Gå til innhold

Hvordan fikse en 2.5" HDD som har bad sectors og mulig virus?

sdf123

Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave og få ut noen bilder ol av en laptop harddisk som mulig det er virus på. Har et sånn 2.5" -> usb adapter så når det er egentlig bare å koble den i. Men, jeg ønsker jo ikke virus over på min pc.

Finnes det noen kjekke måter å få sjekket harddisken, tatt ut den informasjonen man trenger uten å bli infisert selv?

Kanskje noe live-cd eller lignende?

E: Det viser seg at jeg ikke får lest disken når jeg kobler den til pcn via "ide til usb" adapter, når jeg gjorde det i Ubuntu fikk jeg beskjed om Bad Sectors, når jeg kobler den til Windows skjer det ikke noe, virker som den bare står å jobber, prøver å koble til den uten at det skjer noe.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en XP/Vista cd tilgjengelig, kan du jo bare ta og kjøre en chkdsk på den, for så å prøve i Ubuntu igjen.

Harddisker vil jo også være litt kranglete i Ubuntu når de ikke har blitt slått av på riktig måte via Windows, men da sier vel feilmeldingen akkurat det. :huh:

Endret av jH-
Lenke til kommentar

XP:

Boot fra CD, og velg tasten som sender deg videre til XPs Gjenopprettningskonsoll (er enten R el. E, står på bildet du får opp). Når du er kommet så langt, velg din installasjon og skriv administratorpassordet hvis du har et. Skriv så chkdsk C: /R (antar C: er hvor Windows ligger installert), og la den gå seg ferdig. Restart maskinen, og forsøk igjen med Ubuntu.

Vista:

Hvis du klarer å starte opp WinRE (Reperasjonsmodus) via F8 i normal oppstart, bruk den. Hvis ikke, boot igjen fra CD, og isteden for å installere Vista, velg Reparer min datamaskin. Velg din Vista-installasjon, og gå videre til neste steg, hvor du så velger Command Promt / Kommandovindu. Her også skriver du chkdsk C: /R , og lar den gå sin gang. Etter det, Ubuntu.

Endret av jH-
Lenke til kommentar

Ah. Men antar du har Windows på maskinen den er koblet til?

Kjør diskmgmt.msc, og se om du finner disken der i det hele tatt. Husk og slå av autokjør før du kobler den til. :)

Finner Windows disken, og får initialisert den, kjører du bare en disksjekk på den via CMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...