Gå til innhold

Har politi og myndigheter overgitt Oslo? Er vi iferd med å akseptere vold og drap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønte ikke hva den overskriften henviste til. I artikkelen sto det at politiet i Oslo oppklarte 91 prosent av anmeldte vinningsforbrytelser, noe jeg synes høres ganske mye ut, og skulle visstnok være en nedgang fra 103 prosent, hva nå det skulle bety...

I alle tilfeller handler denne tråden i hovedsak om voldsforbrytelser. Hvor kan jeg finne hvor mye voldeligere Oslo har blitt de siste årene?

Lenke til kommentar
sumptrollet: Det er et veldig høyt antall våpen i norge ja, det stemmer det. Men man må ta med i betraktningen hvilken type våpen og hvor lett det er å få forskjellige type våpen. Man får ikke bæretilatelse av våpen uten videre og de fleste våpnene i norge er jaktvåpen. Vi har i tilegg strenge regler for oppbevaring, osv.

Du får ikke bæretillatelse på våpen i Norge i det hele tatt.

Jeg har aldri sett noe som indikerer at det blir mindre ran og lignende med at folk skaffer seg våpen til forsvar, det fører bare til en opptrapping fra de kriminelles side, og derfor flere dødsfall.

Eventuelt så fører det til mindre krimnalitet.

33dxli9.gif

Akkurat det er grunnen til at politiet ikke bærer med seg våpen. Siden politiet ikke har våpen men kan skaffe det så havner ballen hos de kriminelles side. De føler ikke at de trenger våpen og vet at det ikke hjelper dem og begynne å bruke våpen fordi politiet kan trappe opp og det ønsker de ikke siden det vil bli mer risikabelt for dem også (nå snakker jeg generelt sett).

USA f.eks har ikke de samme våpenoppbevaringslovene som vi har og bruker våpnene mye mer fritt så de kan ha de til forsvar mot ran, etc. USA ligger ganske likt med resten av verden i mengde ran, men laaaaaangt over i dødelige utfall.

Det er mer voldelig krimnalitet i USA og jeg ser ikke helt at våpenlovgivningen er det utslagsgivende, heller sosiale problemer og ghetto-kultur.

Lenke til kommentar
Det er mer voldelig krimnalitet i USA og jeg ser ikke helt at våpenlovgivningen er det utslagsgivende, heller sosiale problemer og ghetto-kultur.

Min påstand er at strengere våpenregulering fører til mindre voldelig kriminalitet, men ikke nødvendigvis noe spesielt mindre kriminalitet i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...