NikkaYoichi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kunde og kundes adresse Firma og firmas adresse Viser med dette til regningsnummer ******, utstedt 24.10.08, for nedsliping og lakkering av tre, trebord - avtalen var 1500 kroner etter utført arbeid. Betalingsfrist var 31.10.08, siden jeg ikke kan se å ha mottatt innskudd enda, ønsker jeg med dette å komme med en betalingspåminnelse. Ny betalingsfrist er nå satt, én uke frem fra dette brevets mottatt dato - hvis betaling fortsatt uteblir sendes kravet til inkasso. Med vennlig hilsen, Ola Olasen Vil dette være en grei måte å gjøre det på? Brevet sendes selvsagt rekomandert, slik at man vet at mottakeren har mottatt brevet. Er jeg innen for lovens tekst når jeg setter ny betalingsfrist én uke frem i tid og samtidig varsler om inkasso ved fortsatt manglende betaling? Alle tips og kommentarer mottas med takk. Jeg er veldig usikker på hvilken lovtekst som omhandler dette med inkasso og hvor fort man eventuelt kan sende slike krav til inkasso. Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ta en titt i kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, som finnes på lovdata.no og lest hva loven sier om slike saker. Kjøpsloven Forbrukerkjøpsloven Kjl og Fkjl er nesten helt like, men slik jeg forstår deg har du solgt en vare eller tjeneste til en annen og da blir det fkjl du skal forholde deg til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er vel ytterst få som sender en betalingspåminnelse rekomandert, noe av det mest effektive er rett og slett en hyggelig påminnelse pr sms og deretter en normal purring hvis dette ikke hjelper. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Det er hverken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som er aktuelle her, men det er igrunnen irrelevant. Nikka: Det du skriver ser greit ut. Men var jeg deg, ville jeg skrive at pengene forventes betalt snarest - du har jo allerede satt en betalingsfrist, og behøver ikke fastsette en ny når denne er oversittet. Hvis du er i det grådige hjørnet, kan du i tillegg til de 1500 kronene kreve forsinkelsesrenter. Men det var dette med kunderelasjoner, da. Å gå til inkasso kan du egentlig bare glemme, men å true med inkasso kan kanskje ha en viss effekt på kundens betalingsvilje. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Tusen takk for et godt svar frevild, du glimrer med dine kunnskaper på dette området igjen. Ja, jeg ser at man har grunnlag for forsinkelsesrenter - hvilke satser er det som gjelder i så tilfelle, jeg har nemlig ikke sett hvilke satser man kan benytte. Hvorfor kan jeg glemme å gå til inkasso? Årsaken til at jeg tenkte å true med inkasso er at jeg ikke har hørt noe fra kunden og at inkasso forhåpentligvis fikk vedkommende i tale. Jeg trodde det var forbrukerkjøpsloven som gjelder, men det er kanskje håndtverksloven? Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Er Håndverkertjenesteloven som gjelder her ja. Forsinkelsesrenten er for tiden 12,75% og kan enkelt regnes ut på forsinkelsesrente.no. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2008 Tusen takk Hefla. Det er snakk om 19 kroner i renter frem til i dag altså. Tror ikke det er verd bryet. Det vil selvsagt bøte litt på prisen for rekomandert sending. Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Håndverkertjenesteloven er vel mer enn lov rettet mot forbrukerens krav fra selger og ikke selgerens krav fra forbruker som i dette tilfellet. Derfor skrev jeg Fkjl hvor kapittel 9 omhandler "Selgerens krav ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side". Uansett ville jeg også skrevet et purrebrev i første omgang hvor du ber om betaling snarest, og heller truer med inkasso hvis denne innbetalingen uteblir. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Håndverkertjenesteloven er vel mer enn lov rettet mot forbrukerens krav fra selger og ikke selgerens krav fra forbruker som i dette tilfellet. Derfor skrev jeg Fkjl hvor kapittel 9 omhandler "Selgerens krav ved kontraktsbrudd fra forbrukerens side". Uansett ville jeg også skrevet et purrebrev i første omgang hvor du ber om betaling snarest, og heller truer med inkasso hvis denne innbetalingen uteblir. Nei. Begge lovene regulerer de to partenes krav mot hverandre. Og det som er avgjørende for hvilken lov som skal anvendes, er om avtalen gjelder et kjøp eller en tjeneste. Men som sagt er valget av lov irrelevant. Ingen av lovene er til hjelp her. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Trådstarter skriver i brevet sitt: "Ny betalingsfrist er nå satt, én uke frem fra dette brevets mottatt dato - hvis betaling fortsatt uteblir sendes kravet til inkasso." Med andre ord, så er dette et inkassovarsel, og må ha minst to ukers betalingsfrist. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvorfor kan jeg glemme å gå til inkasso? Årsaken til at jeg tenkte å true med inkasso er at jeg ikke har hørt noe fra kunden og at inkasso forhåpentligvis fikk vedkommende i tale. Det er vel slik at inkassoselskap kjøper opp "inntekta di". I og med at det "berre" er snakk om 1500 kr, vil inkassoselskapet tene ganske lite på dette, og vil difor ikkje bry seg. Det er slik eg har forstått opplegget, men det er godt mogeleg eg tar feil Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 men det er godt mogeleg eg tar feil Godt poeng Lenke til kommentar
Obiter_dictum Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hei Som nevnt tidligere er hvilken lov som regulerer kjøpet/tjenesten irrelevant, men om du vil lære mer er det inkassoloven som regulerer inkassovirksomhet, også egeninkasso. Brevteksten du foreslår er helt grei, men jeg er enig med Frevild som mener du kan sette betalingsfristen til "snarest". Merk deg at brevet da vil bli å anse som annen gangs purring, ikke som inkassovarsel, jf. inkassolovens §9. Inkassovarsel skal ha 14 dagers betalingsfrist. Om du tror at vedkommende vil betale etter vanlig purring, bruker du "snarest", men om du regner med at du må ta saken til inkasso, varsler du dette og setter 14 dagers betalingsfrist etter datoen på brevet. Vær imidlertid oppmerksom på at det er dumt å komme med "tomme trusler", om du ikke har tenkt å overlate kravet til en inkassator. Det som er sagt her om kjøp av krav er både riktig og galt. Kjøp av krav forekommer, men det vanligste er fortsatt at inkassatoren krever inn på vegne av fordringshaver. Dette koster vanligvis ikke noe for deg, men inkassoselskapet vil gjerne dekke inn egne salærer før du får oppgjør. mvh Obiter_dictum Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det er vel slik at inkassoselskap kjøper opp "inntekta di". I og med at det "berre" er snakk om 1500 kr, vil inkassoselskapet tene ganske lite på dette, og vil difor ikkje bry seg. Det er slik eg har forstått opplegget, men det er godt mogeleg eg tar feil Så vidt meg kjent kan man velge å gå til inkasso selv, man trenger ikke nødvendigvis få et inkassoselskap til å gjøre jobben for seg. Og da vil man fort kunne tjene inn llitt penger for det ekstraarbeidet man er nødt å ta seg fordi kunden ikke betaler. Jeg sakser fra Forbrukerportalen: "Inkassokostnader Det fremgår av inkassoforskriften hvor mye du må betale i inkassosalær. Omkostningene blir i utgangspunktet regulert av inkassosatsen og størrelsen på kravet. Inkassosatsen blir fastsatt årlig av regjeringen på grunnlag av utviklingen i konsumprisindeksen. Fra 01.01.08 er den på kr 570,-. Den du skylder penger kan selv stå for å drive inn inkassoen, eller han kan sette dette bort til et inkassobyrå. Kostnadene når kreditor selv utfører inkassoinndrivingen: For purring/inkassovarsel kan du bli krevd 1/10 av inkassosatsen. For betalingsoppfordring kan du bli krevd 3/10 av inkassosatsen. Merk deg at kreditor ikke kan ta betalt for mer enn: To purringer og en betalingsoppfordring, eller En purring, et etterfølgende inkassovarsel og en betalingsoppfordring" Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Det er vel slik at inkassoselskap kjøper opp "inntekta di". I og med at det "berre" er snakk om 1500 kr, vil inkassoselskapet tene ganske lite på dette, og vil difor ikkje bry seg. Det er slik eg har forstått opplegget, men det er godt mogeleg eg tar feil Det er vel snarere snakk om kostnaden er verdt fordringen for TS. Inkassoselskapene tar de jobbene de får uansett størrelse på fordring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå