelding om at en cifs ikke svarer.

Ta en titt på denne tråden

Samba guiden det er referert til ser veldig lik ut den jeg fulgte når jeg satt det opp. Resultatet mitt er postet her. Ellers så er det masse treff på ett google søk med f.eks ubuntu samba windows share.

Takk for tilbakemelding. Jeg har sittet i noen timer med dette, og fant iocharset=utf8 løsningen du også benytter. Jeg har ikke definert file_mode, så jeg kjører med 0700?

Når det gjelder cifs avmontering ved restart eller avslutting brukte jeg denne løsnigen:

http://blog.avirtualhome.com/2008/03/10/ub...m-cifs-related/

Jeg har jo egentlig ikke helt peiling på dette her, så jeg aner egentlig ikke om det scriptet du lenket til er bedre?

Dette er jo ikke akkurat ett ferskt problem.

Jeg finner også shares i Nautilus hvis jeg skriver inn share navnet for hånd, typisk etter å funnet maskinen ved å legge til share navnet.

oj88:

Jeg skal ta en titt på system-config-samba. Takker for tipset.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...