Gå til innhold

Noen som har lagd en robot før?

Anbefalte innlegg

Hei, har litt mye fritid så tenkte jeg kansje kunne begynne med et slags prosjekt. Kunne vært kult å lagd en robot(Ikke en med 2 bein og 2 armer som gjør alt du ber om) Men en på hjul, som jeg kan programere til å skjøre og sånne ting. Så noen som har gjort det før. Så en torturial på nettet hvordan man kunne lage en robot for under 50USD, men jeg syntes den var dårlig forklart. Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basic stamp - boe-bot er jo ganske tøff da. Også er jo basic stamp prosessoren veldig lett og programmere også og i boe-bot pakken får du med allt som trengs (robot, prosessor med programmerer og drivkretser ferdig lagt sammen og et eksprimentkort som du kan feste flere sensorer, ol. til)

De selger dette på Elfa

(Husk og velge riktig: USB eller seriell kabel (USB hvis pc'en din ikke har "printerport") USB er jo mest praktisk da)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Lego NXT, vi har lagd roboter på skolen siden sommeren med Lego :D

Vår oppgave var å lage en robot som får 5 dassruller ned fra et hvilket som helst bord uten å falle ned selv, det er en utfordring!

Men mulighetene er MANGE med et slikt sett. Programmeringen er drag'n drop, forholdsvis enkelt

Lenke til kommentar
If input 5 is 1 then go to "pooper"

Slike ting. Husker ikke helt.

Minner veldig om basic.

Lego sitt system er genialt. Kontrollboksene deres kan også programmeres ved hjelp av et programmeringsspråk (husker ikke hva det heter, basic lignende tror jeg), vil tro dette gir en del flere muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg har den opprinnelige Lego Mindstorms versjon 1.0.

I tillegg til at jeg har bøttevis med legoklosser.

Det fine med Lego er at du slipper å kjøpe ekstrautstyret, det lager du jo selv!

Litt begrenset utvalg av sensorer er det jo... Du har brytere, lyssensor, rotasjonssensor, termometer, og muligens noen flere. Men du får kun koble til 3 sensorer og 3 motorer.

Veldig bra system for begynnere. Men det hadde vært fint med flere tilkoblinger for utstyr.

Lager du en robot, bruker du en motor per side (den styrer som en tanks, enten du bruker hjul eller belter), og da har du bare en motor igjen til å åpne eller lukke f.eks. en gripeklo. Du har ikke muligheten til å løfte og rotere armen. Det er litt synd.

Det er begrenset hvor avansert man kan bygge med Lego.

At programmeringssystemet som følger med er drag-drop gjør ikke at det blir veldig simpelt, det er et ganske kraftig språk. Mulig at det er enda bedre å skrive det i NotePad, men de færreste kan sette seg inn i slikt.

En dag når jeg tjener en halv million i året, har kjerring og unger, hytte og båt, da skal jeg bygge en kamprobot.

Vet ennå ikke hvordan, men en foreløpig plan er å bruke deler fra en gravemaskin, og bygge en slags tanks.

Ja, det blir et stort beist. Vet ikke om den skal fjernstyres eller jeg skal sitte i den selv, men den skal ha paintball maskingevær, det er sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...