Gå til innhold

Fotogafering på juleball

Anbefalte innlegg

Torsdag neste uke, er det juleball på skolen. Jeg er i elevrådet, og skal ta noen få bilder iløpet av kvelden. Jeg skal ta bilder på senen(trenger ikke å informere om det, det er flere poster hvor det står om dette) og "publikum", dvs. folk som danser, og har det moro.

Hvordan hvilke "innstillinger" burde jeg ha på?

Jeg antar at det blir litt lys fra senen, og kanskje litt også på folket, men dette er i en relativt liten gym-sal det hele skal skje.

Kommer til å ha (selfølgelig) ganske rask lukkerhastighet, og så stor blender som mulig, men hva mer? Og kan dette skape problemer?

Øyjorn :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man spør om "instillinger" for en eller annen situasjon er som regel et sikkert tegn på at man ikke har peiling på det helt grunleggende.

Har du skjønt hvordan lukkertid, blender og iso henger sammen? Jeg spør fordi det er lett å lire av seg selvfølgeligheter, men ingen vits i å bruke tid på det uten å vite hva du egentlig kan...

Lenke til kommentar

Vis man ikke vil løpe rundt med stativ og få bilder til lokalavisa så kan man som alltid gjør noe annet.

Jeg tok bilder på ballet ifjor. Og da gikk det i Av(blenderprioritet), på laveste blender, og ISO på 600-800. Alt etter hvor rask lukkertid du vil ha.

Jeg brukte også blits. Tok litt bilder rundtforbi, litt oversiktsbilder, gikk opp på scenen og tok utover. Men prøv også å meng deg litt med folket, i dansen eller i en sang, og ta nærbilder. Løft kameraet opp, og ta tilfeldige bilder av folkemengden fra gulvet, gjør ikke noe om det blir en rar vinkel. Ta også bilder av dansepar, premieutdelinger, happenings og individuelle bilder som du kan gi til folk etterpå.

Og sist men ikke minst. Ta mange bilder. I mørke rom så er det fort gjort at 81% av bildene blir ubrukelige.

Lenke til kommentar

Det kan bli vanskelig for deg å få til noe særlig annet enn nærbilder med blitz. Belysningen i rommet blir jo dårlig, samtidig som kit-objektivet heller ikke er direkte lyssterkt. Med mye bevegelse og baluba må jo lukkertiden være tilstrekkelig også.

Prøv deg gjerne på bilder tatt litt på avstand med ISO på 800 eller noe i den dur, men tror du må ha mye lykke med deg for at de skal bli bra.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Blits. Du vil slite til du dør om du prøver å unngå å bruke blits, er jeg redd. Vil anbefale bruk av blits, kjør blenderprioritet på vidåpent, og ISO800. Grunnen til at du bør kjøre ISO800 er for det første at det vil gi deg mer lys i omgivelsene der blitsen ikke belyser ordentlig, dessuten vil det sørge for at blitsen må slite mindre for å belyse det den skal belyse, og da slipper du å vente for mye på at blitsen skal 'reloade'.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...