Kalinken Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Barn blir ikke lengre oppdratt av foreldrene, men av media og staten. Det er en negativ vei vi har tatt. Det er helt korrekt. Jeg kjenner mange som jobber i barnehage og på barneskolen og alle er de frustrerte og lei av å skulle bedrive barneoppdragelse. Mange av barna er helt umulige å handskes med, og felles for dem er at de nesten alltid har foreldre som bare skal være snille og greie, og være "kamerat". Jepp. Jobber for tiden som vikar i forskjellige barnehager og må si at dette på mange måter oppsummerer mine tanker rundt visse foreldres forhold till barneoppdragelse idag. Visse barn har tilsynelatende ikke blitt lært opp til at det får konsekvenser å gjøre det motsatte av hva autorietspersoner sier, noe som gjør dem utrolig vanskelige og hanskes med. Når de heller ikke er gamle nok til at man kan appellere til det rasjonelle sitter man kun igjen med et barn som gjør akkurat det det vil med mindre noen fysisk tvinger dem til å gjøre noe annet. I tillegg til at dette gjør min jobb langt mer slitsom, tenker jeg på hvilke konsekvenser det vil ha for barna hvis de ikke lærer å høre på voksne før de begynner på skolen. Da vil de ikke akkurat ha fremtidsutsikter jeg misunner dem. Barnehager har jo nå også begynt med utdannelsestilbud, og hver eneste avdeling i hver eneste barnehage har nå en pedagog. De av oss som er voksne nå har jo klart oss tålelig bra uten pedagoger i barnehagen, eller å bli oppfostret av barnehage og skole? Hva definerer du som pedagog? Altså hvilken utdannelse/bakgrunn sikter du til? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Er barn generelt mer voldelig og respektløs i dag? Personlig tror jeg ikke det. Men samfunnet er mer voldelig og respektløst, at de unge også mulig er det, er en inndirekte konsekvens av dette. Men er igjen ingen unnskyldning for denne type oppførsel. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Samfunnet kan ha blitt mer respektløst, men ikke voldelig. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg vil legge skylden på to ting: Foreldre som ikke setter grenser og det at lærere ikke lenger har lov til å disiplinere drittunger. Det er jeg veldig enig i. Lærerstanden har nok også skutt seg selv i foten, da de for noen tiår siden var et stadig tilbakevendene tema om hvor dritt jobb de hadde og hvor dårlig betalt de var. Og man får ikke respekt for å ha en "dritt" jobb, selv om det kanskje allikevel er sant. Noe som og har resultert i at kravet for å komme inn på lærerutdanningen har vært nesten fraværende. Etter hva jeg har forstått har kravet blitt bevist skjerpet de siste årene, men for ikke alt for lenge siden kunne man gå fra vgs med under tre i snitt og gå rett inn på lærerutdanningen. Og mangel på kvalifikasjoner skaper heller ikke respekt rundt omkring hos foreldre som igjen smitter over til barna. Noe som også overrasker meg er tilstadighet hvor høy tro foreldre har på sine små. De blir opphøyet og gjør aldri noe galt. Ved neste anledninge snakker man med andre som har med barna å gjøre, så vips kommer det frem helt andre beskrivelser av engle barna. Det er forsåvidt selvopplevde hendelser så skal på ingen måte hevde at det er sannheten, men det har en tendens til å skje om igjen og om igjen. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Må si meg enig. Jeg er fra 87 generasjonen og så mange rundt meg som gav de tegnene som dere sier. Men har vell alltid eksistert? Kan nevne at fattern back in the old days satt bakerst i klasserommet og leste fiskeribladet. Plutselig kommer læreren bak og røsker avisen ut av hendene hans. Læreren går tilbake, Fattern sier så: Vess du gjør d dær en gång tell så får du juling. Lærarn skal vistnok ha hoppet over noen bord og røska fattern ut. Men men. Endret 7. desember 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Montgomery: Jeg skal være enig i at kvaliteten på lærerne har stor effekt på hvilke respekt de har blandt elevene. Hos lærere som var pinglete og kunne lite så var det ikke mye respekt å se fra elevene når jeg gikk på skolen. Mens når jeg kom på videregående og fikk se et par lærere her og der med universitetsutdanning så var nivået ganske annerledes og respekten deretter. Det er en av grunnene til at jeg synes Venstres forslag om å legge inn kutt i studielånet til universitetsstudenter som tar lærerstudiene er et flott forslag siden det nok vil føre til sårt trengte bedre og flere lærere. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Muslimer er på voldsstatistikken i Norge overrepresentert med mange tusen, om nå ikke titalls tusen prosent. Kilde please? Dette høres usannsynelig ut. Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Alt stammer fra hjemmet og hvordan de har oppvokst. Det er foreldrene's skyld om barna dems er pøbler, for det er jo foreldrenes jobb med å følge med sine barn. Jeg er enig med trådstarteren, språker blir verre, det er mer slosskamper, mer mobbing, og fler uppasende tv serier for barn. Jeg har selv blitt mobbet for å være overvektig, har hatt pøbler som har stjelt deler av min moped eller tømt dritt på tanken. Jeg har i andre ord gjennomgått mye vondt. Selv om det er en del år siden nå, kan jeg selv ikke forstå hvorfor folk bare ikke kan oppføre seg. Jeg har fått en veldig god og solid oppvekst av mine foreldre. Dem har ikke vært brutalt strenge, men hatt grenser. Vi er en søskenflokk på 3 og ingen av oss har igrunn blitt pøbler. Kan banne litt i blandt, men det er jo en vanesak. Men vi alle har eller jobber for en god utdanning og kommet langt på veien. Men det er mange andre på våres alder som vi gikk i samme klasse med, som vi bare ser henger rundt, tagger, banner, banker opp folk, drikker seg drita, doper seg og som ikke respekter andre enn seg selv. Og med de yngre som følger etter, legger jeg merke til at det blir mer og mer en trend av å være jævelig mot andre. Jeg syns også selv at det er ok om lærerne tar et godt tak rundt armen, eller gi en ørefiik. Slik liten og ubetydelig vold skader ingen men skarper opp sansene siden det er langt fra godt. Man bør få mer disiplin på ungene. Også selv om det er brutalt, ville jeg ha tatt i bruke ett hjelpevern som tar alt og alle over 7 år som ikke greier å oppføre seg, og hjelper dem igjennom livet til 18 med knallharde grenser om hva de skal, ikke skal. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Muslimer er på voldsstatistikken i Norge overrepresentert med mange tusen, om nå ikke titalls tusen prosent. Kilde please? Dette høres usannsynelig ut. Det er ikke bare usannsynlig, det er selvsagt ikke riktig. Derimot vil du finne (avhengig av årstall og andre variasjoner) at ikke vestlige innvandrere er overrepresentert med en faktor på rundt 2 - 2,5, altså drøyt dobbelt så mange. Den gangen jeg gikk på skolen var det det samme som 100 til 150% flere, ikke mange tusen prosent. Om dette skyldes manglende mattekunnskaper eller et bevisst ønske om å villede overlater jeg til andre å vurdere, Skulle det vært flere titusen-talls prosent måtte alle innvandrere uten unntak vært kriminelle. Sånn er det ikke. Rundt 0,25% av etniske nordmenn er kriminelle, og rundt 0,6% av innvandrerne. Det vil si at hvis du samler tusen av hver gruppe på et sted vil statistisk 997-998 av nordmennene være lovlydige borgere, og 994 av innvandrerne. (Da snakker vi om alvorlig kriminalitet, ikke trafikkbøter og lignende.) Innvandrere, spesielt ikke-vestlige, er overrepresentert på kriminalstatistikkene. Det gir grunn til bekymring, og diskusjoner om hvordan vi skal takle disse problemene er legitimt. Men de kriminelle er altså et ørlite mindretall selv i disse gruppene, og gir ingen grunn til stigmatisering på etnisk eller religiøst grunnlag. Geir Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Takk skal du ha, Geir. Hyggelig med litt fakta satt i kontekst. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg er selv et "barn" og slik jeg opplever det er det ikke blitt mer voldelig, men faktisk mindre. Jeg har faktisk hørt av bestemor at før var jentene like mye med i slåsskampene som guttene. Men jeg har merket at barn og unge er mer respektløse nå enn de var for kanskje 30-40 år tilbake. tilogmed barna i klassen til lillesøsteren min er mer respektløse enn hva min klasse var, og min klasse var ikke særlig god oppførselsmessig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå