Gå til innhold

Sliter med irriterende trojaner - kunne trengt tips

Anbefalte innlegg

Kort versjon: Lastet ned en .rar-fil (lovlig, ta det med ro), pakket den ut og tenkte ikke noe over det. En stund senere begynte maskinen å miildt sagt oppføre seg rart, så jeg prøvde å lete etter virus. Jeg bruker AVG Free Edition, og fant ut at tre filer i system32-mappen var endret. AVG gadd ikke gjøre noe med det, så jeg lette på forumet og fant et program for å fjerne malware. Dette fant 26 (!) virus og trojanere, og 24 av dem ble fjernet. Problemet er at de to siste trojanerene nektet å fjerne seg. WinDefender (på Vista) fant fort ut feilen, men klarte bare å fjerne den ene. Den siste er der ennå, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt den. Har prøvd utallige anti-virus og anti-spyware programmer, men ingen finner den. De klarer ikke engang å finne ut hva den heter. Det nærmeste jeg kommer er at en systemfil (mange tilfeldige bokstaver og tall jeg ikke husker) ikke kan finnes når windows starter.

Det eneste trojaneren gjør (så vidt jeg vet) er å av og til endre adressen når jeg skriver inn en adresssen manuelt i feltet der oppe, samt en og annen gang når jeg prøver å åpne en link eller åpne en side via Favoritter-menyen. Spesielt wikipedia liker den ikke. Som regel får jeg opp en side med gratis tv-programmer og kanaler, men det varierer litt. I tillegg har den en tendens til å koble ut internett av og til helt tilfeldig, men det er ikke så farlig. Kan for eksempel gå inn på forumet, lete meg frem hit, skrive posten, trykke "Start nytt emne", og neida. Disconnected. Den gjør altså ikke noe stor skade, men er litt irriterende i lengden.

Noen som har et tips hvordan jeg kan bli kvitt den? Den er ikke så irriterende at jeg vil betale for å bli kvitt den. Har veldig mye på harddisken jeg ikke kan slette, og å ta backup av alt sammen tar for lang tid. Det aller, aller viktigste har jeg selvsagt tatt backup av, men det er mye som er for viktig til å miste, men ikke viktig nok til backup. Har for eksempel lagt inn hele platesamlingen min på harddisken, og da snakker vi 6,3 GB bare der. Jeg kan legge inn alt manuelt på nytt, men det vil jo ta en stund... ;)

Takk for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...