Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I forsvaret kan du forøvrig raske med deg noen studiepoeng (max 15 tror jeg) også nå - altså som kan telle på en grad på universitet/høgskole, men da må du ha generell studiekompetanse.

Tror ikke det er noen maksgrense på studiepoeng uansett hvor du er / hva du driver med. Må bare fullføre fagene ved høgskole/universitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er noen maksgrense på studiepoeng uansett hvor du er / hva du driver med. Må bare fullføre fagene ved høgskole/universitet.
Neida, men det er ikke mer enn 15 mulige studiepoeng du kan ta i forsvaret så vidt jeg kan se. Man får ikke uttelling for å ta samme kurs to ganger :-)

Dvs - det er flere, men det er ikke forsvarsrelaterte kurs du kan ta i selve førstegangstjenesten - de må du ta ved siden av på fritiden...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Neida, men det er ikke mer enn 15 mulige studiepoeng du kan ta i forsvaret så vidt jeg kan se. Man får ikke uttelling for å ta samme kurs to ganger :-)

Dvs - det er flere, men det er ikke forsvarsrelaterte kurs du kan ta i selve førstegangstjenesten - de må du ta ved siden av på fritiden...

Tror ikke det var noen forsvarsrelaterte kurs da jeg var i militæret. Uansett ville de nok ikke kunne brukes i min utdannelse. Men så var jeg jo i militæret i forrige årtusen og det jeg tok het vekttall :)

edit: Og jeg tok vekttallene på fritiden...

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
Tror ikke det var noen forsvarsrelaterte kurs da jeg var i militæret. Uansett ville de nok ikke kunne brukes i min utdannelse. Men så var jeg jo i militæret i forrige årtusen og det jeg tok het vekttall :)
Nei, de kom etter min tjeneste også - uansett tjenestegjorde jeg på et sted der jeg aldri i verden ville hatt tid til sånt :-)
Lenke til kommentar

Under julebordet tok sjefen opp et å ta et år eller to i millitæret etter VGS, og han sa dte enkelt. Er du positiv, blir det positivt, er du negativ, blir det negativt.

Så jeg har begynt å fått andre tanker om det, og vil egentlig ta iallefall ett år, selvfølgelig som fotograf. Får jeg ikke bytte ut AG'n med et Nikon kamera dropper jeg det...

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt sikker.. (da jeg ble ikke tjeneste dyktig pga hørsel av alle ting)

Men tror det er for sent å backe ut da du vet om du blir fotograf der eller ikke :p

Neh, er aldri for sent å søke seg over på siviltjeneste eller å prøve og tricke seg ut av armyen. Mange som gjør det når de er inne på rep.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt sikker.. (da jeg ble ikke tjeneste dyktig pga hørsel av alle ting)

Men tror det er for sent å backe ut da du vet om du blir fotograf der eller ikke :p

Jeg fikk uforståelig nok full pott på alle fysiske poster (regner med man må mangle lemmer før de trekker på det), men fikk ikke komme inn (selv om jeg -ville-) fordi jeg ser for dårlig. Loffen som testet synet mitt sa forøvrig, og jeg siterer; "..du ser dårlig, men synet ditt er pokker så bra med briller på!".

Lenke til kommentar
Under julebordet tok sjefen opp et å ta et år eller to i millitæret etter VGS, og han sa dte enkelt. Er du positiv, blir det positivt, er du negativ, blir det negativt.

Så jeg har begynt å fått andre tanker om det, og vil egentlig ta iallefall ett år, selvfølgelig som fotograf. Får jeg ikke bytte ut AG'n med et Nikon kamera dropper jeg det...

Du slipper da uansett unna AG'n, ettersom de legger om til HK416 nå. Pinglevåpen, men synes de at det er bedre å pumpe full noen med masse små prosjektiler enn å bruke ett stort, er det da fullstendig opp til dem. Jeg ble ikke innkalt, i hvert fall. Vet ikke helt hvorfor, for jeg var i aller høyeste grad tjenestedyktig, etter som jeg forsto..

