Gå til innhold

Server/gaming og raid

ChrisR

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg har en pc ståendes som en lagrings pc:P

Så jeg lurte på om jeg kunne ha et os som jeg kan både spille på og bruke som server evt. programmer som fungere som server.

Pcen står i dag med WinXp x64 Editon.

Spec.

Hovudkort: Asus M2A-VM, AMD 690G+SB600, Socket-AM2 Link

Amd 4200+ 2,2Ghz Clock: 2,5Ghz

4Gb Ram

Nvidia GeFore 8600GT 256mb

3x 500Gb Harddisker, 1x 320Gb og 1 300Gb Ekstern hdd.

Pcen er deler fra gamle pcen min. Altså jeg har oppgradert den andre gradvis:)

Så vil jeg også ha de 3 500Gb harddiskene mine i "raid" sånn jeg har 1500Gb(1395Gb) på en disk uten og slette alt som er på de diskene:)

Hadde tenkt og bruke pcen som en lagrings pc som er raskt tilgjengelig og et domene du må være medlem i(Jeg lager til en bruker) sann ingen andre kommer inn på vi det trådløse nettverket

Takk for all fremtidig hjelp og forslag:)

Skriv om dere ikke fårstår hva jeg mener så skal jeg prøve og forklare litt mer nøye:)

Endret av ChrisR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder OS er vel Windows Server 2008 det eneste som selges i dag som kan brukes til både spilling og domenekontroller. Ellers så er det Windows 2003 server eller Windows 2000 server.

Windows Home Server har IKKE domenekontroller. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du på liv å død skal ha domene på et lite hjemmenettverk bare for å hindre andre brukere å brukte det trådløsenettverket. Det kan du gjøre mye billigere og enklere i programvaren til routeren enn via servern.

Den raid-løsningen du er ute etter heter JBOD.

Skal du bruke dem som en lagrinsserver burde du ha en eller annen form for backup (Raid 1 eller 5 f.eks.) slik at du ikke mister data ved diskkrasj.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...