ole_marius Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 har tenkt og fundert på dette en langstund nå, begynte egentlig med at lillebroren min blir mobbet av mange ting. ser at barne-tv og tegneserier har begynt å blitt mer grov i språkbruket, første klassinger som banner til russ'n. så hva er det som egentlig skjer? forleden dag hørte jeg lillebroren min sa at noen av de han går i klassen med har ingen respekt får eldre, da han var på konfirmasjonsundervisningen kastet disse pøblene snøballer på et kors i kirken, en av prestene kom ut og kjeftet på dem, men de bare lo og fortsatte. hvor er det blitt av respekten i dag? og hva er grunnen? de fleste forskere og psykologer gir skylden på filmer, spill og musikken. men hvorfor er det bare en liten prosent andel som blir påvirket mens resten ikke? tror hele problemet ligger i barneoppdragelsen til foreldrene. jeg selv personlig ble lært at men skal respektere andres eiendom, svare hyggelig, respektere andres tro og hele den sulamitten der. er dermed jeg blitt oppdratt feil hvis man ser på ungdomskulturen nå til dags? det er synd at det er ulovlig å straffe barn som kaster på glassruten, jeg kunne gått ha tenkt at å gi ris til disse problembarna kunne hatt en avskrekkende effekt. så hva tror dere er grunnen til at flere og flere barn har mistet respekten? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Man hadde de samme pøblene tidligere også, slik kan man ikke påstå at det har blitt noe mer betydelig økning i pøbelkultur eller at respekten har avtatt noe mer betydelig enn man har fått følelsen av tidligere år også. Ærlig talt, skal du ta utgangspunkt i vårt samfunn, har vi jo hatt en betydelig økning i "sivlisering" av befolkningen. Forøvrig er det ikke noe konsensus på sammenheng mellom medievold og vold ellers. Det er gjerne svært andre faktorer som bidrar til voldssammenhenger, men da er det jo en definisjonssak på hva vold er. Når det gjelder grovere språkbruk, hvordan er det verre enn ønsket om å gå tilbake til å skade barna, for å lære de at det de har gjort var feil? Det er en betydelig forskjell på lydighet basert på respekt og lydighet basert på frykt. (Og vær så snill å bruk store bokstaver) Lenke til kommentar
simerix Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Mange foreldre som rett og slett driter i å oppdra ungene sine. De blir plassert en hel arbeidsdag i barnehage fra de kan gå omtrent og når dagen er omme gjenstår det bare fore ungene og få dem i seng til en ny dag. Fortsetter også i skolealder med SFO og det hele. Ellers hersker det nok utbredt snillisme og naivitet blant foreldre med holdninger som at " våre barn gjør aldri noe galt. Å la ungene tilbringe kveldene på byen synes de fleste er både galt og uansvarlig, likevell får barna lenge før tenårene få fritt spillerom med MSN, mobiltelefon, facebook, Nettby you name it. Det nok mye bedre for foreldre idag å kanskje være litt for strenge med slike ting enn alt for slepphendte Endret 5. desember 2008 av simerix Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg vil legge skylden på to ting: Foreldre som ikke setter grenser og det at lærere ikke lenger har lov til å disiplinere drittunger. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg vet ikke om ungene i dag er mer pøbelaktige enn tidligere. Før i tiden var det imidlertid mye farligere å være drittunge, fordi man risikerte en drakt pryl om man ikke behandlet folk skikkelig. Oppdragelsen var også mye strengere. Og jeg skal aldeles ikke se bort fra at ungene derfor oppførte seg bedre enn de gjør i dag. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Som historielæreren min alltid sier: "Prosentantallet slaurer i samfunnet vil alltid være den samme". Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kan de fatte og begripe hvor de har sin råskap fra. Ikke akkurat en ny problemstilling dette her. De første tilfeller vi har kilder på farer vel helt tilbake til antikken. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Barn er ikke mer voldelige. Men kriminaliteten blandt ungdom og unge menn i Norge øker, hovedsakelig blandt innvandrere ifra muslimske land. Muslimer er på voldsstatistikken i Norge overrepresentert med mange tusen, om nå ikke titalls tusen prosent. En trend vi bare kan anta fortsetter å øke i samsvar med uteblivende straffereaksjoner, nedbemanninger i politiet, økende muslimsk innvandring og fødselsrater osv. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Jeg har en følelse av folk trur verden er så mye værre i dag fordi de får vite alt. Når fattern gikk på ungdomskolen på 60/70-tallet her i trøndelag, røyka, drakk og sloss de hele tida. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 som sokrates sa: "The children now love luxury; they have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their households. They no longer rise when elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers." Dette har alltid vært sånn og er ikke spesielt bedre eller værre nå enn det var før. Like dumt som å si at verden er ondere, mer fylt av krig, etc. Verden er bare større og tettere knyttet sammen. Jeg brukte også banneord når jeg gikk på barneskolen. Respekt for lærere har nok mest med en kulturforandring å gjøre. Tidligere i Norge så var det en enormt stor automatisk respekt for autoritetsfigurer, men den var mye bygd på frykt for maktmisbruk og lignende. Nå er ikke denne frykten der lengre nettopp fordi samfunnet er blitt mer "sivlisert" så respekt må komme på en annen måte. Folk bukker ikke og skraper bare de ser presten, lensmannen eller læreren slik samfunnet var før. De faktiske problemene man ser er nok hovedsaklig ting som stammer fra foreldreoppdragelse som svikter pga foreldrenes (nødvendige) fokus på utdanning og jobb, kræsj mellom kulturer pga innvandring, osv. Å la ungene tilbringe kveldene på byen synes de fleste er både galt og uansvarlig, likevell får barna lenge før tenårene få fritt spillerom med MSN, mobiltelefon, facebook, Nettby you name it. Har sett flere studier som viser at å nekte unger slikt i dagens samfunn ikke gjør noe annet enn å skade dem sosialt. Sosialt samvær og koblinger er mye forandret pga digitale hjelpemidler som de du nevner og det er viktig for unger i dag å ha tilgang på slikt. Problemet ligger nok mer i at foreldrene ikke har peiling på hva de holder på med. Det betyr ikke at de må kontrollere alt ungene gjørt, det gjør bare ting værre, men det er mange av de litt eldre foreldrene i dag som ikke har peiling på slike "nymotens" ting. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Barn blir ikke lengre oppdratt av foreldrene, men av media og staten. Det er en negativ vei vi har tatt. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå er ikke denne frykten der lengre nettopp fordi samfunnet er blitt mer "sivlisert" så respekt må komme på en annen måte. Folk bukker ikke og skraper bare de ser presten, lensmannen eller læreren slik samfunnet var før. Problemet ligger nok mer i at foreldrene ikke har peiling på hva de holder på med. Det betyr ikke at de må kontrollere alt ungene gjørt, det gjør bare ting værre, men det er mange av de litt eldre foreldrene i dag som ikke har peiling på slike "nymotens" ting. Fyrste avsnittet gjer meg trist, det er sanne ord du skriv. Eg er ikkje tilhengar av blind frykt for autoritetar, men at ein lærar bør ha autoritet over elevane sine, synes eg er ein sjølvfølge. Barn har ein tendens til å vera ein smule arrogante, om det vert gjort prov på å læra dei noko dei ikkje ser poenget med. Dette ser eg på eigne born, og ungane i nær omgangskrets. Du har eit poeng i andreavsnittet og, men ser ikkje noko her som skal forsvara at ungar vert meir uskikkelige. Eldre foreldre er litt meir gamaldagse, og dermed er det vel naturleg at dei har ei litt striktare oppdraging? Me av den yngre garden, som har teke på oss ansvaret og forme morgondagens heltar, har vel lett for å realisera mykje av den oppdraginga me sjølv kunne tenkt oss, då det ikkje er mange år sidan me var i same suppa. (Sjølv om eg byrjar minna meg sjølv skræmande mykje om far min etterkvart. ) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Barn blir ikke lengre oppdratt av foreldrene, men av media og staten. Det er en negativ vei vi har tatt. Akkurat her er jeg sterkt enig. Det verste oppi dette er at flere foreldre forventer at skolen skal ta et enda større ansvar for å oppdra ungene. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Fyrste avsnittet gjer meg trist, det er sanne ord du skriv. Eg er ikkje tilhengar av blind frykt for autoritetar, men at ein lærar bør ha autoritet over elevane sine, synes eg er ein sjølvfølge. Barn har ein tendens til å vera ein smule arrogante, om det vert gjort prov på å læra dei noko dei ikkje ser poenget med. Dette ser eg på eigne born, og ungane i nær omgangskrets. Vel, det er forskjell på autoritet og respekt. Måten lærere oppfører seg ovenfor elever burde strammes inn ja, men samtidig så burde det ikke være noe system hvor læreren blir satt på en pidestall og skal respekteres uansett. Jeg har gode erfaringer fra når jeg gikk på Tae-Kwon-Do. Instruktørene hadde god autoritet og folk gjorde som de fikk beskjed om, det var ikke noen tvil hvem som var "sjefen". Men samtidig så hevet de seg ikke over de andre og det var fokus på å vise like mye respekt for de andre rundt seg som instruktørene. I tilegg så var det ingen forventinger om at dette skulle være en ensidig ting, instruktørene viste også respekt for deltakerne. Du har eit poeng i andreavsnittet og, men ser ikkje noko her som skal forsvara at ungar vert meir uskikkelige. Eldre foreldre er litt meir gamaldagse, og dermed er det vel naturleg at dei har ei litt striktare oppdraging?Me av den yngre garden, som har teke på oss ansvaret og forme morgondagens heltar, har vel lett for å realisera mykje av den oppdraginga me sjølv kunne tenkt oss, då det ikkje er mange år sidan me var i same suppa. (Sjølv om eg byrjar minna meg sjølv skræmande mykje om far min etterkvart. tongue.gif ) Det er veldig vanlig at man lar en del av de negative tingene fra sin egen oppdragelse komme fram i den oppdragelsen man selv gir videre. Slike ting forandrer seg veldig sakte som regel. Men ja, jeg tror at forskjellen mellom generasjonene er større nå enn de har brukt å vært pga de stadig større hoppene innenfor teknologien. Men det betyr ikke at foreldre ikke kan få det til hvis de vil, de må bare ha riktig innstilling. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Unge mennesker i dag er rett og slett for respektløse ovenfor voksne mennesker. Og slike tendenser er dessverre merkbart. Frihet har en vesentlig skyld i dette. Vi vasser i nytelse og "bruker" de rettighetene vi har feil. Foreldre som ikke er i stand til å gi ris på ungene sine i frykt for at det i mer eller mindre grad anses som mishandling, kan ha negativ effekt på unger som ikke er i rett kjøl. Og hvorfor barn i dag er mer voldelig enn før, kan du skylde på teknologien. Barn spiller voldelig spill mer enn noensinne, og det har dessverre negativ innvirkning på barna. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Unge mennesker i dag er rett og slett for respektløse ovenfor voksne mennesker. Og slike tendenser er dessverre merkbart. Frihet har en vesentlig skyld i dette. Vi vasser i nytelse og "bruker" de rettighetene vi har feil. Foreldre som ikke er i stand til å gi ris på ungene sine i frykt for at det i mer eller mindre grad anses som mishandling, kan ha negativ effekt på unger som ikke er i rett kjøl. Og hvorfor barn i dag er mer voldelig enn før, kan du skylde på teknologien. Barn spiller voldelig spill mer enn noensinne, og det har dessverre negativ innvirkning på barna. Du er på bærtur. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 (endret) Jeg mener at unge alltid har vært like "respektløse og voldlige" før som nå, bare vet vi mer om det i dag. Det at eldre folk sier at det var bedre før er fordi de vet hvordan det har blitt. Vi vet ikke hva som vil skje i framtiden og derfor er det alltid litt tvil og uro om hva som vil skje. Endret 6. desember 2008 av Pels Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Frohman: Jeg er ikke uenig, men det var kanskje ikke et så konstruktivt argument? YNWA8: Så du sitatet mitt fra sokrates litt lengre opp her? Yngre mennesker har alltid vært slik de er, med små variasjoner fra kultur, tidsperioder, osv. Hva gjør frihet til en del av problemet? Når det gjelder ris av unger så grener det jo egentlig litt ut av diskusjonen, men tror du faktisk at ris fører til respekt eller frykt? Eller likestille du de to? Hvis du tror at vold som ikke er virkelig skader ungene, hvordan kan du da støtte virkelig vold fra foreldrene deres? Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det er ikke så merkelig at ungdom ikke viser respekt for lærerne sine. En lærer må være autoritær og vise at det er han/hun som sitter med makta. Allikevel må man behandle barn bra for at de skal behandle deg bra. Gjensidig respekt der de vet at du har mest du skulle ha sagt enkelt og greit... Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Barn blir ikke lengre oppdratt av foreldrene, men av media og staten. Det er en negativ vei vi har tatt. Det er helt korrekt. Jeg kjenner mange som jobber i barnehage og på barneskolen og alle er de frustrerte og lei av å skulle bedrive barneoppdragelse. Mange av barna er helt umulige å handskes med, og felles for dem er at de nesten alltid har foreldre som bare skal være snille og greie, og være "kamerat". Barnehager har jo nå også begynt med utdannelsestilbud, og hver eneste avdeling i hver eneste barnehage har nå en pedagog. De av oss som er voksne nå har jo klart oss tålelig bra uten pedagoger i barnehagen, eller å bli oppfostret av barnehage og skole? Nei, det virker som om mange foreldre har gitt opp, eller tror de skal være venn med barna sine. Det er direkte patetisk. Det må gå ann å finne en gylden middelvei mellom å gi gutten bank, og det å la systemet oppdra ham. Begge deler har nemlig vist seg å avle voldspsykopater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå