Gå til innhold

BSD/Unix[glem det....]Får ikke mountet nfs i opensolaris: unknown host && virt-mang vil ikke starte, får feilmelding

Anbefalte innlegg

Ble etter hvert så mange små-bugs at jeg bestemte meg for å utsette opensolaris til neste gang. :) Beklager dersom noen gjorde noe research...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Har installert opensolaris 1108 på den stasjonære PC-en. Alle driverne utenom nettverk lå inne, men produsenten hadde drivere som tilsynelatende fungerer fint. Nettverkskortet er av typen marvell 88E8056. Det er dog to problemer.

1. Mounte nfs.

Jeg har en debianserver som deler en nfs-share. Den kan nås fra linuxmaskinene mine. Har prøvd med litt forksjellige måter bare for å være sikker. :p

peter@minmaskin ~$ pfexec mount -F nfs 192.168.0.168:/raid /media/raid
nfs mount: 192.168.0.168:/raid: No such file or directory
peter@minmaskin ~$ pfexec mount -F nfs //192.168.0.168:/raid /media/raid
nfs mount: //192.168.0.168: Unknown host
peter@minmaskin ~$ pfexec mount -F nfs \\192.168.0.168:/raid /media/raid
nfs mount: \192.168.0.168: Unknown host
peter@minmaskin ~$

Funker fint å logge på maskinen med ssh, og showmount finner sharen.

peter@minmaskin ~$ ping 192.168.0.168
192.168.0.168 is alive
peter@minmaskin ~$ showmount -e 192.168.0.168
export list for 192.168.0.168:
/raid *
peter@minmaskin ~$

Finner desverre ikke noe mulighet for å mounte nfs under "Places -> Connect to Server ...".

Har ikke funnet noen måte å få status og den slags fra nfs på serveren, men dersom noen skulle trenge det å vet hvordan man gjøre de, så si ifra. :)

2. Starte virt-manager

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt med virt-manager, så jeg installerte det fra pakkebrønnen. Starter det opp fra menyen ... og ingen ting skjer. Så skjekker jeg hvilken kommand den kjører, og prøver å kjøre det i en terminal.

peter@minmaskin ~$ gksu virt-manager
/usr/share/virt-manager/virtManager/serialcon.py:21: RuntimeWarning: Python C API version mismatch for module vte: This Python has API version 1012, module vte has version 1013.
 import vte
Traceback (most recent call last):
 File "/usr/share/virt-manager/virt-manager.py", line 250, in ?
main()
 File "/usr/share/virt-manager/virt-manager.py", line 204, in main
config = vmmConfig(appname, appversion, gconf_dir, glade_dir, icon_dir, data_dir)
 File "/usr/share/virt-manager/virtManager/config.py", line 46, in __init__
gconf.CLIENT_PRELOAD_NONE)
glib.GError: Failed to contact configuration server; some possible causes are that you need to enable TCP/IP networking for ORBit, or you have stale NFS locks due to a system crash. See http://www.gnome.org/projects/gconf/ for information. (Details -  1: Failed to get connection to session: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.)
peter@minmaskin ~$

Etter å ha lest noen bugrapporter så prøver jeg med "pfexec virt-manager" med samme resultat. Feilmeldingen nevner jo NFS, så kan jo kanskje være noe der?

Noen som har noen fine tips å gi meg?

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...