Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Er for øyeblikket på jakt etter en utstyr koffer for å beskytte fotoutstyret mitt . De jeg har sett på er blant annet fra Pelicase, Hardigg Storm Case, B&W Outdoor Case og Explorer Case. Jeg lurte derfor på om det er noen her på forumet som bruker/har erfaring med noen av disse eller lignenede. Eventuelt har dere bilder av hva dere får plass til ? Utstyret jeg skal ha oppi er: D300 MB-D10 16-85VR (selges sikkert når jeg en gang anskaffer 24-70) +div (lader, batteri ++) & Mulig utstyr jeg skal kjøpe i fremtiden: AF-S 70-200 F/2,8G VR (dimmepengene AF-S 24-70 F/2,8 AF-S 14-24 F/2,8 (eller tilsvarende forige generasjon) Endret 5. desember 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Har ingen erfaring, men har sett litt på Pelican 1510 da den skal være innenfor målene for håndbagasje. Den skal også være vann/støvtett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Takk for svar Jeg burde kanskje ha fortalt at budsjettet ligger på 2000,- Så pelicase og pelican virker litt for dyrt i forhold til ønsket volum. Jeg vurderer å gå for storm case IM2400 (innvendig: 45.7 x 33.0 x 17.0 cm) +Veldig grei pris.(1885 NOK + frakt) +Går ann å ha som håndbagasje på fly +Virker veldig robust og har automatisk trykkventil ++ - Bare 17cm innvendig høyde(hvorav 4-5cm er i topplokket) Ettersom D300 er 11 cm høy vil dette by på plass problemer (samme med 24-70 og 14-24 som er begge ca 13cm ). ...Det går, men det blir trangt om plassen. Ellers har en jo storm case IM2600 (innvendig: 50,8 x 35.6 x 19.6 cm. utvendig:538 x 40,6 x 21,1 cm) + Større + Samme kvalitet som forige + Mulig å ha oppi den bærbare pcen i tillegg??? - Ligger i grenselandet/ er usikker om går som håndbagasje(i teorien) - Litt dyrere, og sprenger egentligt budsjettet (2130 NOK + frakt) Til sist har en B&W Outdoor case 61 +Stor og billig (Størrelse: 48x36x21cm (Innvendig) og koster 1885,-) - Virker av dårligere kvalitet?? Noen som vet hvor mye cm skum det bør være til veggene/ mellom utstyr? Og er det noen som husker den siden hvor en kan se bilder av forskjellige kofferter og sekker med fotoutstyr i? Lenke til kommentar
erty_ Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Og er det noen som husker den siden hvor en kan se bilder av forskjellige kofferter og sekker med fotoutstyr i? Tippar du tenkjer på denne. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg bruker en Pelican 1300 boks når jeg er på grottetur. Den den rommer D80 m. 18-70 og en SB600, men jeg tipper du får plass til 24-70 også. Boksen er helt vanntett og har beskyttet kameraet mitt, selv i de mest ugjestmilde omgivelsene man kan tenke seg. Francis Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Noen som vet hvor mye cm skum det bør være til veggene/ mellom utstyr?Og er det noen som husker den siden hvor en kan se bilder av forskjellige kofferter og sekker med fotoutstyr i? Det hele kommer an på om du skal la utstyret ligge løst eller ha formtilpasset skum. Hvis du bare skal dekke veggene burde det være minst 20 mm,litt avhengig av hardheten på skumet. Er det formtilpasset så vil du fordele trykkbelastningen over et større område så avstanden til veggene behøver ikke å være så mye,også dette er avhengig av hardheten på skumet. Har selv brukt pelican i rund en 15 år i dykkersammenheng,du kan "hive" dem rund uten og være redd for at de går i stykker. Det er et par ting du burde være oppmerksom på ved kjøp av koffert. De billigeste kan være laget av en type plast som tåler kulde dårlig,da tenker jeg på sprøhet av plasten. Låser/hengsler kan lide av samme problem,pluss at de kan være av en svakere konstruksjon. Også er det hvor vanntette de er,hvordan pakningen er innfelt. Da jeg ikke har noen erfanringer med andre typer kofferter en pelican,blir dette litt synsing. Har forøvrig hatt noen mindre billigere kasser for dokumenter etc. som overhode ikke har tålt kulde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Tippar du tenkjer på denne. Var den jeg tenkte på ja, takk Nautica : Skal ha formtilpasset (plukkskum). Da går jeg sikkert for minste avstand på 1-2cm, så takk for tipset:) Både pelican(selges under navnet pelicase i EU) og Hardigg Storm Case ser ut til å være begge av veldig god kvalitet/beskyttelse. Begge tåler og er testet for temperaturer ned til -30/-40 C Begge blir brukt av millitæret. Livtids garanti Automatisk trykkventil Beskyttet bra mot støv, støt og er vanntett. +++ Fikk faktisk henda borti en Storm Case IM2400 og en peli case1200(pelicane) idag. Det første jeg la merke til var at storm case sin låsemekanisme var god del endel lettere å åpne/lukke enn peli sin, men skal vistnokk være like sterk/holdbar. Ellers virker de begge av den samme byggekvaliteten. Har fortsatt en liten finger på SC IM2400 eller eventuelt IM2450 (som har 4 cm ekstra høyde ) men jeg finner ikke den sistnevnte hos norske forhandlere eller vet prisen på den. Konkurenten i samme volum blir da Pelicase 1520 og 1550 (2166,- og 2371,- , sistnevte går ikke som handbagasje) Endret 14. desember 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Pass på at skummet/polstringen du bruker har lukkede celler, hvis ikke vil skummet holde på fuktighet, og potiensielt skade utstyret ditt. Skummet som leveres med Pelican har ikke lukkede celler. Francis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg gikk for storm case IM2450 , ettersom det var den største som en kan ha med som handbagasje på flyet. Kunne ikke finne den i norge , så jeg bestilte fra USA. Og selv om fraktkostnadden var dyrere enn selve kofferten , så fikk jeg den billigere enn vist jeg skulle bestilt fra europeiske land. Sub totalt (varen+frakt+ mva 25%) kom på 2040,- NOK Tror det er av samme type som pelican sin skum, så kan sikkert være lurt å ha et par av de "fuktsperre" posene som følger med elektronikk , klær etc? Hvis det er andre som er på jakt etter vanntett og støtsikker koffert, enten pelican/pelicase 1520 eller Storm case IM2400 Så fant jeg dem billigst i norge her og her Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg kjøpte min her --> http://stores.ebay.com/COAST-TO-COAST-SAFE...9QQftidZ2QQtZkm Boksem min kom på ca 400 inkludert frakt. Selve boksen kostet under 200 på den tiden, så jeg slapp moms. Francis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nice, det var jo grei pris Mulig jeg bestiller en slik i tillegg. Kjekt å ha når en skal ha kamera + et objektiv i sekken på turer, ute i alpint løypa eller når jeg er ute og kiter etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå