Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva og hvordan fungerer en endevender?


Anbefalte innlegg

Har gått elektro nå i snart/over 4-5 måneder.

 

Men etter min mening synes jeg det går for sakte og jeg har lyst til å lære mer >:(

 

Nå i det siste har jeg gått rundt og lurt på hva en endevender er, og hva den brukes til.

Læreren min har nå i 3 uker sagt det at vi snart skal få lære om endevendere.

Men han kommer aldri så langt pga slackere i klassen som ikke lærer en dritt.

 

Så derfor spør jeg her :)

Hva er en endevender og hva brukes den til?

Enkel forklaring har vert fint, men sier ikke nei takk til en litt mer grundig forklaring, linker eller flerlinje skjemaer så jeg kan få ett lite inntrykk av hvordan ting henger sammen.

 

Takk på forhånd!

Endret av Torey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En endevender er en vekslende bryter av type single pole double throw (SPDT).

Bruk av endevendere i par gjør at man kan skru av og på en lysgruppe fra to forskjellige steder. Ofte brukt i lange ganger og lignende.

Ofte brukes endevendere i kombinasjon med kryssvendere, man kan da ha "uendelig" mange brytere i serie til å styre en lysgruppe.

 

Her er en tegning som Behydro her på forumet har laget: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=209418

Lenke til kommentar

Endevender og mellomvender i bruk:

vender.gif

(Jeg har gått både GK Elektro og VK1 Elektro selv for lenge lenge siden og ble nå nysgjerrig på hva som var hva siden jeg har glemt så mye av det..).

 

Jeg hadde selv sløve lærere så jeg kan forstå om du er irritert. Når det gjelder slike sløve og late lærere, eller sløve elever, eller begge delene og som ødelegger mye ville i hvertfall jeg ha tatt bladet fra munnen og sagt ifra hva jeg mente.

 

Hvis ikke blir alternativet at du bare ta mer ansvar for din egen læring der du studerer og lærer så mye som mulig på egen hånd.

Endret av scumbag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har gått elektro nå i snart/over 4-5 måneder.

 

Men etter min mening synes jeg det går for sakte og jeg har lyst til å lære mer >:(

 

Nå i det siste har jeg gått rundt og lurt på hva en endevender er, og hva den brukes til.

Læreren min har nå i 3 uker sagt det at vi snart skal få lære om endevendere.

Men han kommer aldri så langt pga slackere i klassen som ikke lærer en dritt.

 

Så derfor spør jeg her :)

Hva er en endevender og hva brukes den til?

Enkel forklaring har vert fint, men sier ikke nei takk til en litt mer grundig forklaring, linker eller flerlinje skjemaer så jeg kan få ett lite inntrykk av hvordan ting henger sammen.

 

Takk på forhånd!

 

Ble du klokere av denne? : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=907889

Lenke til kommentar
Ofte brukes endevendere i kombinasjon med kryssvendere, man kan da ha "uendelig" mange brytere i serie til å styre en lysgruppe.

 

 

Uendelige mange brytere? Må det være spesielle brytere eller? Som feks en sånn mellomvender som er vist på animasjonen over her?

Endret av Torey
Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

Kryssvender og mellomvender er det samme.

Vekselvender og endevender er også det samme.

 

Men kan jeg bruke en-polete brytere eller må jeg feks få tak i nye spesielle brytere? Vist jeg ikke tar altfor mye feil så er vel en endevender en egen bryter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...