Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan unngå tap av data?

Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke helt om dette er rett kategori for tråden så flytt den ved behov moderator :)

Nå står jeg på terskelen til å formatere maskinen min for å starte den på nytt og få renset innvendig i kabinettet. Jeg har gjort dette en gang tidligere for drøyt to år siden da jeg bygde denne maskinen, men da gjorde jeg en stor bommert. Jeg glemte ALLE bildene jeg hadde lagret på maskinen, alt av musikk og dokumenter og de tingene man bare regner med er der hver dag :(

Så det jeg lurer på nå er rett å slett.. Før jeg starter reinstallasjon, hva anser dere som viktig å ta kopi av og dra med videre fra deres egne maskiner? Jeg spør bare for å få litt tips til hvilke ting jeg skal leite etter osv. Spiller en del COD online og vil såklart ha med meg player profilen min, men er det noe mer dere anser som like viktig til de dagligdagse tingene man har lagret på datamaskinen?

-Øivind-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bilder dokumenter er en selvfølge. piratkopierte programmer er også et must så du slipper å lete pånytt etter de. savegames er opp til en selv. har nesten ikke bruk for det uansett. gratisprogrammer laster du ned pånytt. rydd skrivebordet og ta vare på det som ligger der. Musikk tar du kopi av. veldig viktig. er det mest irriterende og laste ned pånytt.

Lenke til kommentar
bilder dokumenter er en selvfølge. piratkopierte programmer er også et must så du slipper å lete pånytt etter de. savegames er opp til en selv. har nesten ikke bruk for det uansett. gratisprogrammer laster du ned pånytt. rydd skrivebordet og ta vare på det som ligger der. Musikk tar du kopi av. veldig viktig. er det mest irriterende og laste ned pånytt.

Er med på det du skriver her, men en ting til jeg lurer på. Jeg har jo 6 forskjellige HDD i maskinen nå, det er jo såklart bare C: jeg formaterer, men alle spillene er installert til en annen harddisk, og jeg vil tro noen av filene til hvert spill også vil legge seg inn på C:? Må jeg da slette de gamle installasjonene og installere spill på nytt? Det samme gjelder vel forsåvidt alle programmer også, men det var jeg klar over. Er bare usikker på om det legges "noen" filer på C: ved installasjon av spill til andre harddisker?

Lenke til kommentar

alle systemsettinger ligger på C:\ (forutsatt at den er satt opp som primært bootmedia)

Ved formatering av bootpartisjon må du reinstallere samtlige programmer som har systemsettingene sine i den. I praksis vil det si alt.

Det du bør ta vare på er litt avhengig av dine lagringsrutiner.

Det kan lønne seg å kopiere hele brukerprofilen din over til et backupmedia.

Samt eventuelle filer du har lagret andre steder.

Lenke til kommentar
alle systemsettinger ligger på C:\ (forutsatt at den er satt opp som primært bootmedia)

Ved formatering av bootpartisjon må du reinstallere samtlige programmer som har systemsettingene sine i den. I praksis vil det si alt.

blæh, det var det jeg fryktet :( Men men, da har jeg en helg foran meg som jeg vet hvordan jeg skal bruke. Data og styrepils neste :D

Jeg har en gyldig vista ultimate 64bit, Men cd´en ble borte under flytting forrige mnd har jeg funnet ut. Kan jeg skrive ned informasjonen som står på "min datamaskin --> egenskaper --> lisensnøkkelinformasjon og ringe microsoft for en tilsvarende cd? Eller er jeg nødt til å laste ned en piratversjon for å få brukt min egen lisens videre ved hjelp av telefonaktivering? Eller er jeg så uheldig at jeg må kjøpe meg en ny vista lisens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...