Gå til innhold

Jeg vil ha et "fest-kamera", noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil gjerne ha meg et kamera som tar bra bilder under nokså mørke forhold, som f.eks. på en fest. Kameraet burde også være ganske lite, ha LCD skjerm og bra design. Noen tips?

Sony Cyber-shot DSC-P32, canon a70 eller nikon coolpix 2100/nikon collpix 3100

Lenke til kommentar

Litt sent ute, men vil anbefale Casio Exilim. Har det selv og det er et genialt festkamera, med mulighet for manuel styring av hvitbalanse, noe som gjør det bedre i mørke forhold enn mange andre kamera. Se bilder på www.nextri.com :woot:

Lenke til kommentar

Alltså, om det er et "fest"-kamera du skal ha, da hadde i hvert fall ikke jeg lagt noe mye penger i det, men kjøpt et brukt kamera som er greit nok. Men når alt kommer til alt, vil du virkelig ha dokumentert hva du gjorde idet alkoholholdig drikke tok over? Det vil i alle fall ikke jeg... og bilder gjør det ikke mye bedre...

Men, tenk over litt -> FEST-kamera? Skal vi legge mange tusen i et slikt utsatt teknologisk objekt? Tror ikke det...

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et exilim ex-m2 til fest&fyll, det fungerer utmerket! Størrelsen gjør at det er greit å ha med seg overalt, og designen er jo ypperlig.

I tillegg er ex-m2 et godt blandingsprodukt, jeg bruker det ofte som mp3-spiller (helt ålreit lydkvalitet om du kaster original-øreproppene). Bildekvaliteten er imponerende i forhold til størrelsen på kameraet.

Om du ikke trenger lyd-delen av kameraet kna du gå for det nye ex-s3 med 3.2 mill pixler. Dette burde sørge for anstendig bildekvalitet utover de krav en stiller fra siste rølpetur på byen..

Lenke til kommentar

se på olympus' nye c-150. jeg tror dette er det ultimate festkameraet:

2 MP

1500 spenn

ingen optisk zoom (du slipper treig autofokus DETTE ER VIKTIG.) Jeg har Camedia 220zoom, med 3x optisk. Autofokusen på det kameraet gjør at mange minner renner vekk.

Olympus er kjent for gode billig-modeller..... Jeg tror ikke du kan gjøre et dårlig kjøp her. På festkamera er også blits en nødvendighet (derfor ikke Mustek Gsmart 1,2 eller 3)

Lenke til kommentar

Eg hadde eit canon ixus v kamera som eg hadde med på fest, det gjekk bra i nesten eit år, før ein kis tømmte øl i lomma mi..... tok eit par tusen bilete uten problem. Og det fekk gjennomgå ein god del.

Men eg er ikkje akkurat kjennt for å vrake ting...

Kjekkt å ha forsikring!

Er eit ganske solid og lite kamera som tek heilt ok bilete, tek litt tid å lade blitsen igjen, men som regel ikkje eit problem.

Ganske greit å putte i lomma.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mitt Cannon S40 til fest kamera....

Men jeg tar det ikke med på byen, bare på private fester. Også passer jeg på at det ikke blir liggende å slenge når jeg ikke tar bilder med det. Lar andre bruke det til å ta bilder, så lenge jeg ser at de tar på håndreimen for å unngå at de mister det i bakken....

Dette hørtes kanskje ut som mye pes, men faktisk har det gått veldig bra hittill.

Du må nesten ha litt bra kamera da... hvis du får tatt ydmykende bilder av venner og beskjente må du ha muligheten å ta en god a4 framkalling av bildene og virkelig minne dem på tabbene, om og om igjen.... :roll:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hadde med meg mit canon a70 på fest i går og det funka meget bra,ein ting eg brukte veldig mye var video saken,(moro og filme når folk gjør sprø ting som prøver og sykle etc) tok og ein del bilder,syns det funka veldig bra,greit vis du kjøper deg ei "veske" til kamera så bare kaster du det i det når du ikkje bruker det (ungå og ha det mit på bore) fikk fint plass til kamera i lomma,det var ikkje noe problem,det er veldig godt flash på kamera og det er kjekt,(vel dei du tar bilder av liker det jo ikkje da men det er ikkje farlig) er veldig moro og ha bilder digitalt får og legge dei på nett seinare og se tilbake på dei :) tok mange fest bilder med mit agfa 1280 og funka bra det og,egetlig så funker vel dei fleste til fest kamera og det med prisen er ikkje så mye og bry seg om egetlig siden det er ofte dyr egen andel og om du "mister" eit til 6000 kr og må betale 1000 kr i egen andel eller mister eit til 2000 og betaler 1000 kr i egen andel har lisom lite/ingen ting og sei.......

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på det samme. Har et C-2040 som ikke blir med overalt fordi det er litt for stort. Tror jeg ender opp på Canon A300 av følgende grunner.

-Forholdsvis lite og lett

-Billig

-Compact Flash

-Ingen utstikkende deler (lommevennlig)

-Raskt

-AF-hjelpelampe

Det kunne kanskje være kjekt med optisk zoom, men jeg tenker at det muligvis bare vil bli et distraksjonsmoment på et 'knipsekamera'.

Lenke til kommentar

Jeg synes no Sony sitt U10/U20 kamera ser super snertent ut jeg.

Har holdt i det, og det er så lite og nett, at det føles som et leke tøy.

Er jo på str. men en (audi) bil nøkkel jo....

U20 = 2mpx og blitz... mini lite kamera... ser ut som en fake leke kamera man har i nøkkelknippa... hehe...

Frontdekslet går litt lett opp merka jeg.... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For de aller fleste kamera vil begrensningen være en eller flere av nedenstående:

Problem 1: Blitzen rekker ikke langt nok.

Problem 2: Blitzen lades opp for langsomt

Problem 3: Linsen har for dårlig lysstyrke til å ta bilder inne uten blitz.

Ursa sier at autofokus på C220Z er for treg, men det er nok ikke tilfelle. Dette skyldes problem nr 2. Manuell hvitbalanse (noe de fleste kamera har) kan være en fordel å bruke for den som gidder, men dette fikser du like greit i PhotoShop etterpå. Du må også regne med å etterbehandle røde øyne.

Generelt til bruket du beskriver:

1: Velg en modell med rask blitzopplading

2: Velg en modell med stor blenderåpning (lysstyrke i optikken)

3: Velg en modell med kraftig blitz.

Problemet er at dette får du ikke uten å betale for det. Etter min egen erfaring er problem 2 det mest påfallende ved et kamera til party-bruk.

Til den prisen du nevner: Good luck!!

Lenke til kommentar

Hei!!

Skulle bare si at jeg prøvde å stille manuell hvitbalanse (VOLDSOMT godt poeng der) men desverre ble ikke kameraet merkbart raskere, det tar fremdeles ca 2 sekunder å fokusere og litt mer når du trykker helt ned (halvt ned for fokus og helt for å ta bilde)

Æsj... Hadde blitt utrolig glad om det hadde funka. Men men, bra kamera er det uansett. Men det er en annen ting som tar ekstremt lang tid, og det er lagringen til minnet. Tar ca 10 sekunder mellom hvert bilde (blitsen lades opp igjen).. som du sa ser jeg (zanta altså).

Linsen er god også, men ærlig talt bruker jeg ikke mye zoom, så det er derfor jeg anbefaler (til fest, vel å merke) et kamera uten optisk zoom. Det høres idiotisk ut, men jeg har da litt peiling for farsken! :) de fleste "proffe" vil aldri ta i et kamera uten zoom. Men kamera med fast optikk har ofte større lysstyrke også, så det er en tradeoff.

Så mine tips blir som mange andre her:

* blits über alles! Se om du finner kamera som har fått godsnakk ang. blits både når det gjelder hurtighet og

* rangerte minnekort (først=best): CF, SM, MMC, MS, SD (XD veit jeg ikke pris og ytelse på)

* størrelse og robusthet.

Det viktigste ved festbilder er IKKE gode bilder, det viktigste er AT BILDENE BLIR TATT!

Lenke til kommentar
Hei!!

(...)

rangerte minnekort (først=best): CF, SM, MMC, MS, SD (XD veit jeg ikke pris og ytelse på)

(...)

Pussig at du rangerer SD sist, dette begynner jo å bli en ledende standard. Og den er mye kjappere enn f.eks. MMC, noe som er greit når du skal ta øyeblikksbilder og vil lagre bildene kjapt.. De lager også relativt store SD-brikker nå, større enn flere andre, så der er det heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Okei da, jeg beit over litt mer enn jeg kan tygge. Jeg har bare brukt følgende: CF, SM, MMC og MS

Her er min oppfatning, men legg merke til at dette er mindre relevant enn andre kriterier når det kommer til kjøp av kamera. MEN husk at man fortsetter ofte med samme minnestandard for økt kompatibilitet med andre minnebaserte produkter (mp3-spiller, videokamera m.m) så dette spiller likevel en rolle:

CF:

+utvalg

+pris

SM:

+pris

-produksjonsstopp

MS:

-dyrt

-kun Sony-produkter

MMC: (skulle vært lengre ned ja)

-produksjonsstopp

SD:

-dyrt

-må bruke .WM*-filtyper (tar gjerne imot mer info)

for de som liker WMA-filtypen, anbefaler jeg at du tar en titt på http://www.digit-life.com/articles/mp3pro/ så skjønner kanskje alle hvorfor jeg maser så himla mye etter mp3pro-støtte i alt som fins.

XD:

-dyrt

Det er frustrerende lite tester som setter de forskjellige minnestandardene opp mot hverandre, men du finner en veldig god test av i hvert fall CF-kort på dpreview.com, sjekk den ut.

Så i dette subjektive jeg har skrevet her, så er det lite om ytelse. Men det virker som om det bestandig er kameraet, i hvert fall når det er snakk om konsument-kamera, som kommer til kort når du vil ta mange bilder etter hverandre. Dessuten må du ha USB 2.0 eller firewire om du skal nytte deg av de raskeste løsningene (USB 1.0 er bare 12mbit= 1,5 mBps)

Da må du også oppgradere til XP service pack 1, og det kan du kun gjøre om du har en lisensiert utgave av windows :D så det mye å tenke på..... .......... For eksepel semesteroppgave på 20 sider ferdig til onsdag... AURgh!

sneiks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...