Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fylle på kjølevæske


Magnusmmo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har veldig lite peiling på bil, spesielt på det som er under panseret, men nå har det seg slik at jeg har fått en varslingslampe inne i bilen om at jeg må fylle på kjølevæske. Jeg har da kjøpt en liter blå kjølevæske, men lurer på hvordan jeg skal blande dette med vann og fylle det på! kan noen forklare dette på en grei måte?

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står nok på den kjølevæska du kjøpe, står som regel blandes 50/50.. Om den ikke er blandet ut kan du også se på fargen- er den skikkelig blå- er den ikke blandet ut.

 

Sikker på at det er blå kjølevæske som er på bilen? Viktig å ikke blande rød og blå.

Lenke til kommentar

Kjører du til en bensinstasjon med verksted måler de hvor mye kjølevesken som er på bilen din tåler.

Har du ikke litt peiling på bil er det greit at de fikser det.

Kjølevesken burde tåle minimum -36 grader.

 

Koster ikke mange kr. Noen er så greie at visst du kjøper kjølevesken hos de så fyller de den på og.

Lenke til kommentar
Frostvæsker

 

-ikke bare beskyttelse mot frostskader

 

En moderne bilmotor stiller store krav til kvaliteten på frostvæske.

 

Beskyttelse mot frostskader ved kuldegrader

Hindre korrosjon på alle metaller i motoren

Hindre varmgang under alle driftsforhold

Beskyttelse mot frostskader er selvsagt. Enda viktigere er beskyttelse mot korrosjon og avleiringer i kjølesystemet. Korrosjon og avleiringer i kjøle-systemet hindrer varme-overgangen, og kan i verste fall føre til motorhavari. En moderne bilmotor består av en lang rekke metaller som stiller forskjellige krav til tilsetningsstoffene i frostvæsken. Spesielt gjelder dette lettmetaller, som for eksempel aluminium.

 

Bilprodusentene stiller store krav til produsentene av frostvæsker. En ny frostvæske gjennomgår avanserte tester i laboratorium og i praktisk bruk før de godkjennes.

 

Anti Freeze (blå) tilfredstiller BS 6580 og kan benyttes på alle typer væske-kjølte forbrenningsmotorer. Enkelte motor-/bilfabrikanter har spesifikke og strengere krav til frostvæske og vi må da anbefale :

 

Frostvæske MTU (grønn). Denne kvaliteten inneholder andre typer inhibitorer enn Anti Freeze, og tilfredsstiller de strengeste krav fra motor-/bilfabrikanter. Dieselmotorer eller motorer som går under tøffe driftsforhold bør fylles opp med Frostvæske MTU.

 

Langtids Frostvæske (rød) er siste generasjon frostvæske basert på organiske inhibitorer som gir enda lenger levetid, minimum 4 år. Flere og flere modeller kommer til landet med denne kvaliteten som ”first fill”. OBS : Det er viktig at ikke standard kvalitet blandes med langtids.

Vi anbefaler alltid å lese instruksjonboken til den enkelte modell for å kontrollere hvilke krav som stilles. Enkelte modeller er fabrikkfylt med en såkalt langtids frostvæske (gjelder VW, Audi, SEAT, Skoda og enkelte andre modeller). Er dette tilfelle skal systemet etterfylles med Statoil Langtids Frostvæske.

 

Kontroll av kjølesystemet

Kontroller alltid frostvæsken før vinteren setter inn. Mål frysepunkt og etterfyll med riktig frostvæske-kvalitet – sjekk instruksjonsboken !

 

Vi anbefaler alltid å fylle systemet med en 50/50 blanding rent vann og frostvæske. Dette gir maksimal beskyttelse mot rust og korrosjon, og gir frostbeskyttelse ned mot minimum –36 oC.

 

OBS : For at frostvæsken skal kunne gi beskyttelse mot rust og korrosjon må konsentrasjonen i systemet være minst 30 vol% !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...