Gå til innhold

Datan min sluttet å fungere! er det min PSU?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet ikke om dette er det rette stede å skrive om dette, men siden jeg tror det kanskje har noe med strømforsyningen min å gjøre, så ville det passe her...?

Jeg kjøpte meg en splitter ny data i august, og hadde den i 1mnd da den plutselig hadde skrudd seg av helt av seg selv, og jeg fikk heller ikke start på den og jeg har gjort alt det jeg kan.

Har også sendt inn strømforsyninga som jeg kjøpte hos komplett 2 ganger, med samme resultat at den fungerer som den skal.

etter det sendte jeg hovedkort,ram og Cpu inn til Pcutstyr for testing, og fikk i svar at det heller ikke var noe feil med komponentene der.

Så da står jeg litt ute i tåka og skjønner ingen ting. hvorfor startet maskina mi helt fint da jeg satte den sammen, men plutselig sluttet å virke en stund etter på?

Kan det være at jeg har for liten Psu?

Strømforsyninga mi er en Corsair 750watt.

Komponenter:

2stk HDD samsung 7200rpm 500gig

4stk 120mm vifter

1stk His raedon 4870x2 ( dette skjermkorte suger en del strøm vet jeg)

2stk Corsair domminator 2gig

1stk prosessor E8400 3gig hertz

1stk samsung cd-romm

1stk 90mm vifte til prosessor.

jeg trenger hjelp så fort som mulig, gått uten data nå i 2 - 3 mnd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

psuèn din er mer en kraftig nok..

når du trykker på power knappen,, skjer det noe da? eller er maskinen helt død?

om cpu ikkje står skikkelig nedi vil ikkje maskinen ha noen tegn til liv.

hadde et slikt problem når eg satte sammen ene maskinen min for noen år siden. får prøve å riksle den godt ned i slotten og være forsiktig når du tar på viften.sjekk også alle de små kablene som power switch og de som går ned på hovedkortet står rett.

starter maskinen i et lite sekund, viftene går og så stopper kan hovedkortet ha et problem, kan en løsning værer å skifte ut CMOS batteriet.

er det sånn at maskinen starter men skjermen er konstant svart kan det være skjermkort eller korrupt bios.

håper noe av dette kan hjelpe deg til å finne en løsning på problemet.

Endret av auto82
Lenke til kommentar

tisen takk for svar. det som skjer er at viftne går noen ganger noen runder rundt, og så skjer det ikke noe mere.

har tatt ut og montert pc'en på nytt opp til flere ganger, men ingen ting ser ut til å fungere. men det er rart at de sier på pcutstyr at det ikke er noe problem med hovedkorte, og da regner jeg ikke med at det er noe feil med CMOS batteriet..?

Lenke til kommentar

en ting til, da jeg fikk delene igjen fra testen i går, og satte sammen datan, så fungerte den ikke med en gang, men da jeg tok ut ene strømmkabelen som skal sitte rett ved Cpu'en, så fikk den start, og gikk, men da jeg skulle skru den av og sette i den kabelen igjen, var det det samme gammle, og jeg har prøvd å ta ut den samme strømmkabelen igjen og starte den, men da funket det ikke.

Lenke til kommentar
en ting til, da jeg fikk delene igjen fra testen i går, og satte sammen datan, så fungerte den ikke med en gang, men da jeg tok ut ene strømmkabelen som skal sitte rett ved Cpu'en, så fikk den start, og gikk, men da jeg skulle skru den av og sette i den kabelen igjen, var det det samme gammle, og jeg har prøvd å ta ut den samme strømmkabelen igjen og starte den, men da funket det ikke.

noe rart opplegg..

du har brukt 6 eller 8 pins kontakt på skjermkortet, prøft en annen strømkabel som går ned på HK?

du får prøve å ta alt ut av maskinen sånn du bare sitter igjen med psu HK og cpu.

prøve med å bytte strømkontakter eventuellt bruke overganger.

dette e et sånnt typisk tull som skjer av og til når du bygger maskiner, går stort sett på dårlig kontakt osv. eg hadde i vertfall sinnsykt med problem med maskinen min når eg satte den sammen.

man blir bare litt irriter på d:)

som sagt, du får ribbe hele maskinen, flytte kontakter og sitte en og en ting i..

Endret av auto82
Lenke til kommentar

:) ja, er irriterende når du egentlig vet at det skal fungere, men jeg skal prøve å se hva jeg ¨går til, så kommer jeg tilbake til det.

tusen takk for hjelpen så langt. men det er litt rart i mine øyne at det skal fungere noen uker, og så kutte helt ut. men men

Lenke til kommentar

ok, da harjeg tatt ut alt untatt Cpu, PSU og hovrdkorte, men får ikke startet noe selv med bare det, så nå skjønner jeg ikke noe, og jeg har ikke så mange stømkabler å bytte med, så det fikk jeg ikke gjort. har bare 1 6pin.

det jeg kan gjøre er å sende inn hele datan til komplett og betale 550kr timen for at de skal teste den og finne feilen...... høres ut som om det kan bli noen tusen kr.

Lenke til kommentar
ok, da harjeg tatt ut alt untatt Cpu, PSU og hovrdkorte, men får ikke startet noe selv med bare det, så nå skjønner jeg ikke noe, og jeg har ikke så mange stømkabler å bytte med, så det fikk jeg ikke gjort. har bare 1 6pin.

det jeg kan gjøre er å sende inn hele datan til komplett og betale 550kr timen for at de skal teste den og finne feilen...... høres ut som om det kan bli noen tusen kr.

hmm..

høres eldig rart ut hele greiene..

maskinen funket bra tidligere, og i tillegg har du sendt inn delene til test hos leverandørene som mente at det ikkje var noe feil.

eg må beklage, eg er omtrent tom for ideer nå.

skulle hatt eksta utstyr sånn du kunne sjekket hvilken del som ikkje er i orden.

kjenner du noen som har samme sokkel som deg, så hadde eg tatt med og testet cpu i den maskinen.

fikk du teste batteriet? eg har aldrig gjort noe med batteriet selv, men det er en del som har skiftet det ut og så har maskinen funket.

eg har en athlon 64 prossessor som køddet til systemet mitt en stund. problemet i den sammen hengen var bare at den ikkje fikk god nok kontakt i sokkelen.

surt å måtte levere greiene inn, frakt og penger til rep.

du får snakke med noen venner om du kan få teste noen av komponentene i dies maskin.

håper det løser seg for deg,,

Endret av auto82
Lenke til kommentar

ja, men problemet er at ingen av dem har noe lyst til å skru fra hverandre maskinen sin, så jeg sitter liksom på bar bakke. tenkte jeg skulle bestille en ny PSU og se om den funka, hvis ike bruker jeg bare angreretten på den og sender den tilbake.

må jo gjøre noe, og det er det eneste jeg kommer på engentlig, for jeg testa en annen psu i maskina mi, og jeg mener å huske at den starta da.

så jeg får vel bare prøve det tenker jeg.

Lenke til kommentar

Fikk noen problemer selv her nå å jeg har samme type strømforsyning som trådstarter. Corsair 750W. Satt i rommet her mens PCen stod på å plutselig ble hele rommet svart. Nå får jeg ikke started PCen igjen uten at strømmen går å har prøvd å koble den opp i et annet rom også som går på annen strømkurs enn den på rommet mitt men samme greia der også. Skrur på bryteren bak på strømforsyninga å pang! svart rom.

Regner med at det er strømforsyningen som har tatt kvelden?

Litt vanskelig å svare på dette kansje men er sjansen stor for at noe mer i maskina kan ha blitt ødelagt av at strømforsyninga har kvelda? Aner ikke hvor ømfintelige sånne komponenter er :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...