Gå til innhold

hvordan få sånn lyd på gitaren?

makrellen111

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oj. Det er vanskelig å svare på, særlig siden jeg ikke er i nærheten av å få det til selv, men der er jeg i og for seg i selskap med flere :)

Etter min mening er den sørgelige sannheten slik:

Kjøp deg en grei Ibanez i S- serien, og en anstendig forsterker. Lås deg inne på rommet ditt, og bruk mesteparten av dagene til å øve på gitar. Mange timer hver dag i mange år. Etter hvert som du sliter ut utstyret, kan du gjerne gå opp i pris, slik at du har en meget bra gitar og forsterker etter noen år.

Da har du slik lyd. Den er nok ikke til salgs i butikken, uansett hva de som selger forsterkere, effektbokser gitarer, strenger, plektre og andre godsaker forsøker å fortelle oss.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Først så øver du. Så øver du. Deretter øver du. Til slutt kan du avslutte med litt øving. Da skulle du være der. :)

omg idioter.

jeg mente hva slags effektgreier man å ha for å få en slik lyd

IKKE SPILLINGA.

kan spille bra nok allerede.

men får ikke sånn lyd på gitaren.

pga at jeg ikke har noe effektboxer elelr no som helst.

bare forsterker og gitar..

Lenke til kommentar

Med en distortion pedal er mye gjort. Det er klart, når det gjelder slike studioinnspillinger kan man jo leke seg mye med lyden/gitartonen, legge på klang etc.

Skal man reprodusere slikt live vil man jo trenge mer utstyr, det er jo ikke for ingenting at gitarister har svære racks med seg på turne. Når det gjelder denne låta er sologitaren ganske enkel i forhold til mange andre produksjoner synes jeg, så med en god vrengpedal vil du nok kunne få en ganske brukbar lyd.

(Dog, ikke spør meg om konkrete tips når det gjelder akkurat hvilke pedaler osv. siden jeg ikke er helt oppdatert på det området. Boss Metal Zone pedalen min begynner å dra på åra :p)

Lenke til kommentar
Lås deg inne på rommet ditt, og bruk mesteparten av dagene til å øve på gitar.

<snip>

Da har du slik lyd.

Først så øver du. Så øver du. Deretter øver du. Til slutt kan du avslutte med litt øving. Da skulle du være der. :)

<snip>...folk som faktisk vet hva de snakker om

Nuvel. Folk som sier at du bare må øve mer for å få den lyden vet ikke hva de snakker om. Uansett om du øver 10 timer om dagen i 100 år vil du ikke få "den lyden" uten bruk av effekter. Du vil heller ikke få den lyden bare ved å kjøpe effektbokser. Gitar er et av de instrumentene hvor utstyret har veldig mye å si for hvilken lyd du får ut, men selvsagt må det øving til også.

Selv har jeg ingen anelse om hvilket oppsett som ble brukt på den låta det ble linket til men et Google-søk på Joe Satriani effects ga blant annet denne:

post-54182-1228590765_thumb.jpg

Da vet du hva du skal ønske deg til jul. ;)

Lenke til kommentar

Jeg startet innlegget mitt med å si at det var vanskelig å svare på, og jeg ser jeg hadde rett.

Siden spørsmålet var kort, tok jeg for meg det jeg mener er viktigst. Gitarlyden er faktisk ganske naturlig i den låta, tror jeg, kan ikke se for meg at det kreves "rack på rack" med effekter for å få til en slik lyd for en dyktig gitarist.

Uansett hva man måtte mene om det, er jeg overbevist om at mesteparten av lyden man hører på leadgitaren i dette klippet kommer fra fingre, og ikke fra boks.

Det som kanskje er vanskelig å skjønne ut fra mitt innlegg, er at hvis du bytter utstyr med Satch, kommer han til å låte noe i nærheten av det du hører på klippet. Det kommer ikke du til å gjøe, selv med hans utstyr.

Men siden kjeklulf viser fram hva som kan kjøpes av denne lyden, må jeg si meg enig med han. Det er flere av boksene som vises fram som ikke er i bruk, jeg hadde startet opp med en CH-1, DS-1 og en DD-2 eller noe tilsvarende. Klang har du kanskje på forsterkeren din.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

jevla nisser

vis dere påstar at man kan få en sånn lyd ut av gitaren uten å bruke noe form for effekter så er dere faen meg passe dumme.

kan ikke få en sånn tone ut av gitaren uten noe form for effekter.

selv om du har spilt i 100 år.

Er det noen her som spiller gitar i det hele tatt forresten?

Eller svarer dere bare for å svare?

Lenke til kommentar

Holder på å knekke sammen av latter :lol:

Du, mister Makrell, hvilken spisskompetanse innen faget er det du har, siden du hardnakket påstår at man ikke får den lyden uten effekter selv om man har spilt i hundre år, og kaller oss som mener det for "jevla nisser"?

Nå hørte jeg sangen sist for noen timer siden (setter ikke på musikk midt på natten heller), men det høres ut som en rørforsterker med litt reverb.

Lenke til kommentar

Spar til noen ordentlige pedaler. evt. litt fuzz men får den litt lukket..(med den lille spaken du har nederst på gitaren vet du)

litt av alt egentlig.

eller evt. går til en musikkforetning, koble på gitaren din til en forsterker og så får en fra personalet til å hjelpe deg med tips og triks :)

det er faktisk sant som trådstarter sier; clean lyd høres ikke sånn ut. bare så det er sagt. :)

Endret av knappapap
Lenke til kommentar
det er faktisk sant som trådstarter sier; clean lyd høres ikke sånn ut. bare så det er sagt. :)

Sant nok, men jeg skal love deg at han neppe hadde klart å reprodusere det selv om han hadde brukt Satriani's utstyr.

Siden han "kan spille bra nok allerede." så burde han vite hva han trenger av utstyr.

post-36673-1228612901_thumb.jpg

Take a pick. Anyways, en kommer nok i nærheten med Peavey JSX og noen standard Boss pedaler ala DS-1, DD-3, CH-1.

Endret av Dandor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Siden du ikke har noen form for effektbokser fra før, kan du jo skaffe deg en multieffekt boks. jeg har sjøl vært innom GT3. GT6 og GT 8 fra BOSS; og der er det nesten uendelig hva du kan få til med litt fikling. vi snakker selvfølgelig ikke satriani kvalitet, det får man bare med racks og rørforsterkere og ellers alt mulig av kostbart utstyr, men du kan komme tilfredsstillende nærme! det er ikke mulig å gi noe entydig svar på hvordan du ska få akkurat slik lyd, da må du ha samme gitar, samme effektutstyr, samme forsterkere osv.

Jeg vil hvertfall anbefale en multieffektprosessor til å begynne med, da kan du prøve deg frem. med BOSS' gt serie har du i tillegg til massevis av grunneffekter med alt av finjustering, forskjellige innebygde pre-amper og equalizere.

det jeg begynte med, var en BOSS MT2 metal zone og en tilsvarende equalizer boks til ca 1000 kr stk (det kosta de hvertfall den gangen;). sammen med marshall rør komboen min hadde jeg mange timer fikling og ufattelig moro med dette. Satriani bruker jo i tillegg en del wah wah/whammy, noe du også har inkludert i BOSS' effektprosessorer (om enn ikke så bra akkurat den biten. kan ikke sammenlignes med en ekte cry baby f.eks.)

SO, skaff deg no pedaler/bokser og prøv deg frem sjøl. alt avhenger av kombinasjonen av gitar, mic'er (om du har single coil/humbucker og hvilket merke). forsterker, effekter, instillinger på forsterker, diskant og bass på gitar, og hvilke mic du bruker (hals, stol, begge osv). kort sagt, et uendelig antall kombinasjonsmuligheter.

Lenke til kommentar
jevla nisser

vis dere påstar at man kan få en sånn lyd ut av gitaren uten å bruke noe form for effekter så er dere faen meg passe dumme.

kan ikke få en sånn tone ut av gitaren uten noe form for effekter.

selv om du har spilt i 100 år.

Er det noen her som spiller gitar i det hele tatt forresten?

Eller svarer dere bare for å svare?

God morgen, Makrellen.

For det første mener de ikke at du får lik lyd hvis du spiller uten effekter, de mener at du må jobbe med spillingen, og det vil hjelpe. Det vil kanskje også hjelpe mer en forskjellige effekter. Nøkkelen til Satrianis lyd er nok hans unike spillestil.

Jeg tror de fleste her både er bedre en deg å spille gitar, og spiller.

Pass kjeften din!

Lenke til kommentar
Lås deg inne på rommet ditt, og bruk mesteparten av dagene til å øve på gitar.

<snip>

Da har du slik lyd.

<snip>...folk som faktisk vet hva de snakker om

Nuvel. Folk som sier at du bare må øve mer for å få den lyden vet ikke hva de snakker om. Uansett om du øver 10 timer om dagen i 100 år vil du ikke få "den lyden" uten bruk av effekter. Du vil heller ikke få den lyden bare ved å kjøpe effektbokser. Gitar er et av de instrumentene hvor utstyret har veldig mye å si for hvilken lyd du får ut, men selvsagt må det øving til også.

Selv har jeg ingen anelse om hvilket oppsett som ble brukt på den låta det ble linket til men et Google-søk på Joe Satriani effects ga blant annet denne:

post-54182-1228590765_thumb.jpg

Da vet du hva du skal ønske deg til jul. ;)

Ja er jo sikkert ikke noe dyrt i det hele tatt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...