Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reservasjon mot gratisaviser


Cyrus664

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er det rette stedet for å spørre, men jeg prøver meg...

 

Forbrukerombudet skriver

 

Fra 01.03.01 ble det innført et uttrykkelig forbud i markedsføringsloven mot å levere uadressert reklame til personer som har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette. Gratisaviser er imidlertid ikke omfattet av forbudet mot å distribuere uadressert reklame, dvs. at distributørene ikke har lovbestemt plikt til å respektere ditt ønske. Innsstikk, som er omfattet av redaktøransvaret, i aviser og andre trykksaker, anses heller ikke som uadressert reklame etter denne bestemmelsen.

 

Vil det si at jeg som privatperson umulig kan reservere meg mot gratisaviser? Jeg har et klistremerke på postkassen min hvor det tydelig står at jeg ikke ønsker gratisaviser. Dette er i tillegg til klistremerket som reserverer meg mot vanlig reklame.

 

Hvorfor er det slik at man ikke kan reservere seg mot gratisaviser når dette er noe man ikke vil ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...
Fra 1/6 2009 skal den nye lovel gjelde.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/aktue....html?id=541559

 

Håper man i god tid før det kan få tak i slike ”nei takk til gratis aviser” klistermerker.

 

 

Er "informasjonsaviser" fritatt for denne loven? Fikk no post forrige uke og da jeg sende mail til redaksjonen og ba dem slutte å sende til meg fikk jeg denne mailen tilbake:

 

Dette er en avis som borettslaget betaler for, og ikke en gratis avis.

Det er en informasjons avis som blir gitt ut av Stiftelsen Holmlia Nærmiljø, om aktiviteter som skjer på Frivillighetssentralen samt større prosjekter som borettslagene på Holmlia er med på.

Dette er altså ikke en reklameavis, og blir derfor levert til samtlige husstander på Holmlia.

 

Er det virkelig sant at man ikke kan reservere seg mot dette?!

Lenke til kommentar
§ 17. Levering av uadressert reklame og gratis aviser

 

I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis.

 

Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen.

 

Nyhetsbrev fra stiftelser regnes såvidt jeg vet per dags dato ikke som næringsvirksomhet...

Lenke til kommentar

Betyr dette at om eg som bedriftseigar trykker ei avis med reklame som eg på papiret "betalar" 1 øre per stykk for så kan eg sende den ut til alle husstandar også dei som har reservert seg mot reklame?

 

Koster meg då 500 kroner å kjøpe avisa til 50 000 husstandar legg til reklame inntekter minus postgangen så må da dette være oppskrifta på profit.

 

 

Skal det være ei informasjonsavis så må det vell være ei rein informasjonsavis utan reklame? Ei reklameavis med overskrifta "Økonomisk krise i store deler av verden akkurat no, så løp å kjøp" og kun reklame må vell være å rekne som ei reklame avis og ikkje ei informasjonsavis meint til å opplyse folk om den økonomiske nedganstida?

 

Betyr dette at om eg som bedriftseigar trykker ei avis med reklame som eg på papiret "betalar" 1 øre per stykk for så kan eg sende den ut til alle husstandar også dei som har reservert seg mot reklame?

 

Koster meg då 500 kroner å kjøpe avisa til 50 000 husstandar legg til reklame inntekter minus postgangen så må da dette være oppskrifta på profit.

 

 

Skal det være ei informasjonsavis så må det vell være ei rein informasjonsavis utan reklame? Ei reklameavis med overskrifta "Økonomisk krise i store deler av verden akkurat no, så løp å kjøp" og kun reklame må vell være å rekne som ei reklame avis og ikkje ei informasjonsavis meint til å opplyse folk om den økonomiske nedganstida?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...