Lenke til kommentar

Karl-Peder: 5.56? 5.56 er ikke akkurat et uprøvd prosjektil, brukt av USA i M-16, M-4 og et par andre spesialistrifler. Storbritannia hadde litt problemer med første utgave av SA80, men de var ikke relatert til kaliberet, for å si det slik. Frankrike har sin egen plastrifle og så videre. Faktum er at 5.56 i praksis er omentrent like kapabel til å kverke et menneske (med det unntak at 5.56 ikke er like god som 7.62 til å slå seg gjennom vegetasjon), er mye lettere og vil være mer presis så lenge man ikke skyter på papp på en skytebane eller på ganske lang avstand.

Det er i alle fall det jeg har lest meg til fra personer man burde kunne omtale som eksperter på feltet. :)

Lenke til kommentar
med det unntak at 5.56 ikke er like god som 7.62 til å slå seg gjennom vegetasjon [...] og vil være mer presis så lenge man ikke skyter på papp på en skytebane eller på ganske lang avstand.

Se der, ja. Du nevner jo problemene. :D

Dersom målet er å ta livet av noen i nærkamp kan man like gjerne bruke .22 LR, som er helt fint til å ta livet av noen så lenge du ikke skal skyte gjennom skuddsikre vester eller vegetasjon.

Som instruktøren på jegerprøvekurset en gang sa: "amerikanerne liker å pumpe full fienden av små prosjektiler, mens vi nordmenn liker å ligge litt på avstand og plukke dem ned gjennom vegger og slikt. Derfor bruker vi 7.62, mens amerikanerne bruker 5.56" :)

Men for all del: Jeg setter min lit til at forsvaret har forsikret seg om at det fungerer som det skal, for som du sier: amerikanerne bruker det i flere våpen. Kaliberet (eller et nesten identisk) benyttes også sivilt, blant annet på rådyrjakt. Da heter det .223 Remington. Bare som en unyttig biopplysning. :p

Edit: Utheving

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
med det unntak at 5.56 ikke er like god som 7.62 til å slå seg gjennom vegetasjon [...] og vil være mer presis så lenge man ikke skyter på papp på en skytebane eller på ganske lang avstand.

Se der, ja. Du nevner jo problemene. :D

Dersom målet er å ta livet av noen i nærkamp kan man like gjerne bruke .22 LR, som er helt fint til å ta livet av noen så lenge du ikke skal skyte gjennom skuddsikre vester eller vegetasjon.

Som instruktøren på jegerprøvekurset en gang sa: "amerikanerne liker å pumpe full fienden av små prosjektiler, mens vi nordmenn liker å ligge litt på avstand og plukke dem ned gjennom vegger og slikt. Derfor bruker vi 7.62, mens amerikanerne bruker 5.56" :)

Det var samme holdningen i den amerikanske hæren mtp. M-16 etter M-14. :)

Det var erfaringene etter Korea-krigen som førte til omleggingen. Det de kom frem til var at marksmanship i den tradisjonelle forståelsen av ordet i bunn og grunn var ganske greit, men at det i praksis ikke var det soldatene måtte gjøre. Det var rimelig sjelden behov for lengre rekkevidde enn 150-200 meter.

Legg til at 5.56 spinner fint rundt i kjøtt, så er det mer dødelig enn man skulle tro.

For å ha det sagt, jeg siterer bare det jeg har lest og sett meg til, men det er vel ingen tvil om at militære har sine kjepphester, om det handler om å være mot overgangen fra Colt .45 til Beretta i US Army, eller om det handler om stridsvogner eller fly.

Uoppdaterte dere er, det er .NEF kaliber som duger...

"Se, jeg skjøt et SKITKULT bilde av ei kvise på nesa di! UTEN BLITS! HAHA! Nå kan vi vel glemme krigen?! :D"

Lenke til kommentar
Det var samme holdningen i den amerikanske hæren mtp. M-16 etter M-14. :)

Det var erfaringene etter Korea-krigen som førte til omleggingen. Det de kom frem til var at marksmanship i den tradisjonelle forståelsen av ordet i bunn og grunn var ganske greit, men at det i praksis ikke var det soldatene måtte gjøre. Det var rimelig sjelden behov for lengre rekkevidde enn 150-200 meter.

Legg til at 5.56 spinner fint rundt i kjøtt, så er det mer dødelig enn man skulle tro.

For å ha det sagt, jeg siterer bare det jeg har lest og sett meg til, men det er vel ingen tvil om at militære har sine kjepphester, om det handler om å være mot overgangen fra Colt .45 til Beretta i US Army, eller om det handler om stridsvogner eller fly.

Nå må det såklart nevnes at jeg ikke har vært innom forsvaret annet enn på sesjon, selv om jeg også hadde lyst, så jeg er ingen ekspert på emnet. Dog er jeg vel over gjennomsnittlig våpeninteressert, og samtidig litt konservativ når det gjelder slikt. Jeg velger, som sagt, å stole på at forsvaret har gjort et nøye gjennomtenkt våpenvalg. Flyvalget er jeg derimot mer skeptisk til. :p

Lenke til kommentar

Jeg skrev en mail til en venninne forleden som lurte på ang. Lofoten FHS, så jeg kan vel egentlig kopiere den inn her.

Hei du. Er du interessert i foto og vil studere dette ved en folkehøyskole, så er absolutt Lofoten FHS et must. Skolen har absolutt alt du kan ønske deg innen foto. Vi har over 30 råsterke mac med de nyeste versjonene av photoshop osv. Vi har ett proft innredet studio, med flere forskjellige bakgrunner, blitzer, storformatkamera osv. Vi har mørkerom, om du er interessert i å holde på analogt (noe du burde begynne med. Fy så moro).

Det som er så kjekt med denne skolen er at på sommeren så fungerer det som ett hotell, og grunnet dette har skolen mye mer penger å rutte med enn andre skoler, og derfor har vi utrolig mye bra utstyr. Og det som er så utrolig fantastisk - vi har tilgang til alt dette 24 timer i døgnet. :D

Men for å se bort fra det matrielle, så er det flere ting som gjør denne skolen til en av de beste på foto. For det første så er alle lærerne våre proffe fotografer, og utgitt flere fotobøker. Du lærer utrolig mye av dem.

Vi har også veldig mange gjestelærere. Opptil 8 til 10 stykker i løpet av året. Av disse så har du Herdis Marie Sigert, som regnes som en av Norges beste fotokunstere, Fredrik Ødman, som regnes faktisk som sveriges mest interessante kunstner og en av verdens beste i photoshop, Niklas Blom som regnes som pioneren innen skifotografi, og mange andre utrolig interessante fotografer som du garantert kommer til å bli inspirert av.

I tillegg ligger jo skolen i Lofoten, som er et helt utrolig vakkert område. Er du interessert i Naturfotografi, vil du elske dette stedet.

For å se bort i fra selve foto, så kan jeg også si at skolen i en helhet er fantastisk. Fantastisk miljø, fantastiske lærere (også de som ikke er på foto), fantastiske naturområder.

Som du sikkert har merka er jeg utrolig glad for at jeg går her oppe. Mulighetene ligger virkelig her, og jeg ville ha angret sterkt om jeg ikke hadde valgt denne skolen.

Lenke til kommentar

Hørtes bra ut Ustedalen :) Jag har nesten bestemt meg for å søke om plass på en fotolinje på Lofoten, men står igjen med noem få spørsmål:

- Er det stor forskjell på foto-linjene? Usikker på om jeg skal velge Naturfoto eller Proffoto :hmm: Jeg kommer ikke til å studere foto, slik ståa er nå ;)

- Når er søkefristen? Og når kan man starte å søke?

- Jeg har ikke førerkortet og kommer ikke til å få det i løpet av det nærmeste året, skaper dette noen problemer utenom det vanlige?

Hadde satt kjempe stor pris på om noen med erfaring kunne svare på disse spørsmålene :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...