sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Har fått i oppgave og få ut noen bilder ol av en laptop harddisk som mulig det er virus på. Har et sånn 2.5" -> usb adapter så når det er egentlig bare å koble den i. Men, jeg ønsker jo ikke virus over på min pc. Finnes det noen kjekke måter å få sjekket harddisken, tatt ut den informasjonen man trenger uten å bli infisert selv? Kanskje noe live-cd eller lignende? E: Det viser seg at jeg ikke får lest disken når jeg kobler den til pcn via "ide til usb" adapter, når jeg gjorde det i Ubuntu fikk jeg beskjed om Bad Sectors, når jeg kobler den til Windows skjer det ikke noe, virker som den bare står å jobber, prøver å koble til den uten at det skjer noe. Endret 5. desember 2008 av everlong Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kansje dette programmet kan komme til nytte? http://free-av.com/en/tools/12/avira_antiv...cue_system.html Lenke til kommentar
«Quattro» Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå er jeg ikke 100% sikker på dette. Men tviler på at det er noen fare ved å plugge den i. Og etter du har plugget den i så tar du og kjøre et antivirus program som søker gjennom harddisken. For det er jo ingen programmer som starter opp automatisk på den Lenke til kommentar
jH- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvis maskinen støtter det, og du ønsker å gjøre dette på en garantert sikker måte, vil jeg anbefale deg å starte opp en linux-distro via USB, f.eks. Knoppix. Kjapp og grei i bruk, og du får kopiert filene dine lett. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Jepp, den tar jeg, bare jeg bruker Ubuntu i stedet. usb-kubuntu-810-install-via-usb-creator Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hm, fikk ikke opp disken. Verken i Ubuntu eller Windows, Ubuntu sa den hadde bad sectors, i windows driver den bare å jobbe kontinuerlig uten å gi noe form for feil melding. Noen som har tips til å få filer ut av den? Lenke til kommentar
jH- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Hvis du har en XP/Vista cd tilgjengelig, kan du jo bare ta og kjøre en chkdsk på den, for så å prøve i Ubuntu igjen. Harddisker vil jo også være litt kranglete i Ubuntu når de ikke har blitt slått av på riktig måte via Windows, men da sier vel feilmeldingen akkurat det. Endret 5. desember 2008 av jH- Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
jH- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) XP: Boot fra CD, og velg tasten som sender deg videre til XPs Gjenopprettningskonsoll (er enten R el. E, står på bildet du får opp). Når du er kommet så langt, velg din installasjon og skriv administratorpassordet hvis du har et. Skriv så chkdsk C: /R (antar C: er hvor Windows ligger installert), og la den gå seg ferdig. Restart maskinen, og forsøk igjen med Ubuntu. Vista: Hvis du klarer å starte opp WinRE (Reperasjonsmodus) via F8 i normal oppstart, bruk den. Hvis ikke, boot igjen fra CD, og isteden for å installere Vista, velg Reparer min datamaskin. Velg din Vista-installasjon, og gå videre til neste steg, hvor du så velger Command Promt / Kommandovindu. Her også skriver du chkdsk C: /R , og lar den gå sin gang. Etter det, Ubuntu. Endret 5. desember 2008 av jH- Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Tror du har misforstått litt, dette er en disk som kun er tilkoblet med " 2.5" ide til usb" adapter. Så dette er ikke en disk som sitter inne i en pc:) Lenke til kommentar
jH- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ah. Men antar du har Windows på maskinen den er koblet til? Kjør diskmgmt.msc, og se om du finner disken der i det hele tatt. Husk og slå av autokjør før du kobler den til. Finner Windows disken, og får initialisert den, kjører du bare en disksjekk på den via CMD. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Ja, prøvde det tidligere med tok år å komme inn på diskmgmt.msc, men det har kanskje noe med autokjør å gjøre? Hvordan disabler jeg det? Lenke til kommentar
jH- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hvis du holder nede Shift tasten mens du kobler til harddisken, vil den ikke gå på autokjør. Men tror ikke autokjør har noe å si for hvordan Diskbehandling oppfører seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå