Gå til innhold

Alt om Nokia N97

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gjentar, info om hardwaren står her:

http://www.pdadb.net/index.php?m=specs&id=1616

32bit Freescale MXC300-30.

Gjentar også at dette er oppgitt som "Preliminary specifications".

Men synes som dere at det ville vært naturlig å komme med en raskere prosessor enn det gamle skvipet der. Så man kan jo ønske PDADB ikke er så opplyst som det ellers absolutt ser ut til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

"32bit Freescale MXC300-30" sier absolutt ingenting om klokkehastighet. Dessuten har det ikke blitt bekreftet eller bevist på noen som helst måte at den har en Freescale. Nokia har konsekvent unnlatt å svare på spørsmål om CPU. Muligens fordi det ikke er bestemt hva den endelige enheten skal ha under panseret enda?

Lenke til kommentar
"32bit Freescale MXC300-30" sier absolutt ingenting om klokkehastighet. Dessuten har det ikke blitt bekreftet eller bevist på noen som helst måte at den har en Freescale. Nokia har konsekvent unnlatt å svare på spørsmål om CPU. Muligens fordi det ikke er bestemt hva den endelige enheten skal ha under panseret enda?

Det sier _noe_ om klokkehastighet.

"Recommanded_Maximum:Clock;Frequency: 532 MHz"

http://www.pdadb.net/index.php?m=cpu&id=a300mxc

Det er ikke bevist noe som helst, det er bare en mer detaljert påstand enn det gjennomsnittlige ryktet. Ellers er det flere kilder som tror den vil kjøre på 600MHz:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N97

Så det kan virke som den kommer med en overklokket MXC300-30. Klokkeforskjellen vil i såfall utgjøre ganske mye av softwareforkjellen i forhold til 5800'n.

Jeg er ikke Nokia, jeg bare viser til hva andre mener å vite.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hvorfor en side som pdadb.net skal ha mer troverdig informasjon enn hva som ellers sirkulerer på nettet.

Dvs., ingenting offisielt fra Nokia enda, men sannsynligvis 600 mHz.

Det er jo mer troverdig informasjon enn dersom jeg skulle sette meg ned og spekulere, som vel er det som har skjedd i mange blogger rundt omkring. Jeg tror også det kan være en MXC300-30 klokket til 600 MHz. Fordi det står rundt omkring på diverse Spec-sider.

Folk er generelt mer forsiktige med å påføre gjetninger på Spec-sider, i motsetning til i tekstbeskrivelser og blogger. PDADB.net har for eksempel ikke turt å skrive på klokkehastigheten, bare brikken. PDADB.net er bare en av mange like mye eller lite troverdige sites, som har ganske høy fokus på nettopp sånne ting som OS-versjon, chipsets og prosessorer i mobiler. Wikipedia har samsvarende informasjon: http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N97

Informasjonen kan være feil både her og der, men når det spørres om informasjon, hvorfor ikke peke til den som finnes? Gjør man samtidig oppmerksom på at den ikke er spikra, er det vel definitivt bedre enn å ikke vite noe?

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke slenge meg for fullt inn i CPU-diskusjonen. For meg er det helt uinteressant hvilken CPU den har så lenge mobilen gjør det jeg vil slik jeg vil det :) Jeg har bare tolket det dithen så langt at mye tyder på 600 MHz.

Uansett, telefonen blir bedre og bedre.

Ny video som bl.a. viser Facebook-widget og kinetic scrolling i nettleseren:

Tilgjengelig i høyere kvalitet på youtube-siden.

Artikkel med litt nytt, her:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/9...dgets_and_k.php

Lenke til kommentar
Jeg orker ikke slenge meg for fullt inn i CPU-diskusjonen. For meg er det helt uinteressant hvilken CPU den har så lenge mobilen gjør det jeg vil slik jeg vil det :) Jeg har bare tolket det dithen så langt at mye tyder på 600 MHz.

For meg er poenget at N97 og 5800 er temmelig like i innmat. Det gjør at tuben framstår som mye bedre value for money.

Lenke til kommentar

Joda, de er ganske like hvis man ser bort ifra 32 GB internminne, skjermstørrelse, qwerty-taster, sannsynligvis cpu, programvare..... Altså, telefonene har en likhet i form av plattform. Det har ca. alle S60-modeller.. Men det viktige i en telefon er ikke hvilke dingser inni som gjør hva, men hvilket inntrykk brukeren sitter igjen med. Her kommer N97 til å skille seg markant fra 5800 XM.

Men du finner nok få som er uenige i det faktum at 5800 XM gir massevis for penga. Massevis, og det er vel og bra.

edit2: Så ikke svaret ditt før jeg endret litt her.

edit3: Forskjellene jeg mener programvaremessig er støtten for widgets i N97.

Endret av genser
Lenke til kommentar
Joda, de er ganske like hvis man ser bort ifra 32 GB internminne, skjermstørrelse, qwerty-taster, sannsynligvis cpu, programvare.....

Egentlig minner den ganske mye om ganske mange modeller, når jeg tenker meg om.

Men du finner nok få som er uenige i det faktum at 5800 XM gir massevis for penga. Massevis, og det er vel og bra.

Hehe, jeg tror jo da at de har samme versjon av OS og samme CPU men kjørt på forskjellig klokkehastighet. Og GPS chipset og wifi og så videre og så videre.

5800'n er ganske plastikki i forhold til N97'en, og QWERTY er jo alltid bra. Bortsett fra når man måler tykkelse.

Grunnen til at jeg kikker så mye på N97'en, er nok fordi jeg er N810-bruker og det finnes ikke så mange veier å gå videre derfra. Når det gjelder telefon, vurderer jeg 5800'n til meg selv. Men det er kjente blåtannproblemer mellom nyere Nokia-firmwares og Pioneer DEH-P9800BT som jeg har i bilen. Nokia har definitivt de smarttelefonene som gir mest for pengene, så jeg velger å være irritert på Pioneer.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Opprett ny...