torbjornen Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Hei! Eg hadde brukt kortet mitt til varekjøp, og alt var betalt tilbake innan forfall. Likevel var det berekna renter på kjøpa. Ringte Gebyrfri, og spurte kvifor. Forklaringa var at eg hadde fått tilbakeført eit beløp frå ein nettbutikk. Ei tilbakebetaling er ikkje ei "innbetaling", og sidan ikkje heile saldoen var "innbetalt", vert det rekna renter (sjølv om heile saldoen altså var tilbakeført/innbetalt innan forfall). Likevel skulle Gebyrfri kreditere rentene <i>denne</i> gongen. Ein skulle dermed tru at eg hadde sloppe renter dersom eg hadde betalt inn heile beløpet ved forfall, og tatt ut igjen det eg hadde fått refundert dagen etterpå. Lurer på om andre har vore borti liknande ting, og om alle kredittkortselskapa gjer det på denne måten. Endret 5. desember 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Kredittkortselskapene tetter vel mest mulig for at det ikke skalkunne gå an å ta ut kontanter på noen måte fra kortene deres uten at det påløper renter. Hvis jeg skjønner saken din rett så er det noe slikt som har skjedd: Du kjøpte 2 ting a 500 kr i en nettbutikk med kortet Du leverte ene tingen tilbake innen 14 dager Du fikk penger. Kredittkortregningen kom etter 45 dager Du betalte den, men så at de da hadde tatt renter på 500 kr i 40 dager. Hvis det er noenlunde slik det er så skjønner jeg hvorfor de gjør det. Det er for å unngå at folk spekulerer i dette og "tar ut" rentefrie kontant-lån. Men jeg hadde ikke trodd at de hadde så god oversikt at de visste at du hadde fått penger tilbake. (Dersom jeg har skjønte noe feil, så rett gjerne opp i det jeg har skrevet). Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Eg betalte (midten av oktober), deretter vart vara returnert. Deretter kom kredittkortrekninga, deretter fekk eg refusjon inn på kredittkortet (byrjinga av november), betalte så resten (andre varekjøp) innan forfall (20/11). Ser på neste faktura (kom for eit par dagar sidan) at eg har fått renter. Noko kontantar har eg såleis ikkje hatt mellom hendene i denne saka. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Ok. Etter noen gjennomlesninger skjønner jeg nå hva du mener. Prblemet var at tilbakebetalingen fra nettbutikken kom igjennom feil kanal og slik ikke ble registrert som en innbetaling. Hva ble det registrert som da? Kunne du tatt ut de "500kr" uten at det da hadde blitt regnet som et kontantuttak? Eller blir pengene låst og kan kun brukes til å handle med? Jeg har ikke vært i din situasjon, men ser jo fort at folk som ikke følger med kan ende opp med å betale renter som de ikke vet om hvis dette er vanlig praksis. Men kjekt at kredittkortselskapet ikke var vrange. Jeg har hatt en sak med kreddikkortselskap en gang selv, de var også imøtekommende og villig til å se feil i eget system. Den feilen jeg påpekte ser det nå ut til at de har utbedret. Vil egentlig oppfordre deg, hvis du gidder å skrive en mail og spørre om det egentlig er meningen at det skal være slik, regner med den personen du snakket med er en kundebehandler som gjerne ikke har allverden å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå