Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen der ute har erfaring med fotokurs eller fotoskole på folkehøyskoler eller liknende?

Jeg går ut av vgs våren 2009, og har ingen større planer året der på, da jeg ikke skal i militæret...

Jeg kunne tenke meg å lære mer om foto på skole i løpet av noen uker/halvt-år det kommende året... Jeg har sett litt på en høyskole i Lofoten som tilbydde kurs i naturfoto, proff-foto o.l. som kunne se spennende ut. Noen som vet om dette eller liknende gir studie poeng?

Kom gjerne med forslag dersom noen har erfaring :)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, lurer på om noen der ute har erfaring med fotokurs eller fotoskole på folkehøyskoler eller liknende?

Jeg går ut av vgs våren 2009, og har ingen større planer året der på, da jeg ikke skal i militæret...

Jeg kunne tenke meg å lære mer om foto på skole i løpet av noen uker/halvt-år det kommende året... Jeg har sett litt på en høyskole i Lofoten som tilbydde kurs i naturfoto, proff-foto o.l. som kunne se spennende ut. Noen som vet om dette eller liknende gir studie poeng?

Kom gjerne med forslag dersom noen har erfaring :)

Ett eksempel på en slik skole er Fotofagskolen i Trondheim. Har ingen erfaring med den selv, men av det jeg har hørt er det en av de bedre fotoskolene landet har å tilby. De baserer inntak mye på opptaksprøven de har, og ikke mye på karakterer. Men du må vite at skolen du nå foreslo er en folkehøyskole, og gir ikke studiepoeng. Er usikker på om fotofagskolen gir poeng. Men det finnes garantert en god fotolinje et eller annet sted som gir studiepoeng. Men da kan du ikke gå på folkehøyskole, desverre

Lenke til kommentar
Sjekk ut naturfoto ved Sogndal fhs. Hadde jeg gått ut av VGS nå, ville jeg tatt ett år der.

Francis

Har hørt om den, men må lese mer om den fhs-en ;) Det at lofoten frister skyldes nok rykte området har fått...

Kan legge til at; Jeg har ikke tenkt til å studere foto (slik jeg tenker i dag da :p ), planlegger å studere økonomi...

Kurs/foto-skolen er kun for erfaring og læring :)

Lenke til kommentar

Folkehøgskole gir da studiepoeng.

For min del blir det nok en runde i militæret, men hadde vært veldig kult å hatt et år med bare foto.

EDIT: Jeg skal også studere økonomi! Blir det Bergen eller BI på deg?

Endret av IceFox
Lenke til kommentar

Jeg går andreåret ved Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole i Ringsaker. Ringsaker er midt mellom Hamar og Lillehammer ved Mjøsa. Faglig sett er fotofaget på førsteåret her svært godt.

Skal nevnes at jeg gikk journalistikk i fjor, men still.

Og folkehøgskole er en svært, svært god ide. Syns jeg.

Lenke til kommentar

For min del blir det nok en runde i militæret, men hadde vært veldig kult å hatt et år med bare foto.

EDIT: Jeg skal også studere økonomi!Blir det Bergen eller BI på deg?

No idea :blush: Vet ikke om jeg skal studere i Norge en gang :D Har En søster som går økonomi på BI, kanskje det kan gjøre valget enklere ;)

EDIT: Noen som syntes det er drøyt å dra helt opp til Lofoten på folkehøyskole?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Lofoten er helt konge, kommer derfra selv. så kan anbefale Lofoten på det sterkeste! Ikke minst naturmessig. Er meget egnet sted å studere naturfoto.

Folkehøgskolen ligger i Kabelvåg som er ett trivelig tettsted ca 5-10 min kjøring fra Svolvær som er den største byen i Lofoten. Så er ganske sentralt, sett med lofotske-øyne.

Lenke til kommentar
Nei, det gir poeng for å komme inn på studier, men ikke studiepoeng.

ok, var vel det jeg mente: poeng for å komme inn på studier ;) Slik man får av å gå i militæret etc.

Du får det, men du får bare poeng for en av delene.

Lenke til kommentar
Du får det, men du får bare poeng for en av delene.
Stemmer. Og nå er det visst bare to konkurransepoeng/tilleggspoeng (som de visstnok kalles nå) både på verneplikt og folkehøgskole - mot tre før.

I forsvaret kan du forøvrig raske med deg noen studiepoeng (max 15 tror jeg) også nå - altså som kan telle på en grad på universitet/høgskole, men da må du ha generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Jeg kommer ikke til å være i forsvare eller militæret, da jeg "ikke er verndyktig" ;)
Trist at du aldri blir mann da... Selv om forsvaret er Norges største barnehage, er det også der gutter blir menn ;-)

Neida, selvfølgelig om det er medisinske grunner til det vil jeg ikke presse på noen forsvaret. Men jeg tror faktisk at de aller fleste har veldig godt av verneplikten, og hvis man forsøker å ta det med en positiv innstilling fra dag én, får man et år man har utrolig mange gode minner fra. Dessuten er det en fantastisk ice breaker blant andre menn, det har jeg selv erfart mange ganger, og at dem som av ymse årsaker ikke har vært i militæret eller siviltjeneste (funker på samme måten) blir veldig utenfor. Hvis man bruker all tid og energi på å unngå det, og regner med at det neste året blir et helvete - så kan du være sikker på at det blir det. Bruker man i stedet tiden på å finne avdelinger man kunne tenke seg å tjenestegjøre i, og søker seg dit med en gang, er sjansen for et knallfint år stor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...