Mannen med ljåen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hallo jeg sitter her foran tven og ser på nrk1. Plutselig var det noen som sa noe om å få KREDITT. Såvidt jeg har fått med meg betyr kreditt at man kjøper noe og betaler senere. Kan dere si hvordan dette ordet brukes riktig på norsk og engelsk? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kreditt: "økonomisk tillit som en person" Kan nok brukes i overført betydning. Cred er ikke et norsk ord Ref: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Engelskspråklige gir cred eller credit i betydningen 'anerkjennelse' for en utført bragd. Men hva har det med økonomi å gjøre? Fortjener man økonomisk troverdighet hvis man har utrettet en bragd? Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Credit har sannsynligvis ikke noe som helst med økonomi å gjøre i denne sammenhengen. Foruten kreditt kan credit bety vekttall, anerkjennelse, kildeangivelse og mer til, hvorav kreditt er det eneste som har med økonomi å gjøre. Credits er rulletekstene i en film. Man kan kanskje si at på norsk har ordet kreditt som regel en økonomisk betydning (henstand på betaling), mens det engelske credit oftest har med anerkjennelse å gjøre. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Som nemt ovenfor kan cred vere anerkjenelse. Foreksempel hvis eg gjer noko, eller seier noko det står repsekt av får eg "cred" for det. Eg likte dømet med rulletekst. Sei at eg har laga ein film og får namnet mitt i rulleteksten. Det er "cred". Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) I følge Ordnett.no kan man bruke kreditt på samme måte som det engelske ordet cred. Den nettbaserte ordboken til Universitet i Oslo er derimot ikke helt enig. Endret 29. desember 2008 av member-101642 Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er vel berre til å byrje å bruke "kreditt", så er det slang det òg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå